Członek Zarządu Woj. Lubuskiego
Alicja Makarska odbyła serię spotkań w sprawie przyszłości lubuskich połączeń kolejowych. Dotyczyły one umów samorządu województwa ze spółką Przewozy Regionalne oraz uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego Gorzów-Berlin. - Takim połączeniem jest zainteresowana strona niemiecka i polska, ale wiele zależy jeszcze od homologacji pojazdów oraz od rachunku ekonomicznego - mówi Alicja Makarska.
Podczas spotkania członka zarządu Alicji Makarskiej z przedstawicielami Oddziału Lubuskiego Spółki Przewozy Regionalne omówiono bieżącą realizację umów o świadczenie usług publicznych na terenie województwa lubuskiego. Jedna z trzech umów, zawartych przez nasze województwo ze spółką Przewozy Regionalne umożliwiła temu przewoźnikowi pozyskanie dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na wykonanie modernizacji 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Po modernizacji każdy z pojazdów zostanie wyposażony w toalety, z których będą mogły wygodnie korzystać osoby niepełnosprawne na wózkach, a także rodzice z niemowlętami (miejsce do przewijania). W pociągach zamontowane zostanie nowoczesne oświetlenie, pojawią się nowe półki bagażowe oraz stoliki, klimatyzacja i ogrzewanie w przedziałach. Zmodernizowane pociągi wyposażone zostaną także w nowy system informacji wizualnej, w skład którego wejdą elektroniczne diodowe tablice LED na czołach i bokach pojazdów oraz monitory LCD. Przedział pasażerski zyska nowe okna oraz ergonomiczne fotele. W pociągach zainstalowane zostaną także specjale uchwyty pozwalające na przewóz rowerów. Pierwsze zmodernizowane jednostki mają pojawić się na naszych torach w drugiej połowie 2015 roku, a docelowo obsłużą wszystkie kursy w relacjach Zielona Góra - Rzepin - Kostrzyn - Szczecin Główny oraz Zielona Góra - Nowa Sól - Głogów - Wrocław Główny.
Przedyskutowano również kwestię promocji regionalnych połączeń kolejowych, których organizatorem jest nasze województwo. W wyniku postępujących modernizacji linii kolejowych oraz wdrażania nowych ofert przewozowych, transport kolejowy staje się na wielu trasach bardziej atrakcyjny i konkurencyjny pod względem czasu i kosztu przejazdu. Sztandarowym przykładem jest linia Zielona Góra - Zbąszynek - Międzyrzecz - Gorzów Wlkp. na której rok po wprowadzeniu nowej oferty zanotowano znaczący wzrost ilości podróżnych. Podobnego efektu oczekujemy przy połączeniu Poznań - Zielona Góra - Nowa Sól obsługiwanym od grudnia 2014 roku najnowszym pojazdem elektrycznym typu „Impuls”. Drugi pojazd tego typu zostanie zakupiony przez Województwo Lubuskie za kwotę 21,4 mln zł w połowie kwietnia br. co zapewni obsługę tego połączenia wyłącznie „Impulsami”. Cena biletu jednorazowego na przejazd z Zielonej Góry do Poznania wynosi obecnie 23,60 zł. Na części tras ceny biletów zostały obniżone, co stanowi dodatkową zachętę do podróży koleją.
Atrakcyjną ofertę taryfową wprowadzono również w strefie transgranicznej, w ramach której mieszkańcy Zielonej Góry, Gorzowa Wlkp. i Kostrzyna w wybranych relacjach do niemieckich stacji, w tym również Berlina, mogą skorzystać z taryfy Związku Transportowego Berlin - Brandenburgia (VBB). Taryfa ta obejmuje szeroką gamę ofert dostosowanych do różnorodnych wariantów podróży: bilety jednorazowe i jednodniowe.
Bilety w taryfie VBB
http://www.przewozyregionalne.pl/sites/default/files/pliki/18064/warunki-taryfowe-oferty-bilet-graniczny-polska-niemcy.pdf
Połączenia w dobrej cenie
http://www.przewozyregionalne.pl/sites/default/files/pliki/14481/oferta-specjalna-lubuskie.pdf=
Ważnym tematem spotkania były również perspektywy dalszej współpracy w kontekście realizacji porozumienia ze stroną rządową z dnia 17.10.2014 r. w sprawie restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. Jednym z założeń tego porozumienia jest oddłużenie Spółki oraz zawarcie przez samorządy województw umów wieloletnich.
Alicja Makarska spotkała się także z przedstawicielami Związku Transportowego Berlin - Brandenburgia (VBB) oraz przewoźnika kolejowego Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), który jest operatorem na linii Kostrzyn - Berlin Lichtenberg.
Związek Komunikacyjny Berlin-Brandenburgia jest spółką zrzeszająca przewoźników transportu publicznego z Berlina i Brandenburgii. Jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielami są landy Berlin i Brandenburgia oraz 18 miast Brandenburgii. VBB jest partnerem Województwa Lubuskiego w roboczych kontaktach dotyczących publicznego trasportu zbiorowego w strefie transgranicznej.
Rozmowy dotyczyły perspektywy uruchomienia pilotażowego połączenia bezpośredniego relacji Gorzów Wlkp. - Berlin. Mogłoby się to odbywać w ramach przyszłej kooperacji przewoźników po obu stronach granicy. Drugim tematem była możliwość wspólnej realizacji projektu, w ramach Programu Współpracy INTERREG dotyczącego wdrożenia transgranicznego systemu informacji pasażerskiej. Z uwagi na fakt, że taki system istnieje już w zaawansowanej formie na terenie Brandenburgii, projekt obejmowałby m.in. rozszerzenie bazy danych o rozkład jazdy polskich przewoźników oraz doposażenie polskich pojazdów w elementy tego systemu. Ponadto strona niemiecka zaproponowała Województwu Lubuskiemu udział, jako jednego z partnerów, w projekcie europejskim dotyczącym transgranicznych przewozów kolejowych. Celem tego projektu w ramach programu INTERREG CENTRAL EUROPE jest wymiana doświadczeń w dziedzinie kolejowego transportu publicznego, oraz opracowanie długofalowej strategii dla rozwoju połączeń transgranicznych.
LUM
Walentynki po gorzowsku
Pierwsze małżeństwo w polskim Gorzowie zawarto 9 czerwca 1945 roku. Pan młody miał 29 lat (rocznik 1916), a panna młoda ...
<czytaj dalej>Dla wspólnot mieszkaniowych
5 lutego ruszył nabór wniosków o dofinansowanie dla wspólnot mieszkaniowych obejmujących od 3 do 7 lokali w ramach Programu Priorytetowego ...
<czytaj dalej>Zasady rozliczania rocznego PIT dla emerytów i rencistów
KAS przypomina: Zasady rocznego rozliczenia PIT emerytów i rencistów, którzy otrzymali od organu rentowego PIT-40A albo PIT-11A.
Do końca lutego emeryci ...
<czytaj dalej>Nie odpowiadaj na fałszywe wiadomości
Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT.
Pocztą elektroniczną rozsyłane są fałszywe wiadomości, których autor podszywa się pod ...
<czytaj dalej>