Jest odpowiedź Najwyższej Izby Kontroli dotycząca zgłoszenia niegospodarności zarządu województwa lubuskiego w sprawie nieuzasadnionych nakładów na lotnisko w Babimoście.
O sprawie, którą nagłośnili aktywiści Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej, a dotyczącej niegospodarności w kwestii zbyt dużych nakładów na lotnisko Babimost pisaliśmy tu: http://www.egorzowska.pl/pokaz,region,4004,
– To inwestycja bez przyszłości – mówił wiceprezes ZOPR Mateusz Muchel na konferencji prasowej zorganizowanej na gorzowskim bulwarze. Pokazali wtedy pismo, jakie wysłali do prezesa Najwyższej Izby Kontroli Jacka Jezierskiego (treść listu przeczytasz tu: http://www.egorzowska.pl/pokaz,region,4004, ).
Dziś otrzymaliśmy informację na temat odpowiedzi, jaka dotarła z NIK do młodzieżowców, oraz oświadczenie Mateusza Muchela.
Główny specjalista Monika Dmowska-Wójcik, która podpisała się pod odpowiedzią, wskazała, że decyzje w sprawie finansowania lotniska mieszczą się w ramach autonomicznych uprawnień zarządu, że celowość podejmowania tych decyzji wykracza poza zakres kompetencji NIK, a formułowanie ocen po ewentualnej kontroli może być trudne, gdyż korzyści z posiadania połączenia lotniczego mają charakter niewymierny i perspektywiczny. Zaznaczyła też, że zgłoszony sygnał będzie wzięty pod uwagę w planowaniu przyszłej pracy i może być wykorzystany podczas kontroli budżetu za 2013 r. lub w innej kontroli planowej dotyczącej finansowania działalności samorządu terytorialnego.
Na taką odpowiedź Mateusz Muchel zareagował oświadczeniem. Oto jego treść:
„W związku z pismem zawierającym odpowiedź Najwyższej Izby Kontroli na prośbę Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej o przeprowadzenie kontroli dotowania przez Zarząd Województwa Lubuskiego Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost, jak i wobec działalności spółki „Lotnisko Zielona Góra/Babimost Sp. z o.o.” w zakresie wydatkowania środków przekazanych na rzecz spółki przez Województwo Lubuskie pragnę oświadczyć, co następuje:
Nader spodziewany werdykt zawarty w odpowiedzi NIK wyraźnie ukazuje postępującą marginalizację Izby i dysfunkcję fundamentalnych aspektów jej istnienia, które dokonują się od momentu nowelizacji ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli w 2010 r. Decyzja NIK o nieprzeprowadzeniu doraźnej kontroli działań Zarządu Województwa Lubuskiego w zakresie dotowania Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost motywowana „trudnością formułowania ocen w tych obszarach” pokazuje, iż praktyka NIK nie pokrywa się z zadaniami prawnie jej przeznaczonymi. Art. 6 ust 2 Ustawy o NIK pozwala Izbie przeprowadzać kontrole doraźne, które w przypadku samorządu terytorialnego wykonywane są przy uwzględnieniu kryteriów legalności, gospodarności i rzetelności. Naruszenia dwóch ostatnich standardów w przedmiotowej sprawie szeroko nakreśliłem w piśmie z prośbą o kontrolę NIK z 20.06.2013 r. Ubolewam, iż moje argumenty spotkały się z arbitralną i niepoważną odpowiedzią: „korzyści osiągane przez Region z tytułu posiadania połączenia lotniczego mają charakter niewymierny, a także perspektywiczny”. Każe to potulnie przyjmować każdą, nawet najbardziej nietrafioną inwestycje w nadziei, iż w dalszej perspektywie się zbilansuje. Wobec powyższego decyzja NIK, choć niezaskakująca zdaje się być jednakowoż bulwersująca i potwierdzająca tendencje przyzwolenia na marnowanie publicznych pieniędzy i niewydolność kontrolną państwa jako takiego. Widniejące na stronie Najwyższej Izby Kontroli hasło: „Pomagamy w naprawianiu państwa” zostało w mojej ocenie całkowicie zaprzeczone ową odpowiedzią, bowiem ignorancja procederu topienia pieniędzy podatników jest jednym z objawów choroby naszego państwa.
W najbliższym czasie wystosuję w imieniu naszego Stowarzyszenia odwołanie od decyzji NIK z uwzględnieniem danych dotyczących dotacji połączenia do Gdańska. Jednocześnie zapewniam, iż determinacja środowiska Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej w piętnowaniu lokalnej „studni bez dna” nie ustanie i będzie owocować kolejnymi krokami w tej kwestii, łącznie ze skargą do Komisji Europejskiej.”
Redakcja
« | czerwiec 2024 | » | ||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |