
Po programie Teletematy na topie, 2 listopada, opublikowaliśmy tekst "Czy to się jeszcze da odwrócić?". Skierowaliśmyw nim pytania do Prezydenta Gorzowa. Dziś mamy odpowiedź.
Pełny tekst czytaj tu:
http://www.egorzowska.pl/pokaz,interwencja,7240,
Oto odpowiedź, którą podpisała rzecznik prasowy UM
Ewa Sadowska-Cieślak.
Panie Prezydencie, czy to się jeszcze da odwrócić? Czy jest szansa na niepsucie kolejnego mijsca w tym niewielkim miasteczku? Kto wymyślił konieczność budowy tam ronda?
Projekt realizowany będzie przy współudziale środków Unii Europejskiej. Jednym z jego elementów jest kompleksowa przebudowa ul. Sikorskiego. Należy tym samym podkreślić, że inwestycja nie dotyczy wyłącznie przebudowy ronda i przesunięcia Pomnika Adama Mickiewicza, ale jest ona dużo szersza i ma w przyszłości zagwarantować mieszkańcom Gorzowa możliwość korzystania ze sprawnie działającej komunikacji miejskiej jak również zmienić jedną z bardziej zniszczonych ulic miasta w przyjemną i bezkolizyjną przestrzeń.
Na etapie projektowania, zlecona została koncepcja zakładająca przedstawienie dwóch rozwiązań komunikacyjnych układu drogowego. Jedyne możliwe rozwiązanie w tej lokalizacji, które muszą uwzględnić istniejący stan w zakresie sieci transportu publicznego jak i ilości dróg dochodzących do skrzyżowania wskazała na dwa możliwe rozwiązania – istniejące i rondo. Analizując je szczegółowo stwierdzono, że rondo jest bezpieczniejsze, czytelniejsze i pozwoli na spowolnienie ruchu.
Budowa ronda w omawianym miejscu jest częścią dużo większej inwestycji wykonywanej w ramach zadania pn. „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.”, która zakłada modernizację istniejących tras tramwajowych, budowę nowej linii na osiedle Górczyn oraz zakup i wdrożenie systemu informacji pasażerskiej i monitoringu.
Inwestycja ta ma za zadanie poprawić zarówno układ komunikacyjny, przepustowość, bezpieczeństwo jak i stan techniczny.
Jakie przesłanki za tym przemawiają?
Planowana budowa ronda wynika z chęci usprawnienia układu drogowego w tej części miasta oraz poprawy czytelności skrzyżowania. Ponadto głównym zamysłem było uspokojenie ruchu na ul. Sikorskiego, na odcinku od Chrobrego do ul. Dworcowej, a skrzyżowanie typu rondo doskonale się w tą ideę wpisuje.
Rondo pozwala też na lepsze skomunikowanie komunikacji miejskiej, której przystanki w obu kierunkach zlokalizowane będą w rejonie skrzyżowania z ul. Dworcową. Warto dodać, iż budowa ronda pozwala na wyznaczenie bezpiecznych przejść dla pieszych i likwidację przyciskowej sygnalizacji świetlnej.
Ile to będzie kosztowało – oczywiście również z kosztami przesuwania pomnika?
Miasto nie posiada na obecnym etapie inwestycyjnym projektów wykonawczych dla przedmiotowej inwestycji, stąd nie jest znany szacunkowy koszt jej wykonania. Nie został na ten moment określony również szacunkowy koszt przeniesienia pomnika.
Kto zatwierdził ten plan?
Plan został przygotowany i zatwierdzony w oparciu o wiedzę fachową uwzględniającą przede wszystkim aspekty przejezdności, przepustowości, ale również biorąc pod uwagę wzrost bezpieczeństwa uczestników, zarówno po stronie pieszych jak i zmotoryzowanych. Plan zatwierdził Prezydent, na podstawie rekomendacji ze strony kompetentnego zespołu fachowców, składającego się z ze specjalistów drogowców, urbanistów specjalistów w zakresie ruchu komunikacyjnego oraz inżynierów.
Dlaczego nie był społecznie konsultowany?
Stopień wiedzy fachowej koniecznej do wzięcia udziału w debacie, nie pozostawiał złudzeń co do koniecznego ograniczenia się do grona ekspertów. Konsultowanie każdego rozwiązania drogowo-komunikacyjnego np. ronda turbinowego na Walczaka, czy też ronda na Towarowej - Fabrycznej z mieszkańcami miasta mogłoby doprowadzić do chaosu tym bardziej, że opinie w większości opierać się mogą wyłącznie o kompetencjach posiadanych przez uczestników ruchu drogowego, natomiast w większości przypadków rozwiązania oparte są o analizy ruchu, przepustowość poszczególnych skrzyżowań wokół rozpatrywanego terenu, nie tylko tego konkretnego skrzyżowania, jak również możliwości techniczne i terenowe.
Komentarz
Takich odpowiedzi można było się spodziewać. Słowa, słowa, słowa. I każdmu z nich można przeciwstawić inne. Ja odniosę się tylko do zasadniczego fragmentu, który brzmi: (cytuję):
"Na etapie projektowania, zlecona została koncepcja zakładająca przedstawienie dwóch rozwiązań komunikacyjnych układu drogowego. Jedyne możliwe rozwiązanie w tej lokalizacji, które muszą uwzględnić istniejący stan w zakresie sieci transportu publicznego jak i ilości dróg dochodzących do skrzyżowania wskazała na dwa możliwe rozwiązania – istniejące i rondo. Analizując je szczegółowo stwierdzono, że rondo jest bezpieczniejsze, czytelniejsze i pozwoli na spowolnienie ruchu."
Czyli jednak istniejące rozwiązanie wchodziło w grę. A mówienie, że rondo jest tam bezpieczniejsze, to - wobec faktu, że statystyki raczej milczą o niebezpiecznych wydarzeniach w tej okolicy - jest traktowaniem kierowców jak inteligentnych inaczej. Ja dziękuję za taką troskę władzy. Wolałabym, żeby ta miała lepsze pomysły na wydawanie pieniędzy, a nie bawiła się w przesuwanie pomników.
I jeszcze to niekonsultowanie z powodu "stopnia wiedzy fachowej koniecznej do wzięcia udziału w debacie". Powiem krótko: otrzymana odpowiedź nie pozostawia złudzeń co do tego, jak władza traktuje Gorzów i jego mieszkańców.
Hanna Kaup
80 rocznica polskiej administracji
W 2025 roku przypada 80 rocznica ustanowienia polskiej administracji w Gorzowie Wielkopolskim. Z tej okazji w tym roku Dzień Pioniera ...
<czytaj dalej>Cynizm i manipulacja
Kiedy myślisz, że władze miasta nie mogą wymyślić już nic głupszego, przychodzi Gorzów Wielkopolski i mówi: "Potrzymaj mi wodomierz".
Nowy pomysł, ...
<czytaj dalej>Umowy koalicyjne bez podstaw prawnych
Samorządowe "umowy koalicyjne": polityczna konieczność czy wypaczenie demokracji?
W samorządach, w których w ostatnich wyborach Koalicja Obywatelska nie wprowadziła swojego prezydenta/wójta/burmistrza, ...
<czytaj dalej>Bezrobocie w górę
W lutym w Gorzowie było zarejestrowanych 1 508 bezrobotnych; ich liczba wzrosła o 62 osoby; wyrejestrowano 358 osób, zarejestrowano 420. ...
<czytaj dalej>