Przedstawiamy Stanowisko Komisji Rewizyjnej Rady Miasta w Gorzowie z 12 listopada 2013 r.w sprawie sytuacji finansowej w MCK w 2012 r.
Analiza sytuacji finansowej w MCK w 2012r. – wnioski pokontrolne z grudnia 2012r.
Komisja Rewizyjna pracowała na podstawie planu pracy od 26 lutego do 12 listopada 2013 r. na dziewięciu posiedzeniach.
W postępowaniu wyjaśniającym przeprowadzonym przez Komisję Rewizyjną udział wzięli zaproszeni:
1.
Alina Nowak – wiceprezydent Gorzowa Wlkp.,
2.
Dorota Janczewska – b. dyrektor MCK,
3.
Janusz Rutkowski – główny specjalista Wydziału Audytu i Kontroli UM,
4.
Joanna Żurawicz – główny specjalista Wydziału Audytu i Kontroli UM,
5.
Ewa Jackowiak – b.(zwolniona dyscyplinarnie) księgowa w MCK,
6.
Grzegorz Dera – główny księgowy w MCK,
Zaproszenie Komisji zignorowała p. Ewa Pawlak – dyrektor Wydziału Kultury i Promocji.
Komisja Rewizyjna stwierdza, że:
1. Po wielu publikacjach prasowych informujących o nieprawidłowościach w MCK oraz protestach organizacji zawodowych i artystycznych, Prezydent Miasta nie podejmował żadnych działań.
2. Formalne zawiadomienie do władz miasta o nieprawidłowościach w Miejskim Centrum Kultury wpłynęło od księgowej tej instytucji p. Ewy Jackowiak, za co przez dyrektora została ukarana dyscyplinarnym zwolnieniem z pracy.
3. W sprawie księgowej prowadzonej przez dyrektora MCK Prezydent Miasta nie skorzystał z uprawnień nadzorczych.
4. W trakcie pracy Komisji Rewizyjnej (4 marca) kierowanie MCK objęła nowa dyrektor.
5. Kontrola zarządzona przez Prezydenta Miasta, przeprowadzona przez pracowników Wydziału Audytu Wewnętrznego Kontroli i Analiz (listopad 2012 – styczeń 2013) objęła łącznie dziesięć zagadnień i stwierdziła wiele nieprawidłowości, m.in.
-
przekazywanie składek ZUS w kwotach innych niż deklarowane i po terminie,
-
brak możliwości rozliczenia używania pojazdów prywatnych do celów służbowych,
-
niewłaściwe rozliczanie abonamentów rachunków telefonicznych – nie rozliczano przekroczeń abonamentu,
-
od kilku lat nie wykonuje się zaleceń pokontrolnych PSP w zakresie ochrony przeciwpożarowej budynku głównego MCK – w 2011 r. nakazano natychmiastowe wyłączenie z użytkowania II piętra budynku. Nie wykonano 15 innych nakazów, a ich wykonanie, na wniosek MCK, prolongowano na kolejne terminy w 2012 i 2013 r. Wydano warunkowe zezwolenie na użytkowanie obiektu.
-
w obszarze zamówień publicznych na usługę oświetlenia i nagłośnienia.
-
wypłat świadczeń urlopowych z naruszeniem ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
-
wypłacanie wynagrodzeń w terminie niezgodnym z Regulaminem Pracy,
-
nieprawidłowości w zakresie dysponowania funduszami MCK wypłacanymi dyrektorowi w formie zaliczek na cele związane z bieżącą działalnością MCK,
-
nieterminowe realizowanie należności z faktur, co powodowało konieczność zapłaty wysokich odsetek (protokół kontroli w materiałach postępowania).
6. Za zgodą Prezydenta Miasta MCK dokonał zakupu dodatkowego sprzętu, dwóch skrzyń (na mikser i mikrofony) za kwotę blisko 9. tys. zł. Dostawcą była firma Roy Sound, której wcześniej powierzono usługę oświetlenia i nagłośnienia.
