Połączmy kolejowo całe województwo lubuskie z sąsiednimi regionami. Uruchommy pociąg Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Wrocław.
Marszałek województwa lubuskiego podejmuje działa na rzecz utrzymania 12 bezpośrednich połączeń regionalnych Zielona Góra – Wrocław. Mimo że w nowym rozkładzie jazdy będzie 8 bezpośrednich połączeń InterCity na tej trasie. W tym samym czasie Gorzów i okolice od lat nie mają żadnego połączenia z Dolnym Śląskiem. Połączmy więc całe województwo lubuskie z Wrocławiem.
Uruchomienie pociągu można zlecić Kolejom Dolnośląskim, których jakość świadczonych usług kolejowego transportu regionalnego jest na wysokim poziomie. Przewoźnik sukcesywnie pozyskuje nowy tabor, uruchamia pociągi na nowych trasach, a przede wszystkim połączenia są niezawodne i komfortowe.
Nie będzie to nowość, bo Koleje Dolnośląskie wyjeżdżają już poza swoje macierzyste województwo. Przykładem jest z sukcesem uruchomione w tym roku wakacyjne połączenie Wrocław – Zielona Góra – Świnoujście oraz plany komercyjnego jeżdżenia do Warszawy. Na co dzień planowo jeżdżą także do Görlitz i Forst (Lausitz).
Zapewniona byłaby ekologiczna alternatywa dla indywidualnych podróży samochodem. Połączenie obejmowałoby trzy sąsiednie stolice województw oraz kilka mniejszych miast i gmin. Obecna oferta połączeń kolejowych na tej trasie jest na tragicznym poziomie. A przecież Wrocław jest bardzo atrakcyjnym i częstym kierunkiem wybieranym przez mieszkańców Gorzowa i okolic. Chociażby wśród gorzowskich maturzystów wrocławskie uczelnie są na podium wybieralności na dalszy etap edukacji. Dodatkowo dochodzą osoby przemieszczające się w celach turystycznych i zarobkowych. Także wrocławianie mieliby możliwość odwiedzić lubuskie i Gorzów.
Województwo lubuskie zamówiło ostatnio nowe szynobusy hybrydowe. Także Koleje Dolnośląskie w swoim parku taborowym posiadają idealne do uruchomienia omawianego połączenia pojazdy wielonapędowe (tj. Newag Impuls hybrydowy), którego potencjał byłby idealnie wykorzystany na tej trasie. Odcinek Gorzów – Zbąszynek po linii nr 367 pokonywałby z wykorzystaniem silnika spalinowego, a odcinek Zbąszynek – Wrocław z wykorzystaniem elektrycznej sieci trakcyjnej.
Apeluję o uruchomienie bezpośredniego połączenia między Gorzowem i Wrocławiem przez Zieloną Górę, które na pewno cieszyłoby się dużym zainteresowaniem i pozytywnie wpłynęłoby na rozwój województwa lubuskiego.
Kolej Gorzowska
I jeden komentarz:
Po pierwsze, nie szyno bus, ale normalny skład wagonowy. Po drugie, nie łączenie w ZG, ale w Czerwieńsku, a to z prozaicznych powodów. W ZG obydwa pociągi wjeżdżają z jednego kierunku i to w odstępie parunastu minut ze względu na zajęcie szlaku, dodatkowo potrzebna jest lokomotywa manewrowa, która przestawia skład z jednego toru na drugi (od d..y strony). W Czerwieńsku wjazd odbywa się z dwóch kierunków i lokomotywa pociągowa (diesel z Gorzowa) od razu wyciąga skład i wstawia na tyłek pociągu ze Szczecina do Wrocka. Z powrotem pociąg jadący do Szczecina tylko odczepia ostatnie wagony do Gorzowa, a już w tym czasie najeżdża na nie diesel i zaraz jedzie w przeciwnym kierunku do Gorzowa. Troszkę myślenia w PKP PLK-a i PiC-kach.
Rysiek Chaszcz
foto FB
W sprawie granicy polsko-niemieckiej
Publikujemy list marszałka województwa lubuskiego Marcina Jabłońskiego do minister spraw wewnętrznych RFN.
Pani
Nancy Faeser
Minister Spraw Wewnętrznych
Republiki Federalnej Niemiec
Szanowna Pani Minister,
Województwo Lubuskie ...
<czytaj dalej>Nowy szynobus
– Wiążemy z tym pojazdem wielkie nadzieje z poprawą jakości i stabilności połączeń kolejowych, zwłaszcza tutaj, na północy województwa – ...
<czytaj dalej>Bezrobocie bez zmian
Pod koniec ubiegłego roku stopa bezrobocia w Gorzowie była taka sama jak pod koniec 2023 roku i wynosiła 2,4% – ...
<czytaj dalej>Nie daj się oszukać
Uwaga! Oszuści podszywają się pod Krajową Administrację Skarbową.
Ostrzegamy przed fałszywymi e-mailami, których autorzy podszywają się pod Krajową Administrację Skarbową.
Wiadomości wysyłane ...
<czytaj dalej>