Rok 2022 będzie trudny dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w Polsce. Także w Gorzowie.
Olsztyn zawiesza linię tramwajową i kilku autobusowych, Zielona Góra – kilka autobusowych. Wprowadza też zmiany w siatce połączeń. Bydgoszcz, Rzeszów, Opole, Wałbrzych i inne miasta podwyższyło ceny biletów. Problemem jest znaczny spadek liczby pasażerów, spowodowany pandemią oraz gwałtownym wzrostem cen paliwa i energii elektrycznej.
W Gorzowie, po konsultacjach z Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Transportu Publicznego oraz Miejskim Zakładem Komunikacji, władze nie zdecydowały się na podwyżki, ale będą racjonalizować ofertę przewozową, uwzględniając m.in. trwające ograniczenia związane z pandemią, czyli zdalną naukę i pracę.
Zaangażowanie budżetu miasta w finansowanie komunikacji rosło w ostatnich latach z ponad 38 mln zł w 2015 do ponad 53 mln zł w 2021. Przy jednoczesnym gwałtownym, bo ponad 7 mln zł spadku przychodów ze sprzedaży biletów - z 17,7 mln zł w 2015 do ok. 10,5 mln zł (prognoza na 2021 r.).
Z prowadzonych analiz wynika, że rok 2022 będzie czasem poważnych trudności, a sprzedaż biletów będzie w stanie sfinansować jedynie koszty paliwa i energii elektrycznej, bez kosztów m.in. wynagrodzenia pracowników, części i podzespołów do napraw taboru, amortyzacji, ubezpieczenia, usługi sprzątania czy ochrony.
W 2022 r. na rekompensatę dla komunikacji miejskiej przeznaczono ponad 57 mln zł netto. To o ponad 4 mln zł więcej niż w 2021. Niestety, koszty funkcjonowania komunikacji, spotęgowane podwyżkami cen paliwa i energii, przekroczą kwotę rekompensaty.
Władze miasta zdecydowały, że najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie korekta oferty przewozowej, czyli obniżenie planowanej pracy o około 10 proc. Oznacza to zmniejszenie częstotliwości przejazdów po godzinach szczytu na liniach autobusowych o największej ofercie w tym zakresie tj. 104,124,126. Zostanie zmniejszona liczba kursów w rozkładach jazdy linii 113,121,128 oraz 134, a także obsługa komunikacyjna miasta w ramach linii nocnych.
Linia tramwajowa 1 z komunikacją zastępczą T2 będą jeździły rzadziej, bo co 15 min (również w szczycie przewozowym). Od lipca natomiast do dyspozycji pasażerów będą już wszystkie trzy linie tramwajowe.
W dni nauki szkolnej - jeżeli wystąpią takie potrzeby - zostaną uruchomione dodatkowe kursy na liniach obsługujących mikroszczyt dojazdów do szkół oraz zakładów pracy zlokalizowanych na terenie KSSE
Oprac. redakcja
foto Bartłomiej Nowosielski
Oni tu zostają
„Zostaję!” to hasło nowej kampanii promującej Gorzów, która ma zwrócić uwagę na zalety naszego miasta, dzięki którym jest ono doskonałym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>200 lat dla pani Zofii
Nieczęsto zdarza się, aby tradycyjnie śpiewane „sto lat”, z racji chwili, modyfikowano w sekwencji życzeń na lat „dwieście”. Tak właśnie ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doświadczenia wiem, że najważniejsze są relacje bezpośrednie. Ustalenia, które zapadają wtedy ...
<czytaj dalej>