7. Koszty obsługi imprez – oświetlenie, nagłośnienie w latach 2010 – 2012 przedstawiały się następująco:
-
2010 – koszt wynagrodzenia pracownika MCK, specjalisty ds. obsługi urządzeń elektroakustycznych wynosił 49.503,64 - umowy cywilnoprawne 24.428,50. Razem 73.932,14. Obsługa zlecona firmom zewnętrznym 58.003,10. Łącznie 131.935,20
-
2011 do 30.06. – koszt wynagrodzenia pracownika MCK, specjalisty ds. obsługi urządzeń elektroakustycznych wynosił 23.108,49 - umowy cywilnoprawne 21.478,91. Razem 44.587,00. Obsługa zlecona firmom zewnętrznym od 1.07.2011 117.971,21 (w tym Roy Sound: 19.741,50 za obsługę techn i konserwację.W wykazanych 8 dniach pracy i 2. bez wskazania daty, łącznie 48.385,74 za jw. oraz najem sprzętu i inne) w 2011 r. Łącznie 162.558,21
-
2012 – inne firmy zewnętrzne 8.200,00 - Roy Sound - za obsługę techniczną i konserwację sprzętu (w 39 wykazanych dniach pracy, w tym w 6 przypadkach bez wskazania konkretnej daty usługi) 56.580,00 - wynajem sprzętu estradowego 18.019,50 - inne 3.560,00. Łącznie 78.159,50.
8. Wydaje się, że pozostawienie etatu specjalisty ds. obsługi urządzeń elektroakustycznych w 2011 r. byłoby korzystniejsze od zatrudnienia firmy zewnętrznej.
9. Kontrolę zasad przejmowania i wykorzystywania sprzętu przez firmę Roy Sound (oświetlenia i nagłośnienia), należącego do MCK, dokonywał jeden kontroler p. Janusz Rutkowski przy udziale pracowników MCK, w tym czasie drugiej osobie polecił wykonywanie innych czynności kontrolnych – podpisy na protokole potwierdzają wspólne wykonanie kontroli. Zatem audyt w tym zakresie nie był pełny.
10. Wobec stwierdzenia tak wielu nieprawidłowości w funkcjonowaniu MCK Prezydent Miasta przyjął rezygnację dyrektora z zajmowanego stanowiska.
11. Wobec sygnalizowanych nieprawidłowości, dyrektor Wydziału Kultury i Promocji p. Ewa Pawlak oraz wiceprezydent p. Alina Nowak, powierzony nadzór wykonywały w sposób niedostateczny.
12. Nowej dyrektor MCK p.
Sylwii Beech powierzono obowiązki (na 3 lata).
Wnioski:
1. W świetle stwierdzonych wielu nieprawidłowości, budzi wątpliwości zatrudnienie byłej dyrektor MCK w strukturach Urzędu Miasta.
2. Brak jednolitych zasad określających dysponowanie powierzonymi dyrektorom jednostek komunalnych funduszami publicznymi, uzasadnia wydanie stosownych regulacji organizacyjnych w celu ujednolicenia postępowania we wszystkich jednostkach organizacyjnych podległych Prezydentowi Miasta.
3. Wykonywane kontrole przez pracowników Wydziału Audytu i Kontroli zlecone przez Prezydenta Miasta winny w swoim przebiegu i efekcie zmierzać do najszerszego zbadania funkcjonowania kontrolowanej jednostki, w taki sposób, aby wynik był możliwie najbliższy obiektywnemu i rzeczywistemu stanowi rzeczy.
Ujawnione w toku kontroli nieprawidłowości nie mogą pozostać niewyjaśnione.
4. Zaleca się Prezydentowi Miasta wyjaśnienie okoliczności zaangażowania w/w firmy zewnętrznej, a wobec stwierdzenia nieprawidłowości, podjęcie stosownych kroków.
Marek Surmacz
przewodniczący Komisji Rewizyjnej
Oni tu zostają
„Zostaję!” to hasło nowej kampanii promującej Gorzów, która ma zwrócić uwagę na zalety naszego miasta, dzięki którym jest ono doskonałym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>200 lat dla pani Zofii
Nieczęsto zdarza się, aby tradycyjnie śpiewane „sto lat”, z racji chwili, modyfikowano w sekwencji życzeń na lat „dwieście”. Tak właśnie ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doświadczenia wiem, że najważniejsze są relacje bezpośrednie. Ustalenia, które zapadają wtedy ...
<czytaj dalej>