We wtorek, 27 lutego w Świebodzinie odbyło się spotkanie lubuskich samorządowców oraz lubuskiego wojewody w sprawie planów budowy kolejowej Magistrali Zachodniej na odcinku Gorzów Wlkp. - Skwierzyna - Międzyrzecz – Świebodzin - Sulechów - Zielona Góra.
W spotkaniu wzięli udział samorządowcy i urzędnicy ze Świebodzina, Skwierzyny, Międzyrzecza i powiatu międzyrzeckiego, Przytocznej, Deszczna, Bledzewa, Łagowa, Pszczewa, Sulęcina, Lubrzy, Czerwieńska, Sulechowa, Zielonej Góry, Gorzowa, powiatu gorzowskiego. Uczestniczyli w nim również przedstawiciele lubuskiego urzędu wojewódzkiego, urzędu marszałkowskiego oraz Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta.
Kolejowa Magistrala Zachodnia jest szczególnie ważną inwestycją infrastrukturalną, która ma stanowić kręgosłup komunikacyjny województwa lubuskiego, podobnie jak droga ekspresowa S3.
W Świebodzińskim Domu Kultury przedstawiono i omówiono propozycję przebiegu trasy oraz jej układ funkcjonalny i parametry techniczne. Analiza objęła północny odcinek przyszłej magistrali. W jego skład wchodzą istniejące odcinki linii kolejowych (L203, L367, L375, L358, L003, L436, L273) oraz dwa nowe: Sulechów – Świebodzin o długości ok. 17 km oraz Świebodzin – Gościkowo o – ok. 14 km.
To połączenie ma skomunikować ponad 600 tys. mieszkańców, dzięki czemu pozwoli na poruszanie się między stolicami województwa w 70 minut.
– Reakcje na ten plan komunikacyjny, zarówno ze strony samorządów, jak i wojewody są bardzo pozytywne. Jestem przekonany, że w najbliższym czasie uruchomimy procedurę, która potrwa kilka lat, ale pozwoli na powstanie szybkiego połączenia kolejowego dwóch stolic województwa oraz innych miejscowości leżących na tej trasie – powiedział prezydent Gorzowa
Jacek Wójcicki.
- Magistrala zachodnia, czyli połączenie naszych dwóch stolic, to bardzo istotny element lepszej komunikacji. Ale nie mniej ważne jest połączenie kolejowe z zewnętrznymi aglomeracjami, z Poznaniem, Wrocławiem, Szczecinem i Berlinem. Dzięki temu będziemy się lepiej rozwijać, ale też zatrzymywać u nas młodych mieszkańców województwa lubuskiego. Dzięki komunikacji będą mogli podejmować pracę na zewnątrz, ale będą mogli szybko wrócić – mówił wojewoda
Marek Cebula.
Wspólne stanowisko samorządów w sprawie budowy kolejowej Magistrali Zachodniej jest jednoznaczne i było już przekazywane do PKP PLK w latach 2021 i 2022, m.in. do dokumentu „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 -2030 z perspektywą do 2040 roku”.
Inwestycja znacznie skróci czas przejazdu pomiędzy obiema stolicami regionu a pociągi PKP Intercity będą mogły kursować przez Sulechów, Świebodzin i Międzyrzecz. Magistrala Zachodnia to także łatwiejszy i całoroczny dojazd do Łagowa czy Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, które staną się dostępne w ruchu regionalnym.
Oprac. redakcja
foto Łukasz Kulczyński
W sprawie granicy polsko-niemieckiej
Publikujemy list marszałka województwa lubuskiego Marcina Jabłońskiego do minister spraw wewnętrznych RFN.
Pani
Nancy Faeser
Minister Spraw Wewnętrznych
Republiki Federalnej Niemiec
Szanowna Pani Minister,
Województwo Lubuskie ...
<czytaj dalej>Nowy szynobus
– Wiążemy z tym pojazdem wielkie nadzieje z poprawą jakości i stabilności połączeń kolejowych, zwłaszcza tutaj, na północy województwa – ...
<czytaj dalej>Bezrobocie bez zmian
Pod koniec ubiegłego roku stopa bezrobocia w Gorzowie była taka sama jak pod koniec 2023 roku i wynosiła 2,4% – ...
<czytaj dalej>Nie daj się oszukać
Uwaga! Oszuści podszywają się pod Krajową Administrację Skarbową.
Ostrzegamy przed fałszywymi e-mailami, których autorzy podszywają się pod Krajową Administrację Skarbową.
Wiadomości wysyłane ...
<czytaj dalej>