poniedziałek 10 lutego 2025     Elwira, Jacek, Scholastyka
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły
eGorzowska - 13480_mCfVEfsn4XlLqTouW02q.jpgTo było wyjątkowe spotkanie w gorzowskiej książnicy. Wyjątkowe z powodu gościa. Wyjątkowe z powodu przedstawionego przez niego tematu. Wyjątkowe z powodu licznego udziału młodzieży gorzowskich szkół.

Biolog, neurodydaktyk, dr chronobiologii na Uniwersytecie Śląskim Marek Kaczmarzyk 27 lutego w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece publicznej wyjaśniał „Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły?”.

– Bardzo mi się podobało, uważam, że to było interesujące, bo dowiedziałam się o procesach zachodzących w moim mózgu, o których nie miałam pojęcia. Dało mi to też wiele odpowiedzi na pytania, nad którymi się zastanawiałam, dlaczego jest tak, a nie inaczej, tym bardziej gdy jestem w środowisku domowym. Dlaczego ja reaguję w określony sposób? Dlaczego moja mama reaguje w różny sposób? Uważam, że to było bardzo przydatne spotkanie. Nigdzie indziej o tym nie słyszałam – mówiła jedna z gorzowskich uczennic obecna na wykładzie.

O czym mówił prof. Kaczmarzyk?
– Trochę może być chaotyczne to moje wystąpienie – zaznaczył na wstępie, stąd niełatwo jego wypowiedź ująć w formę pisaną. Relacja z wykładu będzie więc miała charakter punktowy, składa się z najważniejszych zdań, tez czy stwierdzeń, nad którymi można samemu się zastanawiać, rozwijać je i zgłębiać.

MÓZG
  • Dopiero koło 50 r. życia mamy w pełni ukształtowany mózg, choć w wieku około 6 lat ma on 90 proc. wielkości.
  • Mózg najlepiej działa w ruchu.
  • Mózg to system do przetwarzania.
  • Ludzie nie mają mózgów, ale są mózgami.
  • Mózgi rosły, bo doskonaliliśmy je przez swoje doświadczenia. Kształtowały się przez 2,5 mln lat.
  • Stabilne mózgi mają dorośli, którzy potrafią ułożyć plan i według niego podążać. Młodzi wciąż zmieniają zdanie. Na pytanie: „Dlaczego to czy tamto zrobiłeś?”, odpowiadają: „Nie wiem”. A mogliby np.: „Moja konfiguracja neuronormatywna nie przewiduje dzisiaj wyjazdu z wami na rowerach, zrobienia tego, o czym mówiłem wczoraj, itd.”.
  • Granice moich kompetencji – tego, co potrafię i co wiem – nie są granicami moich możliwości.
SZKOŁA
  • Szkoła jest niedopasowana do rzeczywistości.
  • Jesteśmy w fazie zmiany. Mamy coraz mniej szkoły pruskiej, w której nauczyciel mówi, a wszyscy słuchają.
  • W rozwiązywaniu problemów potrafimy prosić o pomoc, ale w szkole tego nie umiemy.
  • W szkole rozwijamy kompetencje, uczymy się komunikacji, kooperacji.
  • Przy ocenianiu kompetencji ucznia w nauczycielu pojawiają się frustracje, a to najniebezpieczniejszy stan, podobny do stanu bólu fizycznego. Przedłużanie bólu ogranicza nas, zamykamy się na świat.
  • 15-18 proc. – tyle zostaje człowiekowi z tego, czego uczył się w szkole. Czy wobec tego mózg to bubel ewolucyjny? Nie, mieści się w nim tyle bitów, ile atomów we wszechświecie. Mamy tylko za małą sprawność pamięciową. Stąd konieczne są zmiany w szkole.
  • Postawiliśmy sobie zadanie niemożliwe do zrealizowania, bo szkoły nie interesuje współdziałanie, a jednostkowe wyniki.
  • Wielkość szkoły zależy od zespołu ludzi, którzy tam uczęszczają, stąd porównywanie wyników matur w szkołach o różnych profilach jest bez sensu. Jeśli szkoły przyjmą dobrych uczniów i ich nie zepsują, a nawet im pomogą, to wyniki zawsze będą lepsze.
  • W szkole docenia się coś, co jest mało istotne. Szkoła uwierzyła ludziom, że jeśli żyjemy według schematów, to da się zaprojektować system, który będzie pasował każdemu. Szkołę trzeba spersonalizować. Trzeba przestać nakręcać się np. na matematykę, a zacząć na drugiego człowieka, na grupę – to najważniejsze zadanie, jakie stoi przed szkołą.
  • W szkole spotykają się dwie grupy zobligowane do współpracy, ale one przetwarzają świat w zupełnie inny sposób.
  • Zainteresowania ucznia są jak szprychy w rowerze, a życie młodego człowieka jest hiperaktywne, pozostaje w ciągłym ruchu. Najważniejsze jest nie to, że dotrze do jakiegoś celu szybko, niczym metrem (jak chce szkoła), ale najistotniejsze są międzywidoki, gdy jadąc tramwajem zauważy coś kątem oka, wysiądzie na innym przystanku niż zamierzał i pójdzie w swoją stronę.
  • Dorośli mają schemat szkoły w głowie. Gdyby człowiek obudził się po 200 latach, zdziwiłaby go zmieniona rzeczywistość, ale od razu odnalazłby się w szkole. Tak mamy wypalone w naszej głowie stereotypy szkoły.
  • Nie ma korelacji między dobrymi ocenami ucznia w szkole, a jego zadowoleniem w życiu.
  • Ignorujemy wartości relacyjne, a przywiązujemy się do schematów, ocen.
  • Obserwujemy silny trend, by ze szkołą coś zrobić. Niektórzy chcieliby jej likwidacji, a przecież szkoła to dla wielu uczniów miejsce stabilizacji i spokoju, jakiego nie mają w domach. To dla nich miejsce przewidywalne.
  • Coraz popularniejsza staje się edukacja o charakterze alternatywnym. Zmiana nastąpi, ale musi wyrosnąć nowe pokolenie, w którym nie wszyscy przeszli przez tradycyjną szkołę.

