
Najpierw to powinienem podziękować osobie/osobom, które zadecydowały o występie/ recitalu duetu „Chopin Piano Duo” w naszej Gorzowskiej Filharmonii.
Dla nas, melomanów, stworzyli możliwość posłuchania znakomitych interpretacji dzieł fortepianowych od epoki romantyzmu, impresjonizmu do współczesności.
Duet tworzą pianiści: Pani dr
Anna Boczar i Pan dr hab.
Bartłomiej Kominek. Oboje są pedagogami krakowskiej Akademii Muzycznej oraz Szkoły Muzycznej II stopnia także w Krakowie. Prof. Bartłomiej Kominek jest Kierownikiem Katedry Kameralistyki.
Bartłomieja Kominka poznałem w Warszawie (zdaje się, że był to rok 2001), podczas jego recitalu w Pałacu Ostrogskich na Tamce. Zagrał wtedy cztery scherza Fryderyka Chopina. Zachwycił mnie swoją ich interpretacją. Również tym, że zagrał wszystkie kolejno, jak je napisał kompozytor. O ile dobrze pamiętam, Bartłomiej był wtedy studentem krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Janusza Olejniczaka. Niedługo potem, kiedy organizowałem i prowadziłem recitale fortepianowe w Jazz Clubie Pod Filarami, napisałem list do Pianisty z prośbą o recital. Odpowiedź brzmiała „tak”. Przysłał program, przyjechał, zagrał, zbierając zasłużone oklaski. Później był jeszcze raz w Gorzowie. Wystąpił w plenerowym recitalu w Parku Róż. No i teraz po raz trzeci, tym razem ze swoją duetową partnerką, Anną Boczar.
We wczorajszym programie pięć utworów. I tu trzeba dodać – każda z kompozycji przed zagraniem była w krótkim komentarzu omówiona przez wykonawców. Tak więc mogliśmy narrację wykonawczą porównać z literackimi odniesieniami albo dowiedzieć się o inspiracjach autora muzyki. Znakomity dodatek do znakomitej muzyki, czytelnie i wiarygodnie wykonanej. Bez udziwnień – opowiadanie nutami – ich artykulacją, wolumenem, barwą, biegłością, nagłością, tym wszystkim, czym można wzbogacić, uwiarygodnić treści, o których się gra. Tutaj znakomitym przykładem Maurice’a Ravela cykl pięciu utworów (bajek) pt. „Moja matka gęś”, czy Paula Dukasa „Uczeń czarnoksiężnika”.
Także, ale o nieco innym charakterze wielka opowieść Franza Schuberta – „Fantazja f-moll na 4 ręce op. 103”. Dwudziestominutowa skarga kompozytora o swoim życiu – nieszczęśliwym, pozbawionym upragnionej miłości, pełnego zrozumienia tych, którzy obok, o smutku, rozpaczy. Ale też o gniewie, proteście. Muzyczna pełna wzruszeń mistyka, którą opowiedzieli nam na filharmonicznych fortepianach Anna i Bartłomiej. Tajemnice duszy Schuberta oddane klawiaturze, dwudziestu palcom wykonawców. Tutaj – misternie, przejrzyście, metafizycznie – wykonanie, które nas, w krzesełkach „Kameralnej” wprawiło w takie skupienie słuchania, które oddziela od rzeczywistości. Ale nie tylko nas, słuchaczy! Bartłomiej Kominek, po skończeniu utworu, kilku sekundach absolutnej ciszy powiedział, że ich także ta muzyka, jej granie, przenosi w inny wymiar – w każdym razie tak zrozumiałem. I wiem, że to prawda!
Po „Fantazji”, tanga Astora Piazzolli – jakby powiedział mój wnuk: „inna bajka”.
Oddanie idiomu tej muzyki, bardzo czytelne, wysublimowane, prawdziwe. A w myślach, przypomnieniach wybitne interpretacje taneczne widziane kiedyś, gdzieś…
Noo, a już wyklaskany bis…! Fenomenalnie, żywiołowo odtworzona kompozycja Ernesto Lecuona pt. „Malaguena”. Zapewne wielu z nas, słuchaczy, oddało się magii zarówno samego utworu, jak i wykonania. Uważam, perfekcyjnego, pełnego blasku, finezji interpretacyjnej, kubańskiej werwy a także zamyślenia… tak więc wychodziliśmy z filharmonii szczęśliwsi, radośniejsi. I z tym nienazwanym, czego oczekujemy od Artystów a czego dostąpiliśmy.
Zygmunt Marek Piechocki
wieczorem, 8 grudnia 2023
foto Filharmonia Gorzowska FB
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
Walentynki po gorzowsku
Pierwsze małżeństwo w polskim Gorzowie zawarto 9 czerwca 1945 roku. Pan młody miał 29 lat (rocznik 1916), a panna młoda ...
<czytaj dalej>Dla wspólnot mieszkaniowych
5 lutego ruszył nabór wniosków o dofinansowanie dla wspólnot mieszkaniowych obejmujących od 3 do 7 lokali w ramach Programu Priorytetowego ...
<czytaj dalej>Zasady rozliczania rocznego PIT dla emerytów i rencistów
KAS przypomina: Zasady rocznego rozliczenia PIT emerytów i rencistów, którzy otrzymali od organu rentowego PIT-40A albo PIT-11A.
Do końca lutego emeryci ...
<czytaj dalej>Nie odpowiadaj na fałszywe wiadomości
Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT.
Pocztą elektroniczną rozsyłane są fałszywe wiadomości, których autor podszywa się pod ...
<czytaj dalej>