poniedziałek 29 kwietnia 2024     Piotr, Robert, Bogusław
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły
eGorzowska - 13480_mCfVEfsn4XlLqTouW02q.jpgTo było wyjątkowe spotkanie w gorzowskiej książnicy. Wyjątkowe z powodu gościa. Wyjątkowe z powodu przedstawionego przez niego tematu. Wyjątkowe z powodu licznego udziału młodzieży gorzowskich szkół.

Biolog, neurodydaktyk, dr chronobiologii na Uniwersytecie Śląskim Marek Kaczmarzyk 27 lutego w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece publicznej wyjaśniał „Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły?”.

– Bardzo mi się podobało, uważam, że to było interesujące, bo dowiedziałam się o procesach zachodzących w moim mózgu, o których nie miałam pojęcia. Dało mi to też wiele odpowiedzi na pytania, nad którymi się zastanawiałam, dlaczego jest tak, a nie inaczej, tym bardziej gdy jestem w środowisku domowym. Dlaczego ja reaguję w określony sposób? Dlaczego moja mama reaguje w różny sposób? Uważam, że to było bardzo przydatne spotkanie. Nigdzie indziej o tym nie słyszałam – mówiła jedna z gorzowskich uczennic obecna na wykładzie.

O czym mówił prof. Kaczmarzyk?
– Trochę może być chaotyczne to moje wystąpienie – zaznaczył na wstępie, stąd niełatwo jego wypowiedź ująć w formę pisaną. Relacja z wykładu będzie więc miała charakter punktowy, składa się z najważniejszych zdań, tez czy stwierdzeń, nad którymi można samemu się zastanawiać, rozwijać je i zgłębiać.

MÓZG
  • Dopiero koło 50 r. życia mamy w pełni ukształtowany mózg, choć w wieku około 6 lat ma on 90 proc. wielkości.
  • Mózg najlepiej działa w ruchu.
  • Mózg to system do przetwarzania.
  • Ludzie nie mają mózgów, ale są mózgami.
  • Mózgi rosły, bo doskonaliliśmy je przez swoje doświadczenia. Kształtowały się przez 2,5 mln lat.
  • Stabilne mózgi mają dorośli, którzy potrafią ułożyć plan i według niego podążać. Młodzi wciąż zmieniają zdanie. Na pytanie: „Dlaczego to czy tamto zrobiłeś?”, odpowiadają: „Nie wiem”. A mogliby np.: „Moja konfiguracja neuronormatywna nie przewiduje dzisiaj wyjazdu z wami na rowerach, zrobienia tego, o czym mówiłem wczoraj, itd.”.
  • Granice moich kompetencji – tego, co potrafię i co wiem – nie są granicami moich możliwości.
SZKOŁA
  • Szkoła jest niedopasowana do rzeczywistości.
  • Jesteśmy w fazie zmiany. Mamy coraz mniej szkoły pruskiej, w której nauczyciel mówi, a wszyscy słuchają.
  • W rozwiązywaniu problemów potrafimy prosić o pomoc, ale w szkole tego nie umiemy.
  • W szkole rozwijamy kompetencje, uczymy się komunikacji, kooperacji.
  • Przy ocenianiu kompetencji ucznia w nauczycielu pojawiają się frustracje, a to najniebezpieczniejszy stan, podobny do stanu bólu fizycznego. Przedłużanie bólu ogranicza nas, zamykamy się na świat.
  • 15-18 proc. – tyle zostaje człowiekowi z tego, czego uczył się w szkole. Czy wobec tego mózg to bubel ewolucyjny? Nie, mieści się w nim tyle bitów, ile atomów we wszechświecie. Mamy tylko za małą sprawność pamięciową. Stąd konieczne są zmiany w szkole.
  • Postawiliśmy sobie zadanie niemożliwe do zrealizowania, bo szkoły nie interesuje współdziałanie, a jednostkowe wyniki.
  • Wielkość szkoły zależy od zespołu ludzi, którzy tam uczęszczają, stąd porównywanie wyników matur w szkołach o różnych profilach jest bez sensu. Jeśli szkoły przyjmą dobrych uczniów i ich nie zepsują, a nawet im pomogą, to wyniki zawsze będą lepsze.
  • W szkole docenia się coś, co jest mało istotne. Szkoła uwierzyła ludziom, że jeśli żyjemy według schematów, to da się zaprojektować system, który będzie pasował każdemu. Szkołę trzeba spersonalizować. Trzeba przestać nakręcać się np. na matematykę, a zacząć na drugiego człowieka, na grupę – to najważniejsze zadanie, jakie stoi przed szkołą.
  • W szkole spotykają się dwie grupy zobligowane do współpracy, ale one przetwarzają świat w zupełnie inny sposób.
  • Zainteresowania ucznia są jak szprychy w rowerze, a życie młodego człowieka jest hiperaktywne, pozostaje w ciągłym ruchu. Najważniejsze jest nie to, że dotrze do jakiegoś celu szybko, niczym metrem (jak chce szkoła), ale najistotniejsze są międzywidoki, gdy jadąc tramwajem zauważy coś kątem oka, wysiądzie na innym przystanku niż zamierzał i pójdzie w swoją stronę.
  • Dorośli mają schemat szkoły w głowie. Gdyby człowiek obudził się po 200 latach, zdziwiłaby go zmieniona rzeczywistość, ale od razu odnalazłby się w szkole. Tak mamy wypalone w naszej głowie stereotypy szkoły.
  • Nie ma korelacji między dobrymi ocenami ucznia w szkole, a jego zadowoleniem w życiu.
  • Ignorujemy wartości relacyjne, a przywiązujemy się do schematów, ocen.
  • Obserwujemy silny trend, by ze szkołą coś zrobić. Niektórzy chcieliby jej likwidacji, a przecież szkoła to dla wielu uczniów miejsce stabilizacji i spokoju, jakiego nie mają w domach. To dla nich miejsce przewidywalne.
  • Coraz popularniejsza staje się edukacja o charakterze alternatywnym. Zmiana nastąpi, ale musi wyrosnąć nowe pokolenie, w którym nie wszyscy przeszli przez tradycyjną szkołę.

Prof. Marek Kaczmarzyk to zwolennik ewolucji, nie rewolucji w systemie oświaty, mówi:
– Dla mnie jest oczywiste, że jeśli chcemy coś zmienić, to tylko metodą drobnych kroków. Ewolucja kulturowa też ma swoje prawa. Miejmy nadzieję, że nie będzie trwać miliony lat czy setki tysięcy, ale musi trwać dekady. To się już zaczęło. Jesteśmy w procesie, chyba w najtrudniejszym momencie, kiedy do pewnych nowych rzeczy, które dla części środowiska edukacyjnego są oczywiste, musimy przekonywać tych, którzy żyją jeszcze w głębokim stereotypie i wydaje im się to sprzeczne nie tylko z intuicją, ale zdrowym rozsądkiem.

Prof. Kaczmarzyk przyjechał do Gorzowa na zaproszenie Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie, Fundacji Today Tomorrow Together – Dzisiaj Jutro Razem oraz Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Z. Herberta.

Tekst i foto Hanna Kaup


Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
, zdjęcie 1/11

, zdjęcie 2/11

, zdjęcie 3/11

, zdjęcie 4/11

, zdjęcie 5/11

, zdjęcie 6/11

, zdjęcie 7/11

, zdjęcie 8/11

, zdjęcie 9/11

, zdjęcie 10/11

, zdjęcie 11/11


27 lutego 2024 15:40, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Oni tu zostają
„Zostaję!” to hasło nowej kampanii promującej Gorzów, która ma zwrócić uwagę na zalety naszego miasta, dzięki którym jest ono doskonałym ... <czytaj dalej>
Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia. Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ... <czytaj dalej>
200 lat dla pani Zofii
Nieczęsto zdarza się, aby tradycyjnie śpiewane „sto lat”, z racji chwili, modyfikowano w sekwencji życzeń na lat „dwieście”. Tak właśnie ... <czytaj dalej>
Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. - Z doświadczenia wiem, że najważniejsze są relacje bezpośrednie. Ustalenia, które zapadają wtedy ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Borek Krzysztof Usługi Techniczno-Budowlane

ul. Szczecińska 54, Gorzów Wlkp.
tel. 509 506 795
branża: Projektowe biura <czytaj dalej>
"Bokat" Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe Anna Bohdziun

ul. Wróblewskiego 27 c lok. 9, Gorzów Wlkp.
tel.
branża: Bary <czytaj dalej>

Nauczyciele są ważni
Kiedy chodziłam do szkoły, nie było w tym nic nadzwyczajnego, ... <czytaj dalej>
Pierwsza taka kaplica
Po raz pierwszy od naszego przyjazdu do Buska wieczorne niebo ... <czytaj dalej>
Poznajcie radnych wojewódzkich
Z dniem 30 kwietnia wygasa VI kadencja Sejmiku samorządowego. Od ... <czytaj dalej>
Niepokalana czy Monster
Niepokalana czy Monster - to dwa niepokojące tytuły nowego filmowego ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« kwiecień 2024 »
P W Ś C P S N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
     
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_admin.jpg
admin ego:
Piękna inicjatywa w brzydkim mieście
Znany gorzowski lekarz Ireneusz Czerniec zaprosił w niedzielę kandydatów do Rady Miasta, dziennikarzy oraz mieszkańców na spacer ulicami śródmieścia. „Porozmawiajmy i zobaczmy, cóż dobrego możemy zrobić dla naszego miasta, w celu ... <czytaj dalej>
Bez korzeni nie zakwitniesz
Archiwa Państwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają uczniów klas 4-7 <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - s2ca.jpg
admin ego:
900 lat diecezji lubuskiej
Kościół na Środkowym Nadodrzu ma swoją długą, bo wielowiekową historię. ... <czytaj dalej>
admin ego:
W Ogrodzie na rozstajach
Młodzawy Małe leżą kilka kilometrów na południe od stolicy Ponidzia, ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Alkoholowa mapa Polski
Ponad 95 tys. pijanych kierowców zatrzymała policja w 2023 roku. ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Filiżanka kawy lub dwie
Czy wiesz, że filiżanka kawy może zdziałać więcej niż tylko ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_2289:
108tys
I durna dająca efekt odwrotny kampania <czytaj dalej>
Anonim_6779:
W podstawówce w 6 klasie jezdziłem niezle na deskorolce, pewno do dzisiaj potrafię. <czytaj dalej>
Anonim_6779:
Sorry, ale na co komuś w wieku 50 lat seskorolka. Jak był kort tenisowy w Parku Kopernika wybudowany w czynie społecznym to pózniej korzystali z t <czytaj dalej>
Anonim_4577:
Dobrze! Bo wiele dobrych koncertów w tym sezonie.
Również w Sali Kameralnej. Także autorskie, naszych filharmoników. Wczoraj np. występ dw <czytaj dalej>
Anonim_9617:
Jest tak bo zdurnieliśmy..... <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej