27 maja o 14.00 nastąpi oddanie do użytku węzła Jordanowo, który połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S3.
Węzeł Jordanowo, który zostanie udostępniony kierowcom 27 maja, wybudowano w pełnym zakresie razem ze 106-kilometrowym odcinkiem autostrady A2 do granicy z Niemcami. Od 1 grudnia 2011 r. do czasu ukończenia przez GDDKiA prac związanych z budową drogi ekspresowej S3, pozostawał zaślepiony.
Teraz województwo lubuskie zyskuje najważniejsze połączenie z siecią europejskich dróg i autostrad. Po otwarciu nastąpi również odblokowanie dróg lokalnych, z których do tej pory korzystały samochody ciężarowe, jadące przez A2 do Szczecina, Zielonej Góry czy Gorzowa.
Jakie są przewidywania co do roli, którą spełni oddany odcinek drogi?
„Zgodnie z prognozami, węzeł Jordanowo przejmie dużą część ruchu ciężarowego. Dzięki transferom ruchu tranzytowego na autostradę zwiększy się poziom bezpieczeństwa jazdy na lokalnych drogach województwa. W konsekwencji zmieni się także średnie dobowe natężenie ruchu na trasie A2. Obecnie na płatnym lubuskim odcinku autostrady pomiędzy węzłem Rzepin i Nowy Tomyśl przejeżdża średnio 11 tys. pojazdów na dobę, w tym 3,5 tys. ciężarówek. Pomiędzy węzłem Świecko i Rzepin dobowy ruch samochodów ciężarowych jest o blisko 4 tys. większy. Ruch wszystkich kategorii pojazdów kształtuje się na tym krótkim odcinku od granicy z Niemcami do węzła Rzepin na poziomie 16,5 tys. pojazdów na dobę. Duża część samochodów zarówno ciężarowych jak i osobowych nie kontynuowała podróży autostradą z uwagi na brak wyjazdu na Zieloną Górę, Szczecin czy Gorzów” – czytamy w przesłanym komunikacie.
– Należy oczekiwać, że powstające skrzyżowanie autostrady A2 z drogą ekspresową S3 z węzłem w Jordanowie otworzy turystycznie cały region Pojezierza Lubuskiego. Przed rozwojem turystycznym tego obszaru otwierają się ogromne perspektywy. Wszystko to stwarza realne możliwości rozwoju na tym obszarze różnych form turystyki, przyczyniając się do zróżnicowania portfela ofert. Dotyczy to takich form jak: turystyka biznesowa, wiejska, miejsca, rekreacyjna, przygraniczna, tranzytowa i wiele innych – prognozował prof. dr hab. Grzegorz Gołembski, kierownik Katedry Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Informacje dodatkowe:
• Odciążenie dróg lokalnych i krajowych z przejazdów tranzytowych, skróci czas przejazdów regionalnych oraz przyczyni się do poprawy jakości i bezpieczeństwa na drogach w regionie.
• W 2012r. na autostradzie A2 (Konin – Świecko) doszło do 26 wypadków, na równoległej trasie – DK92 aż do 134. Średnio na 10 km trasy A2 przypadło 1 zdarzenie drogowe, a 6 na równoległej trasie – DK 92.
• Odcinek Nowy Tomyśl – Świecko wyposażony jest w 6 pełnych węzłów autostradowych (Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym, Rzepin, Świecko).
• Z informacji GDDKiA, inwestora drogi ekspresowej S3 wynika, że początkowo drogą S3 będzie można jechać tylko w kierunku na południe (około 5 km do węzła „Świebodzin Północ”), dalej do drogi krajowej nr 3. Połączenie będzie obowiązywać zarówno dla jadących w kierunku południowym Świebodzin/Zielona Góra oraz na północ Gorzów Wielkopolski/Szczecin. W tym czasie oznakowanie na węźle zostanie przystosowane do tymczasowej organizacji ruchu. Docelowo 144-kilometrowy odcinek drogi S3 ma połączyć Świnoujście z południową granicą Polski w Lubawce.
• Otwarcie łącznika autostrady A2 z drogą ekspresową S3 przed okresem wzmożonego natężenia ruchu letniego zwiększa dostępność komunikacyjną nadmorskich i górskich terenów wypoczynkowych Polski, nie tylko dla kierowców z województwa lubuskiego, ale również wielkopolskiego i mazowieckiego. Przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu podróży, znacząco zmniejszy się czas przejazdu.
Oprac. red.
« | maj 2024 | » | ||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |