Starostwo Powiatowe w Gorzowie stawia na rozwój turystyki. Planuje stworzyć sieć transgranicznych ścieżek rowerowych. Właśnie skompletowało dokumenty, które pozwolą realizować projekt budowy Trasy Rowerowej Warta-Noteć (TRWN).
Pomysł na stworzenie tras rowerowych biegnących w pasie przygranicznym powstał w Starostwie Powiatowym w Gorzowie kilka lat temu. W 2012 r. zakończył się pierwszy etap, który polegał na opracowaniu koncepcji lokalizacyjnej ścieżki rowerowej na wałach przeciwpowodziowych od Kostrzyna nad Odrą do Krzyża Wielkopolskiego. Obecnie Powiat Gorzowski przeszedł do drugiego etapu, którego celem jest wybudowanie TRWN przy współpracy z gminami: Kostrzyn nad Odrą, Witnica, Bogdaniec, Deszczno, Santok w ramach środków europejskich.
Projekt zakłada również połączenie trasy ze ścieżką rowerową ONR po niemieckiej stronie na terenie partnerskiego Powiatu Markisch-Oderland. W ten sposób powstanie sieć transgranicznych ścieżek rowerowych, które będą służyć mieszkańcom po obu stronach granicy a także licznym turystom, którzy już odwiedzają bogate przyrodniczo tereny. Starosta gorzowski
Józef Kruczkowski liczy na zwiększenie popularności naszego regionu i ściągniecie tu miłośników jednośladów. – Liczymy, że z takiej trasy może skorzystać rocznie nawet milion osób – mówi.
Długość trasy rowerowej wynosi około 120 km. Mieszka przy niej około 200 tys. ludzi, którzy coraz częściej korzystają z rowerów. Ten fakt pozwala wierzyć, że pomysł budowy TRWN jest trafiony. Pojawiła się też szansa włączenia TRWN do europejskiej sieci tras rowerowych EuroVelo.
– Gdyby pomysł budowy ścieżki Warta-Noteć był wsparty EuroVelo, moglibyśmy mówić o większych pieniądzach zarówno europejskich, jak i regionalnych na wybudowanie ścieżki i innych skorelowanych z nią ścieżek oraz z połączeniem kolejowym Berlin-Kostrzyn-Gorzów-Piła. Wtedy turyści jadąc pociągiem, mogliby wysiąść na dowolnej stacji i skorzystać z takiej atrakcji, jaka na danym obszarze byłaby dostępna – mówił Józef Kruczkowski przed podpisaniem w marcu 2014 r. wspólnego stanowiska na konferencji w Urzędzie Miasta w Gorzowie.
Pierwsza konferencja poświęcona budowie Trasy Rowerowej Warta-Noteć (TRWN) odbyła się 19 listopada 2013 r. Wtedy starosta gorzowski Józef Kruczkowski zachęcał starostów, burmistrzów oraz reprezentantów poszczególnych gmin i powiatów, by zainteresowali się projektem i złożyli poparcie oraz wolę przystąpienia do jego realizacji: – Wszyscy wiemy, że Ziemia Lubuska jest piękna. Warto tu żyć dłużej i zdrowiej – mówił. – Projekt zakłada propagowanie zdrowego stylu życia i aktywnego wypoczynku. Miłośnicy turystyki rowerowej będą mogli bezpiecznie przejechać trasę rowerową od Kostrzyna nad Odrą aż do granic gminy Santok i dalej do Drezdenka, nie korzystając z dróg publicznych o wzmożonym ruchu, a więc nie narażając się na niebezpieczeństwo.
11 czerwca starosta Józef Kruczkowski zaprosił na drugą konferencję w ramach projektu sieciowego, by przekazać zainteresowanym gminom komplet niezbędnych dokumentów konieczny do realizacji inwestycji. Tworzą go: techniczna koncepcja programowa z uzgodnieniami funkcjonalno-użytkowymi na odcinku od Kostrzyna nad Odrą do Santoka. Wartość 60 km Trasy Rowerowej Warta-Noteć oraz 30 km ścieżek łącznikowych po stronie Powiatu Gorzowskiego to koszt ok. 16 mln zł brutto. Ten sam scenariusz zrealizuje Powiat Strzelecko-Drezdenecki na odcinku z Santoka do Drezdenka.
W związku z budową TRWN powstał system oznakowania ścieżek. Są to metalowe tablice odporne na działanie atmosferyczne, które już pojawiły się na ok. 20-kilometowym odcinku.
– 50 miejsc na trasie będzie oznakowanych co ok. 700 m. Poza tym, by turystom ułatwić poruszanie się w pięknym krajobrazowo terenie (m.in. po obszarze Ujście Warty) PTTK już wydało mapę, a do końca czerwca wyda kieszonkowy folder. Ta trasa to jest kręgosłup, do którego będą doczepiane ścieżki łącznikowe, prowadzące do miejsc atrakcyjnych w naszym powiecie – mówił prezes PTTK
Zbigniew Rudziński.
W konferencji wzięli udział m.in.: reprezentant partnerskiego Powiatu Markisch-Oderland, wójt gminy Zwierzyn
Eugeniusz Krzyżanowski oraz zainteresowane gminy powiatu gorzowskiego i jego mistrz rowerowy
Marek Skrobański.
Dofinansowanie przedsięwzięcia pochodzi z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Oś Priorytetowa III priorytet inwestycyjny 4.5. ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe projekty: Budowa lub przebudowa infrastruktury dla rozwoju ekologicznego transportu publicznego, w tym ścieżki rowerowe.
Tekst i foto Hanna Kaup
Bezrobocie niższe niż w kraju
Pod koniec lutego w Powiatowym Urzędzie Pracy było zarejestrowanych 1375 gorzowian. To o 44 więcej niż na początku stycznia. O ...
<czytaj dalej>Co dalej z protestem rolników
Komunikat w sprawie protestu rolników.
W imieniu organizatora protestu na A2 informuję o kolejnych krokach:
1. W poniedziałek lub wtorek odbędzie się ...
<czytaj dalej>Mecz jednak w Arenie
Informacja w sprawie meczu koszykarek w Arenie Gorzów.
Informuję, że po prowadzonych od kilku dni negocjacjach, dotyczących organizacji w Arenie Gorzów ...
<czytaj dalej>Rolnicy na S3
Co dalej z protestem rolników.
1. Na S3 protestujemy już ponad miesiąc, a od 13 dni jesteśmy tam 24 h/dobę. Rolnicy ...
<czytaj dalej>