„Dogmaty spokojnej przeszÅ‚oÅ›ci nie majÄ… zastosowania w burzliwej teraźniejszoÅ›ci” – tak sÅ‚owami Abrahama Lincolna skwitowaÅ‚abym spotkanie, na które w piÄ…tkowe popoÅ‚udnie zaprosiÅ‚y uczennice Gimnazjum nr 9
Weronika ChrzÄ…szcz i
Anna Barańska.
Debata: "Nie tylko wybory – jak mÅ‚odzi mogÄ… wpÅ‚ywać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji” zostaÅ‚a zorganizowana Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej. 4 kwietnia zjawiÅ‚o siÄ™ tam okoÅ‚o 50 osób, gÅ‚ównie uczniów kilku gorzowskich szkóÅ‚ z opiekunami oraz specjalnie zaproszeni goÅ›cie: wiceprezydent
Alina Nowak, radni:
Marcin Gucia,
Roman Sondej i
RadosÅ‚aw Wróblewski oraz mÅ‚ode pokolenie spoÅ‚eczników:
Jarosław Marciniak, Mariusz Sobkowiak, Alina Czyżewska i
Grzegorz Witkowski.
To byÅ‚a lekcja wychowania obywatelskiego. Lekcja nietradycyjna, bo przygotowana przez uczniów, a wÅ‚aÅ›ciwie uczennice, które realizujÄ…c projekt, walczÄ… o udziaÅ‚ w XX Sesji Sejmu Dzieci i MÅ‚odzieży 2014, lekcja skierowana do dorosÅ‚ych, którzy mieli odpowiedzieć na stawiane im pytania.
W materiale prasowym przygotowanym dla mediów przez Centrum Edukacji Obywatelskiej czytam: „Chcemy, żeby doÅ›wiadczenia w dziaÅ‚aniu lokalnym staÅ‚y siÄ™ podstawÄ… do debaty podczas obrad Sejmu 1 czerwca 2014 roku. Dlatego pierwszym etapem projektu jest zadanie praktyczne – przeprowadzenie przez uczestników i uczestniczki debat dotyczÄ…cych wyborów parlamentarnych i funkcjonowania mÅ‚odych ludzi w spoÅ‚eczeÅ„stwie demokratycznym – mówi
Agnieszka JarmuÅ‚, koordynatorka projektu. ZespoÅ‚y uczniowskie opublikujÄ… relacje z debat. Na ich podstawie Komisja konkursowa wyÅ‚oni spoÅ›ród nich 460 osób, które wezmÄ… udziaÅ‚ w posiedzeniu Sejmu Dzieci i MÅ‚odzieży 1 czerwca 2014 roku w gmachu Sejmu w Warszawie.”
Nie wiem, jakÄ… relacjÄ™ opublikuje mÅ‚odzież z Gorzowa, nie bÄ™dÄ™ pisać, co i kto powiedziaÅ‚. ChciaÅ‚abym odnieść siÄ™ do wrażenia, jakie zrobili na mnie niektórzy uczestnicy.
Najpierw pochwaÅ‚a należy siÄ™ dziewczÄ™tom i ich opiekunom oraz tej mÅ‚odzieży, której chciaÅ‚o siÄ™ przyjść, choć podobno wcale nie bez szkolnych korzyÅ›ci. Zważywszy, że pod wzglÄ™dem liczby szkóÅ‚, które w Polsce wzięły udziaÅ‚ w programie, zajmujemy trzecie od koÅ„ca miejsce, a jeÅ›li chodzi o frekwencjÄ™ – ex aequo ostatnie, tym wiÄ™ksze uznanie. I na samym wstÄ™pie oznacza to również, że egzaminu z obywatelstwa nie zdali doroÅ›li, bo nie nauczyli swoich dzieci/uczniów aktywnoÅ›ci i myÅ›lenia o spoÅ‚eczeÅ„stwie, w którym oni sami zaraz bÄ™dÄ… dorosÅ‚ymi.
SÅ‚uchajÄ…c wypowiedzi zaproszonych goÅ›ci, można byÅ‚o z jednymi siÄ™ zgadzać, z innymi nie, bo zawsze gdzie dwóch Polaków, tam trzy zdania, ale rzecz w tym, że wiÄ™kszość dorosÅ‚ych nie przygotowaÅ‚a siÄ™ do tej niecodziennej lekcji. Najbardziej irytujÄ…ce byÅ‚y rady typu: „Chcecie, to dziaÅ‚ajcie. Nic na siÅ‚Ä™.” I tu kÅ‚ania siÄ™ podstawa, czyli tzw. baza, którÄ… w mÅ‚odym czÅ‚owieku buduje dorosÅ‚y. Nie muszÄ™ nikomu tÅ‚umaczyć, że aby mÅ‚ody wiedziaÅ‚, z czego wybierać i żeby chciaÅ‚ o tym w ogóle pomyÅ›leć, najpierw musi zderzyć siÄ™ z nauczycielem i mistrzem, który pokaże – tym, co sam robi lub interesujÄ…co powie o innych – co można i warto. To jest szczególne wyzwanie wspóÅ‚czesnego Å›wiata, w którym bardzo niebezpiecznie wszystko wolno i wypada. MÅ‚odym trzeba dać podstawy, filary, na których zbudujÄ… życie swoje i innych, mÅ‚odym trzeba pokazać, co można i jak to jest fajne, a potem mówić: „Chcecie, to dziaÅ‚ajcie”. To zadanie szczególnie trudne, jeÅ›li chodzi o zachÄ™tÄ™ do aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej i obywatelskiej, z którÄ… wiąże siÄ™ również odpowiedzialność wyborcza. A to – jak widać po frekwencji – lekcja wciąż nieodrobiona.
Tak jak można byÅ‚o przewidzieć, zaproszeni goÅ›cie raczej nie mieli nic do zaoferowania mÅ‚odzieży, poza maÅ‚o kulturalnÄ… próbÄ… wskazania, kto tu jest ważniejszy (kto byÅ‚, ten wie o czyjÄ… wymianÄ™ zdaÅ„ chodzi), poza rzucaniem komunaÅ‚ami i nic nieznaczÄ…cymi radami czy pobożnymi życzeniami. ByÅ‚o to dla mnie tym bardziej zadziwiajÄ…ce, że wielu w gronie zaproszonych to jeszcze niedawno nauczyciele. Masakra – jakby powiedziaÅ‚y maÅ‚olaty.
W czasie spotkania zaniepokoiÅ‚y mnie też sÅ‚owa na temat tzw. garstki, która chodzi do drogiej filharmonii. PadÅ‚y one z ust prowadzÄ…cej debatÄ™, a wyraziÅ‚y to, co mówi spoÅ‚eczna wiÄ™kszość niezorientowana w sprawie. Tu kÅ‚ania siÄ™ problem, który na zawsze z nami pozostanie, a z którym Miasto nie umie walczyć. Budowa Filharmonii Gorzowskiej za ponad 130 mln zÅ‚ na zawsze bÄ™dzie koÅ›ciÄ… niezgody. Kwota, jakÄ… Prezydent zdecydowaÅ‚ siÄ™ na niÄ… wydać, majÄ…c Å›wiadomość trudnoÅ›ci z utrzymaniem takiego obiektu, zawsze bÄ™dzie braÅ‚a górÄ™ nad tym, jak potrzebna byÅ‚a ta instytucja. I tu znów potrzeba mÄ…drych dorosÅ‚ych, którzy zmieniÄ… postrzeganie mÅ‚odego i starszego obywatela, ale niezadowolonego z braku finansów na sprawy, które go bardziej interesujÄ… niż muzyka klasyczna. To trudne zadanie, a w czasie debaty nie byÅ‚o komu choćby podjąć temat, bo prezydent Alina Nowak opuÅ›ciÅ‚a salÄ™ na dÅ‚ugo przed koÅ„cem spotkania.
„Dogmaty spokojnej przeszÅ‚oÅ›ci nie majÄ… zastosowania w burzliwej teraźniejszoÅ›ci” – powiedziaÅ‚ ponad 150 lat temu Abraham Lincoln. I zakoÅ„czyÅ‚ tÄ™ myÅ›l: „Okazja do zmian pojawia siÄ™ rzadko. Musimy dać siÄ™ jej ponieść.” Nie sÄ…dzÄ™, żeby doroÅ›li gorzowianie wziÄ™li sobie te zdania do serca. „Dogmaty spokojnej przeszÅ‚oÅ›ci” przylgnęły do nas, jak druga skóra, bo jest w niej wygodnie. No i jeszcze tyle można. Nawet wyjść z debaty, nie uprzedziwszy obecnych. To przepraszanie za drzwiami i tÅ‚umaczenie przez osoby trzecie, że ma siÄ™ inne obowiÄ…zki, to jakiÅ› nowy wysokourzÄ™dniczy savoir vivre. Ci, którzy znajÄ… kindersztubÄ™, powiedzÄ…, że to dowód na to, jak siÄ™ szanuje innych. I albo ma siÄ™ odwagÄ™ zostać do koÅ„ca, uczestniczyć nawet w nieÅ‚atwej dyskusji, albo nie przychodzi siÄ™ wcale, no bo co daje taka obecność? Kilku srok za ogon nie da siÄ™ zÅ‚apać, wiÄ™c dobrze byÅ‚oby ucapić choć jednÄ….
Å»yczÄ…c mÅ‚odzieży wiÄ™kszej aktywnoÅ›ci, dorosÅ‚ym proponujÄ™ odrzucenie dogmatów spokojnej przeszÅ‚oÅ›ci.
Tekst i foto Hanna Kaup
Oni tu zostajÄ…
„ZostajÄ™!” to hasÅ‚o nowej kampanii promujÄ…cej Gorzów, która ma zwrócić uwagÄ™ na zalety naszego miasta, dziÄ™ki którym jest ono doskonaÅ‚ym ...
<czytaj dalej>