Ziemia Lubuska jest piÄ™kna. – Warto tu żyć dÅ‚użej i zdrowiej – powiedziaÅ‚ starosta Józef Kruczkowski.
SpecjalnÄ… konferencjÄ™ poÅ›wiÄ™conÄ… budowie Trasy Rowerowej Warta-Noteć (TRWN) zorganizowaÅ‚o Starostwo Powiatowe w Gorzowie. Do poparcia jej idei zachÄ™caÅ‚ 19 listopada starosta gorzowski Józef Kruczkowski:
– Wszyscy wiemy, że Ziemia Lubuska jest piÄ™kna. Warto tu żyć dÅ‚użej i zdrowiej – zwróciÅ‚ siÄ™ do starostów i burmistrzów, reprezentantów poszczególnych gmin i powiatów zainteresowanych projektem.
Zobacz, jakie piekno kryje teren, przez który ma przebiegać TRWN:
http://www.egorzowska.pl/pokaz,galeria,0,0,2013-11-21_u_nas_jest_pieknie_warto_zyc_dluz,
Dlaczego budowa trasy rowerowej jest tak ważna?
– WzdÅ‚uż okoÅ‚o 120-kilometrowej trasy mieszka okoÅ‚o 200 tys. ludzi. Ta populacja w zakresie wzrastajÄ…cego ruchu rowerowego przekonuje, że Å›cieżka bÄ™dzie żyÅ‚a. Poza tym, w niedalekiej przyszÅ‚oÅ›ci ma być zintegrowana z liniÄ… kolejowÄ… z Berlina. Tak siÄ™ dzieje w caÅ‚ej Europie, że ludzie jadÄ… rowerem na stacjÄ™, wsiadajÄ… do pociÄ…gu, docierajÄ…, np. do wiÄ™kszego miasta, a potem wracajÄ… – mówiÅ‚ starosta gorzowski. – Sam to sprawdziÅ‚em w ubiegÅ‚ym roku. Kiedy na weekend wracaÅ‚em z Niemiec, na dworcach widziaÅ‚em tÅ‚umy ludzi z rowerami. Dodatkowym zaskoczeniem byÅ‚o dla mnie to, że informowano ich o czekajÄ…cych na poszczególnych stacjach przewodnikach. To oznacza, że w soboty i niedziele u naszych sÄ…siadów nie likwiduje siÄ™ pociÄ…gów, bo ludzie nie jadÄ… do pracy. Oni wtedy korzystajÄ… z nich, by dojechać do ciekawego miejsca i resztÄ™ podróży odbyć na rowerze. ChciaÅ‚bym, żeby i u nas tak byÅ‚o.
BudowÄ™ trasy TRWN popiera prezes PTTK Ziemia Gorzowska Zbigniew RudziÅ„ski, który podkreÅ›la, że tu konieczne jest dziaÅ‚anie dwutorowe.
– Po pierwsze: przygotowanie waÅ‚ów powodziowych tak, by staÅ‚y siÄ™ przyjazne dla rowerzystów i po drugie: by peÅ‚niÅ‚y rolÄ™ krÄ™gosÅ‚upa dla szlaków turystycznych, gÅ‚ównie rowerowych w powiecie gorzowskim, strzelecko-drezdeneckim i sulÄ™ciÅ„skim. Chcemy poÅ‚Ä…czyć Kostrzyn nad OdrÄ…, Gorzów i Krzyż, by tÄ… drogÄ… poznawać piÄ™kne tereny UjÅ›cia Warty, Witnicy, Santoka, Gorzowa, Drezdenka, by można byÅ‚o w trakcie caÅ‚odniowej wyprawy w tych atrakcyjnych miejscach spÄ™dzić miÅ‚o czas. Trudno wyobrazić sobie takÄ… trasÄ™ bez infrastruktury informacyjnej, dlatego nie tylko powstanÄ… parkingi i miejsca odpoczynku z Å‚awkami i zadaszeniami, ale też tablice informacyjne o okolicy, by turysta wiedziaÅ‚, że może zjechać do nich z gÅ‚ównej trasy.
Zbigniew RudziÅ„ski dodaÅ‚, że modernizacja waÅ‚ów przeciwpowodziowych na Warcie i Noteci jest obowiÄ…zkiem, stÄ…d niewielki udziaÅ‚ kosztów w przygotowaniu korony waÅ‚ów tak, by na Å›cieżce rowerzyÅ›ci czuli siÄ™ bezpiecznie.
Trasa Rowerowa Warta-Noteć (TRWN) to projekt realizowany przez Powiat Gorzowski przy wspóÅ‚pracy z gminami: Kostrzyn nad OdrÄ…, Witnica, Bogdaniec, Deszczno, Santok w ramach Å›rodków europejskich Euroregionu Pro Europa Viadrina.
W 2012 r. zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ pierwszy etap projektu. PowstaÅ‚a koncepcja lokalizacyjno-techniczna trasy rowerowej Warta-Noteć – TRWN. Obecnie Powiat Gorzowski przeszedÅ‚ do drugiego etapu, którego celem jest wybudowanie Å›cieżki rowerowej TRWN.
Projekt zakÅ‚ada propagowanie zdrowego stylu życia i aktywnego wypoczynku. MiÅ‚oÅ›nicy turystyki rowerowej bÄ™dÄ… mogli bezpiecznie przejechać trasÄ™ rowerowÄ… od Kostrzyna nad OdrÄ… aż do granic gminy Santok i dalej do Drezdenka, nie korzystajÄ…c z dróg publicznych o wzmożonym ruchu, a wiÄ™c nie narażajÄ…c siÄ™ na niebezpieczeÅ„stwo.
Do 30 listopada Powiat Gorzowski powinien uzyskać poparcie jednostek samorzÄ…du terytorialnego dla inwestycji. Później przeÅ›le je do UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego.
UdziaÅ‚ w konferencji – poza reprezentantami samorzÄ…du – wziÄ™li także: oficer rowerowy Gorzowa Krzysztof KrupiÅ„ski, prezes PTTK Ziemia Gorzowska Zbigniew RudziÅ„ski oraz przedstawiciel Stowarzyszenia Rowerowy Gorzów Krzysztof LeÅ›nicki.
Tekst i foto Hanna Kaup
« | kwiecieÅ„ 2024 | » | ||||
P | W | Åš | C | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |