piątek 17 maja 2024     Weronika, Sławomir, Brunon
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Radny pyta Prezydent odpowiada
Publikujemy odpowiedź Prezydenta Gorzowa na interpelację radnego Marcina Guci w sprawie ulicy Kostrzyńskiej.

Pan Marcin Gucia Radny Rady Miasta

Dotyczy: interpelacji z dnia 25.12.2013r.

Odpowiadając na Pana interpelację z dnia 25.12.2013 r. dotyczącą zasadności budowy przez Miasto dwupasmowej ulicy Kostrzyńskiej, uprzejmie wyjaśniam:

1. Ulica Kostrzyńska jest podstawową drogą komunikacji dla mieszkańców ul. Kostrzyńskiej i okolicznych ulic, a także sąsiednich gmin Bogdaniec i Witnica, dla których miasto Gorzów Wlkp. stanowi główne miejsce pracy. W „małych” podgorzowskich miejscowościach takich jak Bogdaniec, Jenin i Łupowo, które pełnią funkcję sypialni dla Gorzowa mieszka obecnie ok. 5 tys. osób.
Ponadto gwoli wyjaśnienia nadmieniam, iż znaczenie drogi i jej istotności nie ocenia się tylko na podstawie oszacowania ile osób wzdłuż niej mieszka, ale również powinno się wziąć pod uwagę skąd i dokąd dana droga prowadzi. Ul. Kostrzyńska łączy najkrótszą drogą Gorzów z Kostrzynem i dalej – Berlinem i służy w ten sposób większości mieszkańców Gorzowa, a nie tylko mieszkańcom wskazanych przez Pana ulic.

2. Szacowane na ok. 116 mln zł koszty kompleksowej przebudowy ul. Kostrzyńskiej dotyczące odcinka drogi o długości 4,5 km (biorąc pod uwagę, iż na odcinku ok. 3 km planuje się budowę dwóch nitek jezdni, łącznie zostanie wykonanych ok. 7 km nowej drogi) będą rozłożone w czasie na okres 6-7 lat. Przebudowa ul. Kostrzyńskiej dotyczyć będzie budowy nowej nitki, przebudowy istniejącej ul. Kostrzyńskiej, budowy nowego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną, budowy nowego wiaduktu nad torami kolejowymi, budowy nowej sieci uzbrojenia podziemnego w tym: oświetlenia i bardzo istotnej dla tej części miasta - kanalizacji deszczowej, dzięki której będzie możliwe odprowadzenie wód deszczowych z ul. Kostrzyńskiej, a także ulic i osiedli usytuowanych wzdłuż ul. Kostrzyńskiej.
Brak możliwości odprowadzenia wód deszczowych z m.in. ul. Minerów, Nad Wartą, Artylerzystów, Warzywnej, Dąbroszyńskiej, Kirasjerów, Marynarki Wojennej powoduje obecnie liczne niedogodności dla mieszkańców tych okolic: podtopienia i zalewanie posesji, nieprzejezdność dróg gruntowych, jednocześnie uniemożliwiając Miastu wykonanie jakichkolwiek skutecznych remontów i wykonanie nowych nawierzchni w tym rejonie. Przebudowa ulicy Kostrzyńskiej z uwagi na jej usytuowanie i klasę drogi wiąże się również z koniecznością wykonania szeregu zabezpieczeń środowiskowych, do których obligują Miasto aktualne i bardzo restrykcyjne przepisy ochrony środowiska dotyczące m.in. ochrony przed hałasem, zabezpieczeniem wód podziemnych i powierzchniowych. Szacowane koszty wykonania ekranów akustycznych, zbiorników retencyjnych i separatorów sięgają ok. 3 mln zł. Na podstawie przeprowadzonej analizy wyników rozstrzyganych w ostatnich dwóch latach postępowań przetargowych można przyjąć, iż koszty przebudowy ul. Kostrzyńskiej będą o ok. 20% - 25% niższe niż wartość kosztorysowa zadania. Biorąc pod uwagę bardzo szeroki zakres planowanej przebudowy ul. Kostrzyńskiej nieporozumieniem jest więc porównywanie kosztów wykonania remontu ul. Estkowskiego obejmującego wykonanie jedynie nakładki asfaltowej z kompleksową przebudową ul. Kostrzyńskiej.

3. Kwestia S3. Na Zachodniej Obwodnicy Miasta w ciągu S 3 istnieją 2 węzły (Północ i Południe) organizujące ruch w każdym kierunku. Można więc wysnuć na tej podstawie przypuszczenie, że kto będzie w przyszłości planował dostać się na S 3 jednym lub drugim węzłem, robi tak już dzisiaj. Budowa drugiej nitki S 3 nic tu nie zmieni. Inaczej ma się natomiast sprawa z węzłem Gorzów Zachód. Otóż węzeł ten komunikuje dziś jedynie kierunek: Kostrzyn z kierunkiem: Zielona Góra.
Obecnie nie istnieje on dla ruchu z miasta. Tak więc, gdy wraz z powstaniem drugiej jezdni Zachodniej Obwodnicy Miasta w ciągu S 3 powstanie również pełen węzeł na Wieprzycach, spowoduje to powstanie nowej możliwości wjazdu na S 3. Nie twierdzę, że stanie się on głównym elementem komunikacji miasta z S 3, jak mogłoby wynikać z Pana interpelacji, ale że zwiększy się ruch na Kostrzyńskiej z tego właśnie powodu, zmniejszając odpowiednio ruch do pozostałych węzłów (szczególnie Gorzów Północ), nawet jeżeli będzie to tylko ta garstka mieszkańców Gorzowa, którą Pan oszacował.

4. Budowa nowego mostu granicznego w Kostrzynie nie pociągnie za sobą, jak pisze Pan „rzesz Rosjan” chcących jechać ul. Kostrzyńską. Zwiększenie ruchu z Kaliningradu do Niemiec zwiększy za to z pewnością podpisanie umowy o ruchu bezwizowym pomiędzy Unią Europejską i Federacją Rosyjską, lub ewentualnie tylko objęcie ruchem bezwizowym w pełnym zakresie mieszkańców Obwodu Kaliningradzkiego. Jeżeli chciałby Pan uzyskać dane do dalszych wnikliwych analiz, próbkę następstw takich decyzji pobrać można w województwie Warmińsko-Mazurskim, gdzie obowiązuje tzw. mały ruch graniczny. Uprzedzając uwagę, że nie jest jeszcze znana data zawarcia takiej umowy z Federacją Rosyjską, spieszę z wyjaśnieniem, że inwestycje strategiczne, a za taką Miasto uznaje ul. Kostrzyńską, planuje się z adekwatnym strategicznym horyzontem. Ale nawet zawarcie tych umów nie zwiększy ruchu obywateli rosyjskich na ul. Kostrzyńskiej. Oni będą się z pewnością poruszać po DK nr 22. Tyle że większe zatłoczenie DK 22 zaowocuje z dużym prawdopodobieństwem przeniesieniem części pojazdów na DW 132, czyli tym samym na ul. Kostrzyńską. To nie Rosjanie, ale lepiej zorientowani w lokalnych realiach mieszkańcy naszych okolic zdecydują się na jazdę DW 132 do Kostrzyna i do Niemiec, jeżeli droga ta będzie niegorsza technicznie, krótsza, a do tego podobnie zatłoczona. Nawiasem mówiąc już dziś ruch na DW 132 jest na większości odcinków większy, niż na DK 22.

5. Inną zupełnie kwestią jest most w Kostrzynie, a właściwie dwa mosty. Po pierwsze w Kostrzynie nie ma dziś mostu, którym może pojechać ruch ciężarowy. Ponadto obecny most graniczny jest w niemalże katastrofalnym stanie. Tak więc, jak dojdzie do skutku zapowiadana przez GDDKiA budowa nowego mostu w lokalizacji zbliżonej lub pokrywającej się z usytuowaniem obecnej przeprawy, którego nośność pozwoli na dopuszczenie ruchu ciężarowego, to wówczas na zachód od naszego miasta powstanie źródło ruchu ciężarowego, który kierując się na wschód, do Gorzowa wjedzie ul. Kostrzyńską (dziś taki ruch trafia do Gorzowa ul. Szczecińską z przejścia granicznego w Krajniku lub ul. Kasprzaka – ze Świecka). Z przekazywanych wcześnie informacji wynikało, że planowana jest budowa mostu granicznego Kostrzyn – Północ, można tym samym zakładać zwiększenie ruchu na DW 132 (szczególnie, jeżeli wraz z budową mostu nie zostanie jednocześnie stworzony nowy system dróg krajowych do jego obsługi). Otóż dziś ruch samochodów osobowych w części kieruje się DK 22 omijając miasto Kostrzyn. W przypadku powstania północnej obwodnicy Kostrzyna ciężko zakładać, że ktoś najpierw ominie Kostrzyn, żeby później cofać się przez miasto do drogi krajowej, mając do dyspozycji zmodernizowaną, krótszą drogę wojewódzką.

6. „Natężenie ruchu”. Z Pana interpelacji wynika, że całość ruchu w i z kierunku Szczecina (tj. 10.997 pojazdów) trafia na ul. Myśliborską. Wnioskuję zatem, że w opinii Pana bezzasadna była również budowa Zachodniej Obwodnicy Miasta, gdyż nikt nią nie jeździ. Jeżeli tak jest faktycznie, to skąd na tej obwodnicy wg GDDKiA znalazło się 10.443 pojazdów, jeżeli wszystkie 10.997 pojazdów jadących do i z kierunku północnego „skierował” Pan na ul. Myśliborską.

7. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta Gorzowa Wlkp. nr 56 zatwierdzonym Uchwałą nr LXV/1045/2009 Rady Miasta Gorzowa Wlkp. z dnia 25 listopada 2009r. w rejonie ulic Dobrej i Saperów jest wyznaczony obszar przewidziany na cele mieszkaniowe dla budownictwa wielorodzinnego. Biorąc pod uwagę brak w mieście terenów przewidzianych pod budownictwo wielorodzinne jest wielce prawdopodobne, iż powstanie tam nowe osiedle mieszkaniowe.

8. W swojej interpelacji podnosi Pan również, że „Trzeba także zwrócić uwagę na fakt, że niezwykle trudnym będzie pozyskanie dofinansowania tej drogi ze środków europejskich, gdyż wg najnowszych wytycznych Komisji Europejskiej, pieniądze z perspektywy budżetowej 2014-2020 nie będą mogły być przeznaczone na remonty dróg lokalnych”. Przytoczone zdanie oznacza, że nie ma Pan dostatecznej wiedzy o kierunkach wydatkowania środków w nowej perspektywie budżetowej (chyba że zna Pan jakieś jeszcze nowsze przepisy, niż zatwierdzony przez Radę Ministrów i przekazany do Komisji Europejskiej projekt Umowy Partnerstwa), o statusie ul. Kostrzyńskiej, która nie jest drogą lokalną, planach inwestycyjnych, które zakładają coś więcej niż remont. Choć z jednym należy się z Panem zgodzić: podważanie zasadności realizacji inwestycji (zaakceptowanej z resztą wcześniej przez Radę Miasta) z pewnością nie pomaga w procesie przekonywania dysponenta środków pomocowych i w efekcie może uczynić pozyskanie wsparcia „niezwykle trudnym”, niezależnie od zapisów programowych dotyczących realizacji projektów w ramach polityki spójności.

Reasumując: zasadność przebudowy ul. Kostrzyńskiej do drogi dwujezdniowej wynika z następujących przesłanek:
1. ul. Kostrzyńska jest elementem ciągu komunikacyjnego łączącego najkrótszą drogą Gorzów Wlkp. z Berlinem,
2. stanowi połączenie dla części miasta z drogą S 3,
3. istnieje czytelna perspektywa pozyskania dofinansowania dla realizacji niniejszej inwestycji oparta na następujących przesłankach:

1) jest to projekt wynikający ze Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego, Cel strategiczny 2: Wysoka dostępność transportowa i teleinformatyczna, Cel operacyjny 2.1. Budowa nowej i modernizacja istniejącej infrastruktury komunikacyjnej w tym rozwój infrastruktury drogowej poprzez zapewnienie skomunikowania węzłów dróg sieci TEN-T (droga S3) z siecią dróg niższych kategorii,

2) założenia projektu przebudowy drogi wojewódzkiej nr 132 w granicach administracyjnych Miasta Gorzowa Wlkp. są także zgodne z zapisami projektu „Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020” dotyczącymi Osi Priorytetowej 5. Transport, Priorytet Inwestycyjny 7.2. zwiększenie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T, Cel szczegółowy Osi Priorytetowej 5: 7.2.1 Poprawa przepustowości i sprawności infrastruktury transportowej w województwie poprzez pełne włączenie regionu w transeuropejskie sieci transportowe,

3) plany Miasta Gorzowa w tym zakresie są komplementarne do działań Zarządu Województwa dotyczących zrealizowanych inwestycji w ciągu drogi wojewódzkiej nr 132 na odcinku od Gorzowa do Kostrzyna nad Odrą realizowanymi ze wsparciem Programu Phare Spójność Społeczna i Gospodarcza, w ramach projektów: "Rozwój MŚP w powiecie gorzowskim" oraz „Lubuskie – stymulacja wzrostu MŚP w powiecie gorzowskim”,

4) planowana inwestycja jest komplementarna do projektów planowanych do realizacji w formule Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz działań, których realizacja zakłada pozyskanie współfinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Tedeusz Jędrzejczak


12 grudnia 2013 21:19, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Komentarze:


najlepiej rozjechać czołgiem
Anonim_2768, 15.12.2013, 19:09, 178.183.178.57 ##

Serwis www.egorzowska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłączną własnością ich autorów.

Przebudowa Spichrzowej
Ostatnie przygotowania do rozpoczęcia przebudowy ulicy Spichrzowej. Konsorcjum firm TORMEL i WUPRINŻ, przebuduje ostatni, półkilometrowy odcinek ulicy Spichrzowej. Pierwsze prace ruszą ... <czytaj dalej>
UMCS z Jazz Clubem Pod Filarami
80 lat UMCS w Lublinie z Jazz Clubem „Pod Filarami”. W dniach 14 -17 maja 2024 roku w Akademickim Centrum Kultury ... <czytaj dalej>
Remont schodów
Nowe schody na Piaskach, obok lecznicza zieleń. Rusza remont schodów przy ul. Bohaterów Westerplatte, zejście do ul. Sczanieckiej. Skarpa przy schodach ... <czytaj dalej>
Obchody 900-lecia jubileuszu
W sobotę 11 maja br. w Ośnie Lubuskim odbędą się uroczyste obchody z okazji dziewięćsetlecia ustanowienia biskupstwa lubuskiego. Przygotowania do tej ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
"Seville" Krzysztof Oziembłowski

ul. Koniawska 18, Gorzów Wlkp.
tel. 95 732 43 24
branża: Samochody - wynajem, zarządzanie flotą <czytaj dalej>
"Pak" Franciszek Prószyński

ul. Żeromskiego 17 /2, Gorzów Wlkp.
tel. 95 722 75 10
branża: Opakowania - foliowe <czytaj dalej>
"Sokołów" S.A. Centrum Dystrybucji

ul. Podmiejska 23, Gorzów Wlkp.
tel. 95 726 03 26
branża: Mięso, wędliny, drób - hurt <czytaj dalej>

Energia z ceną dynamiczną
Od 24 sierpnia 2024 r. będzie możliwe zawarcie umowy z ... <czytaj dalej>
Horse Show w Mierzęcinie
Miłośnicy koni i konkurencji jeździeckich spotkają się 25 i 26 ... <czytaj dalej>
Nowa władza samorządowa
Marcin Jabłoński ponownie marszałkiem województwa lubuskiego. Marcin Jabłoński ponownie został marszałkiem ... <czytaj dalej>
UMCS z Jazz Clubem Pod Filarami
80 lat UMCS w Lublinie z Jazz Clubem „Pod Filarami”. W ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« kwiecień 2024 »
P W Ś C P S N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
     
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_admin.jpg
admin ego:
Piękna inicjatywa w brzydkim mieście
Znany gorzowski lekarz Ireneusz Czerniec zaprosił w niedzielę kandydatów do Rady Miasta, dziennikarzy oraz mieszkańców na spacer ulicami śródmieścia. „Porozmawiajmy i zobaczmy, cóż dobrego możemy zrobić dla naszego miasta, w celu ... <czytaj dalej>
Bez korzeni nie zakwitniesz
Archiwa Państwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają uczniów klas 4-7 <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska plik wygenerowany
admin ego:
Na czym polega starość
,,Najcięższym zadaniem człowieka jest starość." Na czym polega starość!? ,,Na tym, że ... <czytaj dalej>
admin ego:
Świątki z pińczaka
Nie tylko Ponidzie słynie przydrożnymi kapliczkami, figurkami świętych czy krzyżami, ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Bez makijażu?
5 maja obchodzimy Światowy Dzień Bez Makijażu, poświęcony promowaniu naturalnego ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Alkoholowa mapa Polski
Ponad 95 tys. pijanych kierowców zatrzymała policja w 2023 roku. ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Nelson:
It May Happen To Obtain Personal Loans For Along With Bad Credit?

신불자대출 <czytaj dalej>
Anonim_7573:
Starość

Widziałem ją wczoraj

Stała u drzwi werandy

Lewa ręką trzymała laskę
prawą chciała nacisnąć <czytaj dalej>
Anonim_7511:
internat wybudowano dzięki pieniądzom przekazanym z rządu pisu warto podkreslić

podobnie jak szkołę muzyczną i plastyczną przy kwar <czytaj dalej>
Anonim_5142:
przypominam że bolek miał koszulke z napisem "demokracja" i udzielał z nią wywiadów w "miami" za setki tysięcy zł pensji.<czytaj dalej>
Anonim_5142:
korolewicz sie znowu udziela na forum.
jak nie zmiana miasta na bez wualkepe
to z tym lotniskiem wyimaginowanym.

komęt natomiast <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej