Kolej Wschodnia 2025 – wizja na przyszłość
IGOB-Wspólnota Interesów Gospodarczych Linia Kolejowa Berlin-Gorzów EUIG angażuje się, począwszy od roku 2006, wraz ze swoimi członkami założycielami, kooperantami i sympatykami na rzecz wzrostu znaczenia linii kolejowej – Kolej Wschodnia. Chodzi o to, by stała się osią rozwoju regionu przez który przebiega.
Podstawą ku temu było opracowanie z wszystkimi decydentami koncepcji rozwoju – do roku 2014 – a następnie „programu eksploatacji” do roku 2025. Dokumenty stanowią motywację do codziennie podejmowanych działań.
Co chcemy osiągnąć do roku 2025?
1. Począwszy od roku 2010 na odcinku linii kolejowej od Berlina do Piły powstał Region Europejskiego Modelowego Korytarza Transportowego wraz ze strukturą Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej (EUWT). Region ten wpisuje się bez żadnych przeszkód jako „stegholder” (subprojekt) w europejski projekt realizowany w obszarze zagospodarowania przestrzennego - „SoNorA”.
Pierwsze pomysły dotyczące rewitalizacji tej linii do Kaliningradu trafiły na podatny grunt. Polsko-niemiecko-rosyjska grupa robocza dostała od swoich rządów zadanie opracowania koncepcji tej rewitalizacji, którą wspiera także Komisja Europejska.
2. Infrastruktura została zmodernizowana i dostosowana do prędkości 120 km/h. Pociągi towarowe mogą poruszać się na tym odcinku z prędkością 80 km/h. Liczba pociągów kursujących na tej linii kolejowej po obu stronach granicy jest dopasowana do siebie. Odcinek po niemieckiej stronie został rozbudowany o drugi tor i od Berlina do Gorzowa Wlkp./Krzyża Wlkp. zelektryfikowany. Budowa tzw. „zakrętu południowego” w punkcie skrzyżowania Kolei Wschodniej z Północną w miejscowości Werbig pozwala na efektywne poprowadzenie pociągów towarowych do terminalu przeładunku kontenerów we Frankfurcie nad Odrą i była także uzasadniona ekonomicznie ze względu na przypadki awarii na trasie Berlin-Warszawa. Istnieje jednolity system bezpieczeństwa pociągów i jednolita sygnalizacja. Personel w pociągach porozumiewa się po polsku i niemiecku. Informacje w pociągach i na dworcach jak również w restauracjach, muzeach i innych miejscach są w języku niemiecki/polskim/angielskim bądź też polskim/niemieckim/angielskim.
3. Połączenie Kolei Wschodniej z innymi liniami w Berlinie odbywa się na dworcu „Ostkreuz” na górnym poziomie, tak że ok. 1 tys. pasażerów, którzy codziennie dojeżdżają do jednego z największych lotnisk im. „Willy Brandta” mają tylko jedną przesiadkę i tym samym docierają do niego bardzo krótką trasą.
4. Na linii tej realizowane są bezpośrednie połączenia, które odbywają się nowoczesnymi pociągami z ponad 300 miejscami dla pasażerów w takcie cogodzinnym na każdym dworcu i przystanku. Ponownie kursują trzy pary pociągów dalekobieżnych pomiędzy Berlinem a Kaliningradem/Gdańskiem/Warszawą, jak również expres regionalny RE 300 pomiędzy Berlinem a liczącą 450 tys. mieszkańców Bydgoszczą (Bromberg). O wzrost znaczenia gospodarczego linii kolejowej dba 40 pociągów towarowych kursujących na niej codziennie. Powstały niewielkie przeładunkowe terminale kontenerowe w Gorgast, Kostrzynie nad Odrą Witnicy i Gorzowie Wlkp., które cieszą się pełnym obłożeniem. Wykorzystywane są nowoczesne technologie transportowe.
5. Powiaty, miasta i gminy, koleje, przedsiębiorcy sektora transportu kolejowego i inne podmioty stworzyły wspólną polsko-niemiecką strukturę dla wspólnego marketingu produktów, które w świadomy sposób oferują swoim klientom.
Wspólne struktury działają także na rzecz utrzymania odpowiedniego stanu technicznego i eksploatacji tej linii. Są zamierzenia dotyczące stworzenia polsko-niemieckiej spółki, która zajęłaby się eksploatacją majątku i infrastruktury należącej do DB AG i PKP SA.
Efekty:
Codziennie z oferty kolei korzysta ok. 15 tys. klientów. Mieszkańcy są zadowoleni z atrakcyjnych terenów powstałych wokół dworców i odremontowanych historycznych budynków dworcowych, a także z nowoczesnych pociągów i mówiącego po polsku i niemiecku personelu. Turyści masowo podbijają atrakcje turystyczne regionu Europejskiego Modelowego Korytarza Transportowego, a przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają i wykorzystują korzyści wynikające z jego lokalizacji.
Zatrzymany został proces wyludniania się tego regionu. Obserwujemy zjawisko odwrotne. W regionie osiedlają się nowi mieszkańcy.
IW
2 marca 2014 18:30, admin ego
Dodaj komentarz:
Przebudowa Spichrzowej
Ostatnie przygotowania do rozpoczęcia przebudowy ulicy Spichrzowej.
Konsorcjum firm TORMEL i WUPRINŻ, przebuduje ostatni, półkilometrowy odcinek ulicy Spichrzowej. Pierwsze prace ruszą ...
<czytaj dalej>UMCS z Jazz Clubem Pod Filarami
80 lat UMCS w Lublinie z Jazz Clubem „Pod Filarami”.
W dniach 14 -17 maja 2024 roku w Akademickim Centrum Kultury ...
<czytaj dalej>Remont schodów
Nowe schody na Piaskach, obok lecznicza zieleń.
Rusza remont schodów przy ul. Bohaterów Westerplatte, zejście do ul. Sczanieckiej. Skarpa przy schodach ...
<czytaj dalej>Obchody 900-lecia jubileuszu
W sobotę 11 maja br. w Ośnie Lubuskim odbędą się uroczyste obchody z okazji dziewięćsetlecia ustanowienia biskupstwa lubuskiego.
Przygotowania do tej ...
<czytaj dalej>
Staryh:
Znowu " sami swoi". A wogóle czym oni się zajmują???
<czytaj dalej>
Staryh:
Tak miasto twój wójt sp...ł, że faktycznie rowerem lepiej jeździć, ale powstaje kolejne pole do....nadużyć/?/ Na początek, obowiązkowe kaski
<czytaj dalej>
Anonim_9923:
To proponuję jeszcze do każdego roweru, silnik odrzutowy, zestaw Wi-Fi, talerz satelitarny i co tam jeszcze w koszta można wrzucic :-)
<czytaj dalej>
Staryh:
Ale pitolenie. Ani słowa o kolejce do "znachora" o bólu w krzyżu, o polityce i innych przyjemnościach wątpliwych u będących starymi l
<czytaj dalej>
Anonim_7573:
Starość
Widziałem ją wczoraj
Stała u drzwi werandy
Lewa ręką trzymała laskę
prawą chciała nacisnąć
<czytaj dalej>