Dziś dla odmiany kilka słów o największym dworcu kolejowym Europy. Jego główny budynek jest naprawdę imponujący. Brak mu wprawdzie lekkości i finezji Canfranc Estación, nie otaczają go urokliwe górskie krajobrazy, tylko ulice sześćsettysięcznego miasta, ale jak na starszego brata przystało jest masywniejszy i sporo większy od owej secesyjnej perełki (prawie o 50 m dłuższy i o 20 m szerszy), no i nadal jest dworcem, chociaż jednocześnie łączy tę rolę z innymi funkcjami. Dziś – nie bez słuszności – bywa nazywany centrum handlowym z połączeniem kolejowym. Naprawdę robi wrażenie swoim ogromem i dyskretną elegancją. To Liepzig Hauptbahnhof. Dworzec Główny w Lipsku.
Powstawał w latach 1909-1915. Co ciekawe, podzielono go na dwie symetryczne części. Zachodnia połowa przeznaczona była dla kolei pruskich (i tę otwarto już w 1912 r.), wschodnia – dla kolei saksońskich. Każda z nich miała po 13 peronów. Rygorystycznie pilnowano, żeby się żaden pociąg nie pomylił, ale kiedy w 1920 r. utworzono Reichsbahn, formalne podziały przestały obowiązywać.
Budynek główny ma 298 m długości, 33 m szerokości, trzy kondygnacje naziemne i jedną podziemną. Pośrodku każdego skrzydła wybudowano ogromne, wyraźnie wyższe od reszty konstrukcji sale recepcyjne, z których szerokie na 10 m schody wyprowadzają podróżnych na hale dworcowe o wysokości 27 m. Przeszklone sufity, łukowe sklepienia i kratownicowe konstrukcje dodają halom lekkości. Przez kilka lat odbudowywany po skutkach nalotu z 1944 r., do pierwotnego wyglądu wrócił w 1957 r. W trakcie gruntownej przebudowy w latach 90. XX w. zlikwidowano kilka torów. W miejscu dwóch z nich powstały parkingi, a na kolejnym urządzono mini-muzeum taboru kolejowego, gromadząc kilka zabytkowych lokomotyw i elektrowozów. W eleganckim holu głównym ustawiono też sporą makietę kolejową, którą można uruchomić wrzuceniem monety.
Dworzec w Lipsku jest tzw. stacją czołową, co oznacza, że pociągi wjeżdżają tu i wyjeżdżają tym samym torem. Wiązka torów rozwija się niczym wachlarz tylko z jednej strony ogromnego budynku, dlatego nazywany był też stacją końcową. Napisałam „był”, ponieważ utracił ten status wraz z oddaniem do użytku w 2013 r. tunelu miejskiego łączącego go z Dworcem Bawarskim (Bayrischer Bahnhof). 20 m pod ziemią, pod placem imienia Wilhelma Leuschnera powstała stacja pomocnicza o długości 140 m i szerokości 20 m.
Z ciekawostek:
-
Leipzig Hauptbahnhof zajmuje powierzchnię 83 460 metrów kwadratowych.
-
Trzykondygnacyjna dworcowa galeria handlowa obejmuje co najmniej 140 różnych lokali handlowych, usługowych i gastronomicznych.
-
Glazurowane dachówki, którymi przykryto dworcowy dach wyprodukowane były w Freiwaldau (dziś Gozdnica w woj. lubuskim). Istniał tam oddział Zakładów Sturma, produkujący słynną w Europie i krajach zamorskich ceramikę budowlaną. Gozdnickie dachówki w kolorze brunatnym i niebieskim zamawiano, jak to się mówi, „na pniu”. Trafiły nie tylko do Lipska, ale też do Jerozolimy.
-
Wśród zabytkowego taboru znajduje się parowóz 52 5448-7, ciągle czynny i wraz z pasującym historycznym składem regularnie kursujący na wycieczki po szlakach Saksonii i Turyngii. Chichot historii sprawił, że te wojenne, maksymalnie uproszczone lokomotywy produkowane dla transportów wojskowych i mające pomóc III Rzeszy w zwycięstwie, po wojnie pełniły pokojową służbę, ponieważ w ramach reparacji trafiły m.in. do Polski. Po naszych torach jeździły jako Ty2. Cztery z nich można oglądać w skansenie w Chabówce.
-
Innym ciekawym eksponatem jest dwuczłonowa luxtorpeda SVT 137 225, zwana także „Latającym Hamburczykiem” obsługująca w latach 30. połączenia ekspresowe.
-
Leipzig Hauptbahnhof otrzymał w 2011 r. tytuł najlepszego wielkomiejskiego dworca Niemiec.
Maria Gonta
foto Gontowiec Podróżny
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
Oni tu zostają
„Zostaję!” to hasło nowej kampanii promującej Gorzów, która ma zwrócić uwagę na zalety naszego miasta, dzięki którym jest ono doskonałym ...
<czytaj dalej>Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>200 lat dla pani Zofii
Nieczęsto zdarza się, aby tradycyjnie śpiewane „sto lat”, z racji chwili, modyfikowano w sekwencji życzeń na lat „dwieście”. Tak właśnie ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doświadczenia wiem, że najważniejsze są relacje bezpośrednie. Ustalenia, które zapadają wtedy ...
<czytaj dalej>