Prof. Marek Kaczmarzyk to zwolennik ewolucji, nie rewolucji w systemie oświaty, mówi:
– Dla mnie jest oczywiste, że jeśli chcemy coś zmienić, to tylko metodą drobnych kroków. Ewolucja kulturowa też ma swoje prawa. Miejmy nadzieję, że nie będzie trwać miliony lat czy setki tysięcy, ale musi trwać dekady. To się już zaczęło. Jesteśmy w procesie, chyba w najtrudniejszym momencie, kiedy do pewnych nowych rzeczy, które dla części środowiska edukacyjnego są oczywiste, musimy przekonywać tych, którzy żyją jeszcze w głębokim stereotypie i wydaje im się to sprzeczne nie tylko z intuicją, ale zdrowym rozsądkiem.

Prof. Kaczmarzyk przyjechał do Gorzowa na zaproszenie Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie, Fundacji Today Tomorrow Together – Dzisiaj Jutro Razem oraz Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Z. Herberta.

Tekst i foto Hanna Kaup


Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
, zdjęcie 1/11

, zdjęcie 2/11

, zdjęcie 3/11

, zdjęcie 4/11

, zdjęcie 5/11

, zdjęcie 6/11

, zdjęcie 7/11

, zdjęcie 8/11

, zdjęcie 9/11

, zdjęcie 10/11

, zdjęcie 11/11


27 lutego 2024 15:40, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Nie ma zgody na totalny chaos na torach w naszym regionie

Informacja wicemarszałka województwa lubuskiego Sebastiana Ciemnoczołowskiego w sprawie niewłaściwego wykonywania usług przewozowych przez operatora Polregio SA na terenie województwa lubuskiego. Szanowni ... <czytaj dalej>
XXXIII Światowy Dzień Chorego
W bieżącym roku już po raz trzydziesty trzeci Kościół katolicki będzie obchodził Światowy Dzień Chorego. Przypada on zawsze w liturgiczne ... <czytaj dalej>
Zasady rozliczania rocznego PIT dla emerytów i rencistów
KAS przypomina: Zasady rocznego rozliczenia PIT emerytów i rencistów, którzy otrzymali od organu rentowego PIT-40A albo PIT-11A. Do końca lutego emeryci ... <czytaj dalej>
Nie odpowiadaj na fałszywe wiadomości
Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT. Pocztą elektroniczną rozsyłane są fałszywe wiadomości, których autor podszywa się pod ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
"Sigma" S.C. Sklep Spożywczy

pl. Słoneczny 11, Gorzów Wlkp.
tel. 95 729 67 07
branża: Spożywcze artykuły - detal <czytaj dalej>
Ojrzanowski Andrzej Gabinet Internistyczny

ul. Staszica 8 b m. 15, Gorzów Wlkp.
tel. 95 721 36 10
branża: Lekarze - interniści <czytaj dalej>

Zainwestować w seniorów
Eksperci i pacjenci apelują o zmiany w szczepieniach dla seniorów. ... <czytaj dalej>
Teatr dla każdego
W najbliższy weekend 7, 8 i 9 lutego weekend Teatr ... <czytaj dalej>
Podniebne wrażenia
Świat nam zmalał. Ludzie podróżują bez względu na porę roku, ... <czytaj dalej>
Pomidor czy śliwka? Ty decydujesz
Kolejny raz odbędzie się w Gorzowie Nocny Szlak Kulinarny. Co ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
«luty 2025»
PWŚCPSN
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_admin.jpg
admin ego:
Za darmo...
Nowy rok to okazja do nowych nieuczciwych działań, skierowanych do ludzi, którzy swój czas spędzają głównie przed ekranami komputera. Minęło Boże Narodzenie, minął nowy rok, więc w handlu nastał okres ... <czytaj dalej>
Bez korzeni nie zakwitniesz
Archiwa Państwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają uczniów klas 4-7 <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - uniejow.jpg
admin ego:
Ta wyspa ma wiele do zaoferowania
Teneryfa to wyspa wielkości województwa dolnośląskiego. Można ją objechać w ... <czytaj dalej>
admin ego:
Ocean plastiku
W Atlantyku jest 10 razy więcej zanieczyszczeń, niż przewidywano. 8 ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
System kaucyjny wkrótce. Co o nim wiemy?
Co Polacy wiedzą o kaucji? Czy żyjemy w czystym środowisku? Prawie ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Jak napisać, by dostać maksimum punktów
Prawo.pl: CKE zmieniła zasady oceniania jednego z zadań egzaminu ósmoklasisty. Centralna ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_5267:
U siebie na podwórku zrob lotnisko <czytaj dalej>
Anonim_5527:
a gdzie lotnisko tyle prób było, tylko nie w strefie przemysłowej ? <czytaj dalej>
Anonim_5267:
I nitkę Jancarza tramwajową bo jest koniecznie tam potrzebna (jakmpsu piąta noga) <czytaj dalej>
Anonim_5267:
Z Klodawy jest ścieżka rowerowa można dojechać hulajnogą elektryczn po co pociąg. Ważniejsze schody donikad które miasto chce zrobic <czytaj dalej>
Anonim_5267:
Ale co wy się pieklicie niedługo i tak Gorzow nie będzie miał statusu miasta Wojewódzkiego. Problem rozwiaze sie sam.
Gmina klodawa a za n <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej