
Wiceprezydent Gorzowa
Iwona Olek spotkała się 14 marca w Warszawie z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Piotrem Malepszakiem, odpowiedzialnym za transport kolejowy.
Tematem spotkania było omówienie problemów w komunikacji kolejowej Gorzowa i regionu oraz możliwości ich rozwiązania, czyli wprowadzenia nowych połączeń PKP IC, montaż łącznic w Kostrzynie nad Odrą oraz Program Kolej Plus.
Wiceprezydent Iwona Olek omówiła inwestycje w zakresie rozwoju transportu publicznego wykonane w ostatnich latach na terenie miasta oraz inwestycje planowane – rozbudowę sieci tramwajowej.
Wiceminister Malepszak stwierdził, że zna zarówno potencjał przewozowy naszego obszaru, jak i problemy, z którymi boryka się Gorzów i północ regionu. Zapewnił, że zostaną podjęte szybkie działania, aby stworzyć poważaną ofertę PKP InterCity dla Gorzowa, czyli szybkie połączenia Poznań – Gorzów w atrakcyjnym rozkładzie (przez Krzyż w pierwszym etapie), a po zakończeniu inwestycji Kolej Plus przez Skwierzynę i Międzychód z czasem przejazdu około 1,15-30 godz.
Piotr Malepszak potwierdził, że projekt budowy łącznic w Kostrzynie nad Odrą, czyli torów łączących górny i dolny poziom stacji Kostrzyn nad Odrą, łączących linię nr 203 z 273, które pozwolą między innymi uruchomić bezpośrednie połączenie pomiędzy Gorzowem i Szczecinem, zostanie wpisany do przewidzianej na połowę tego roku nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. To oznacza, że projekt będzie miał zapewnione finansowanie.
Wiceminister wskazał, że dzięki uzyskanym oszczędnościom na poziomie 800 mln zł, w ramach prowadzonych przez PKP PLK przetargów, możliwe jest rozszerzenie projektów do realizacji o zadanie dotyczące m.in. linii kolejowej 273 na odcinku Kostrzyn - Szczecin Podjuchy, w którym właśnie dzięki zaangażowaniu samorządów wpisano do realizacji łącznice w Kostrzynie. Podkreślił, że taka inwestycja, choć niewielka na tle innych inwestycji, wykonywanych obecnie przez PKP PLK, jest kluczowa dla rozwoju nowych połączeń w regionie. W jego ocenie łącznice powinny zostać oddane do ruchu za około 3 do 4 lat.
Rozmawiano też o Pogramie Kolej Plus, czyli projektach pod nazwą „Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” oraz „Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły.” Tu wiceminister wskazał, iż najważniejszym kryterium będzie uzyskanie jak najwyższej efektywności przewozowej linii, także poprzez uzyskanie najlepszych parametrów. Kluczem jest analiza podatności modernizacyjnej odcinków linii kolejowych, tworzących korytarz oraz perspektywa maksymalnego obciążenia ruchem wszystkich kategorii pociągów. W przypadku linii 367, 363 i 368 uzyskanie geometrii toru dla prędkości 160 km/h jest technicznie możliwe oraz niezbędne, aby można było maksymalnie skrócić czas przejazdu między Gorzowem a Poznaniem. Docelowo, dzięki łącznicom w Kostrzynie nad Odrą, będzie można uruchomić kolejny korytarz Szczecin – Gorzów – Poznań. Kluczowy jest czas przejazdu wynikający z parametrów poszczególnych odcinków linii.
Oprac. redakcja
foto: Wydział ZIT i Programowania Strategicznego
Urzędu Miasta Gorzowa
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
Walentynki po gorzowsku
Pierwsze małżeństwo w polskim Gorzowie zawarto 9 czerwca 1945 roku. Pan młody miał 29 lat (rocznik 1916), a panna młoda ...
<czytaj dalej>Dla wspólnot mieszkaniowych
5 lutego ruszył nabór wniosków o dofinansowanie dla wspólnot mieszkaniowych obejmujących od 3 do 7 lokali w ramach Programu Priorytetowego ...
<czytaj dalej>Zasady rozliczania rocznego PIT dla emerytów i rencistów
KAS przypomina: Zasady rocznego rozliczenia PIT emerytów i rencistów, którzy otrzymali od organu rentowego PIT-40A albo PIT-11A.
Do końca lutego emeryci ...
<czytaj dalej>Nie odpowiadaj na fałszywe wiadomości
Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT.
Pocztą elektroniczną rozsyłane są fałszywe wiadomości, których autor podszywa się pod ...
<czytaj dalej>