niedziela 14 kwietnia 2024     Julianna, Justyna, Walerian
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Zadbaj o dobry sen
eGorzowska - 12924_e8Ri9qkx5csbZzohTcZv.jpgWedług szacunków, ponad 50 proc. dorosłych na świecie nie zapewnia sobie wystarczającej ilości snu. Te dane są alarmujące, ponieważ sen odgrywa niezwykle istotną rolę w naszym życiu, wpływając na zdrowie fizyczne i psychiczne. Nie tylko długość, ale także jego jakość mają ogromne znaczenie dla kondycji i koncentracji dla funkcjonowania organizmu w ciągu kolejnego dnia ale i w dłuższej perspektywie. Badania naukowe dowodzą, że sen jest kluczowy dla naszego dobrostanu, a jego roli nie sposób przecenić. Dlatego poniższe 5 zasad warto wcielić w życie i potraktować jako inwestycję we własne zdrowie.

Czy sen faktycznie jest taki ważny?
Sen jest jedną z podstawowych ludzkich potrzeb. Odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i metabolizmu, a także pamięci oraz zdolności do nauki. Eksperci stwierdzili, że już jedna zarwana noc może prowadzić do negatywnych skutków – zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego – które stopniowo się nasilają. Tymczasem wielu z nas nie śpi wystarczająco długo nie tylko przez jedną noc.

Stres, hałas czy nieodpowiednie warunki, uniemożliwiające komfortowe wypoczywanie, odbierają nam cenne godziny snu, których liczba powinna wynosić od 7,5 do 8,5 każdej nocy. Zatem, aby spać dobrze, potrzebujemy odpowiednich warunków. Wówczas nasze ciało i umysł mogą się zrelaksować i zregenerować. Co możemy zrobić, by stworzyć sprzyjającą ku temu atmosferę:

Zadbaj o regularność i jakość snu
Wyobraź sobie, że zawsze budzisz się rano z werwą i energią do działania. Można to osiągnąć m. in. poprzez stworzenie regularnego harmonogramu snu, w którym kładziemy się i wstajemy o stałych porach. To jedna z podstawowych zasad. Taka rutyna pomaga organizmowi dostosować się do naturalnego rytmu dobowego. Regularne godziny snu zapewniają odpowiednią ilość energii na cały dzień oraz pozwalają uniknąć problemów z nadmiernym zmęczeniem.
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na jakość i ilość naszego snu są także warunki panujące w sypialni, w tym temperatura. Optymalna powinna wynosić około 18-20°C, choć preferencje mogą się różnić. Ważne jest też utrzymanie odpowiedniej wilgotności powietrza, która sprzyja komfortowemu oddychaniu i pozwala zapobiegać podrażnieniom dróg oddechowych.

Stwórz odpowiednią atmosferę dzięki osłonom okiennym
Osłony okienne, które skutecznie zaciemniają pomieszczenie, są kluczowe dla zapewnienia odpowiednich warunków do snu. Zwłaszcza w okresie letnim, gdy dni są dłuższe, ciemność pomaga organizmowi wytworzyć melatoninę – hormon niezbędny do zasypiania. Dobrej jakości rolety czy żaluzje mogą skutecznie blokować nadmierną ilość światła, tworząc odpowiednie warunki do regeneracji organizmu.
Wybierając rolety czy żaluzje, które blokują nadmiar światła, stwarzamy sobie sprzyjające warunki do spokojnego zasypiania. Dzięki nim możemy nie tylko w pełni wykorzystać potencjał regeneracyjny snu każdej nocy. To także nieodzowne rozwiązanie dla tych, którzy odpoczywają w ciągu dnia, np. z uwagi na zmianowy system pracy.

Zainwestuj w odpowiedni materac
Wybór dobrego materaca to podstawa udanego i regenerującego snu, podczas którego odpoczywa nie tylko mózg, ale także kręgosłup. Z tego względu posiadanie wygodnego, ergonomicznego materaca jest nieodzownym elementem umożliwiającym właściwy wypoczynek.

Pamiętajmy, by podczas wyboru nie kierować się tylko ceną, ale przede wszystkim właściwościami materaca, m.in. twardością, wysokością i rodzajem materiału, z jakiego został wykonany. Najlepiej skorzystać z pomocy specjalisty, który zaoferuje produkt odpowiedni do naszych potrzeb. Wiele sklepów daje dziś możliwość wypróbowania materaca przez jakiś czas, dlatego by wybrać odpowiedni, możemy przetestować nawet kilka modeli.

Unikaj stresu i ucinaj sobie drzemki
Stres i napięcie to największy wróg dobrego snu. Dobrą praktyką jest medytacja, joga lub inna forma wyciszenia, która pozwoli się zrelaksować jeszcze w trakcie dnia, a nie przed samym położeniem do łóżka, kiedy myśli zaczynają niebezpiecznie krążyć wokół problemów w pracy czy domu. Prewencja to najlepsze, co możemy dla siebie zrobić. Warto więc znaleźć choćby parę minut dla siebie, podczas których możemy też… uciąć sobie drzemkę w momencie, gdy doświadczamy naturalnego spadku energii i czujności w ciągu dnia.

Zdaniem badaczy 15-20 minut to idealna długość tzw. drzemki energetycznej, znanej także jako power nap. Dlatego jeśli tylko masz taką możliwość, nastaw budzik na 20 minut i znajdź chłodne, ciche oraz ciemne miejsce, w którym nikt nie będzie ci przeszkadzał. Odpowiednie osłony okienne pozwolą stworzyć przytulne i komfortowe środowisko do drzemki
Jeśli zależy ci na maksymalnym komforcie, warto rozważyć elektroniczne osłony okienne. Dzięki nim możesz zdalnie kontrolować stopień zaciemnienia pomieszczenia i ustawić moment ponownego podniesienia się osłon, nawet nie wstając przy tym z łóżka.

Zadbaj o odpowiednią aktywność fizyczną i dietę
Regularna aktywność fizyczna wspomaga zdrowy sen, pomagając regulować nasz rytm dobowy. Unikajmy jednak intensywnego wysiłku tuż przed snem, gdyż może on zakłócić proces zasypiania. Znaczenie ma również to, co jemy. Spożywanie posiłków zaraz przed położeniem się do łóżka z pewnością nikomu nie służy. Unikajmy także obcowania z elektroniką. Ekran telewizora, smartfonu czy laptopa emituje światło niebieskie, które hamuje wydzielanie melatoniny i utrudnia zasypianie. Dlatego warto powstrzymywać się przed korzystaniem z tych urządzeń przynajmniej godzinę przed snem, a w miarę możliwości, także w ciągu wieczoru.

Warto traktować sen jako fundamentalny proces biologiczny. Zdrowy sen jest kluczem do poprawy funkcjonowania mózgu, wzmocnienia układu odpornościowego, regulacji hormonalnej oraz utrzymania równowagi emocjonalnej. Zadbajmy więc o siebie i najbliższych, dbając o optymalne warunki do conocnej regeneracji.

oprac. red.

13 września 2023 09:44, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Apel o pomoc w sprawie odbudowy AJP
W dramatycznej dla uczelni i miasta sytuacji potrzebne jest wspólne działanie. Dlatego prezydent miasta Jacek Wójcicki apeluje o pomoc w ... <czytaj dalej>
Rozmowa z komisarzem Wojciechowskim
Komunikat w sprawie rolników. Zgodnie z wczorajszą rozmową telefoniczną z komisarzem rolnictwa Januszem Wojciechowskim przekazuję, że na najbliższym i ostatnim w ... <czytaj dalej>
Zmiana na stanowisku prezesa GIM
Objęcie funkcji prezesa spółki zajmującej się realizacją miejskich inwestycji, jest kolejnym wyzwaniem, które postawił przed Agnieszką Surmacz - byłą wiceprezydent ... <czytaj dalej>
Centrum e-usług powstaje w Gorzowie
To centrum wyniesie lubuskie e-usługi na jeszcze wyższy poziom. - To przełomowy projekt, jeśli chodzi o ucyfrowienie regionu – mówi o ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
"ABC Kamea" Piotr Płoszka

ul. Łużycka 31, Gorzów Wlkp.
tel. 95 722 45 00
branża: Pieczątki, datowniki, stemple <czytaj dalej>
"Prince" Agencja Reklamowa Piotr Książek

ul. Matejki 62 b m. 7, Gorzów Wlkp.
tel. 606 476 874
branża: Reklama - agencje, doradcy <czytaj dalej>

Płonie budynek AJP
Około południa 12 kwietnia wybuchł pożar w budynku Akademii Jakuba ... <czytaj dalej>
Premiery i projekty specjalne
Poza premierami w nowym tygodniu kino Helios zaprasza na specjalne ... <czytaj dalej>
Dyrektorka ZKS odwołana
Dyrektorka Zespołu Kształcenia Specjalnego nr 1 została odwołana. W środę 10 ... <czytaj dalej>
Historii ciąg dalszy
Kiedy jednego dnia oglądało się „Kochanka królowej” (tytuł oryginalny „En ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« kwiecień 2024 »
P W Ś C P S N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
     
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_admin.jpg
admin ego:
Piękna inicjatywa w brzydkim mieście
Znany gorzowski lekarz Ireneusz Czerniec zaprosił w niedzielę kandydatów do Rady Miasta, dziennikarzy oraz mieszkańców na spacer ulicami śródmieścia. „Porozmawiajmy i zobaczmy, cóż dobrego możemy zrobić dla naszego miasta, w celu ... <czytaj dalej>
Bez korzeni nie zakwitniesz
Archiwa Państwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają uczniów klas 4-7 <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - 5b.jpg
admin ego:
Z wieży mieszkalnej
Niedzielny poranek. Spoglądam z wieży mieszkalnej w kierunku naszego słynnego ... <czytaj dalej>
admin ego:
Serce mi stanęło
Jak wczoraj zobaczyłem te płonące budynki nadwarciańskie gorzowskiej uczelni, to ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Filiżanka kawy lub dwie
Czy wiesz, że filiżanka kawy może zdziałać więcej niż tylko ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Wystarczą dane
Oszuści nie muszą wcale kraść portfela. Wystarczy, że zdobędą Twoje ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Marek z Rybakowa:
Dolinki to nie betonowa dżungla - Dolinki to najpiękniejsze osiedle w Gorzowie - morze zieleni i czerwone dachy domków.
Z moich okien , ze str <czytaj dalej>
Anonim_2174:
Co tam, w tych budynkach na strychach się tak paliło? Przepisy ppoż są chyba na tej "sorbonie" przestrzegane? <czytaj dalej>
Anonim_5143:
proponuje zeby dachy usunac i zrobic takie kwadratowe bloki dla zaoszczedzenia.
bedzie mniej mięjsca jak ze strychem ale mniej odbudowa bedzie k <czytaj dalej>
Anonim_5143:
nikt cie nie wygumkował kaziu, byłes zapraszany na rocznice powołania pwsz, jakos tam tak niezbyt chetnie zachodziłes.

stworzenie uczel <czytaj dalej>
Anonim_5143:
moze inwestycji bylo po prostu za duzo w tym samym czasie i za duze były

a wiesz ile pieniedzy w Gorzów wpomował wójcicki? bo bachalski <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej