piątek 19 kwietnia 2024     Adolf, Leon, Tymon
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Dość marnotrawienia wspólnych pieniędzy
eGorzowska - 4004_JiJgOov32sGKhbok29vd.jpgAktywistom z Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej nie podoba się marnotrawienie przez zarząd województwa lubuskiego naszych wspólnych pieniędzy. Chodzi im o nieuzasadnione nakłady na lotnisko w Babimoście.

Babimost to przykład niegospodarności zarządu województwa lubuskiego. – To inwestycja bez przyszłości – mówił wiceprezes ZOPR Mateusz Muchel na konferencji prasowej zorganizowanej na gorzowskim bulwarze. Dlaczego tam? Żeby pokazać, że ważniejszy jest remont estakady kolejowej, ale Urząd Marszałkowski nie wykazuje zainteresowania, by go dofinansować. Podobnie jest z licznymi drogami, które nie mogą doczekać się na remonty.

Na konferencję młodzi aktywiści przynieśli pismo, jakie wysłali do prezesa Najwyższej Izby Kontroli Jacka Jezierskiego (treść listu publikujemy poniżej). Na spotkaniu z dziennikarzami porównywali liczbę pasażerów, których obsłużył Babimost w minionym roku – 12 tys. – do progu rentowności, który wynosi milion. Dowodzili, że przy naszym położeniu, osiągnięcie dodatnich wyników finansowych jest niemożliwe. Podkreślali, że w Polsce będzie rozwijał się transport lądowy.
– Przeznaczenie pieniędzy na coś, co nie ma realnych szans na rozwój, na projekt, który nie poradzi sobie w warunkach rynkowych i będzie musiał być permanentnie zasilany z budżetu samorządu, jest swoistym wyrazem niegospodarności – podkreślał M. Muchel.

– To jest nasz sprzeciw i sygnał wysłany od młodego pokolenia, że nie zgadzamy się na wydawanie pieniędzy na projekt oparty na nierealnych założeniach – dodał prezes ZOPR Michał Obiegło.

Pismo przesłane do NIK to – wg gorzowian – szansa na kontrolę i doszukanie się nieprawidłowości w polityce zarządu dotyczącej Babimostu. Potem już sprawą powinny zająć się organa państwowe.

Tekst i foto Hanna Kaup

A oto treść listu:

Szanowny Panie Prezesie.

W imieniu członków stowarzyszenia Zachodni Ośrodek Polityki Regionalnej zwracam się z prośbą o podjęcie kontroli wobec działań Zarządu Województwa Lubuskiego w kwestii dotowania działalności Portu Lotniczego Zielona Góra/ Babimost pod kątem niegospodarności w dysponowaniu środkami województwa lubuskiego i bezcelowości ich przekazywania na wskazany obszar, jak i wobec „Lotnisko Zielona Góra/Babimost Sp. z o.o. w zakresie wydatkowania środków przekazanych na rzecz spółki przez Województwo Lubuskie.

Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost jest zarządzany przez jednoosobową spółkę Województwa Lubuskiego „Lotnisko Zielona Góra/Babimost” Sp. z o.o. Od momentu powstania spółki, tj. 2010 r., Zarząd Województwa Lubuskiego z niezrozumiałą konsekwencją dotuje rzeczoną spółkę w zakresie realizacji funkcjonujących w ramach portu połączeń lotniczych. Na chwilę obecną na lotnisko ląduje jeden samolot dziennie. W roku 2012, w ramach realizacji umowy z przewoźnikiem SprintAir na jedyne funkcjonujące w ramach portu połączenie do Warszawy województwo lubuskie zostało obciążone kwotą opiewająca na 4 707 410 zł (pozostałą część, ok 2 mln zł przekazało miasto Zielona Góra). Koszt uruchomienia owego połączenia wyniósł Województwo Lubuskie aż 27 mln zł. Warto zaznaczyć, iż aby przewoźnik realizował to połączenie, samorząd województwa przeznacza 35 mln zł rocznie na jego promocję. Tymczasem liczba obsłużonych pasażerów w 2012 roku, według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego ze stycznia 2013 r. wyniosła 12 290 osób, co stawia Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost na 12 miejscu spośród 13 sklasyfikowanych portów lotniczych w Polsce.

Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost stanowi typowy przykład nieskoordynowanej, nieuzasadnionej ekonomicznie i strategicznie inwestycji. Usytuowanie w odległości 95 km od Poznania, który posiada port lotniczy o dużym znaczeniu międzynarodowym oraz 30 km od węzła na autostradzie A2 - prowadzącej do Warszawy, sprawia, że istnienie portu lotniczego w tej lokalizacji ma niewielki sens logistyczny. W raporcie poświęconym perspektywom rozwoju portu lotniczego, wydanym przez wspomnianą spółkę we wrześniu 2011 r., jako przesłanki rozwoju portu wskazuje się prognozy EUROCONTROL, przewidujące w latach 2009 -2030 wzrost ruchu pasażerskiego dla Polski od 2,8 do 5,2 %. W dokumencie wskazano ponadto na dane Eurostatu, z których wynika, iż w Polsce sieć lotnisk jest 6-krotnie rzadsza, niż w krajach tzw. „starej Unii” zaś powierzchnia kraju na 1 lotnisko jest 6 – krotnie większa, niż w UE15.

Argumenty przytaczane w raporcie w żaden sposób nie uzasadniają istnienia, funkcjonowania oraz dotowania portu Zielona Góra/Babimost, bowiem odnoszą się do ogólnych tendencji i szacunkowych przewidywań w skali makro, bez uwzględnienia specyfiki położenia portu. Co więcej, przywoływanie porównań dotyczących komunikacji lotniczej Polski i U15 jest co najmniej uproszczeniem. Polska, jako kraj tranzytowy o nizinnym ukształtowaniu terenu posiada dużo większy potencjał rozwoju transportu naziemnego. Ponadto horrendalne środki przekazywane przez Zarząd województwa na funkcjonowanie portu lotniczego przy relatywnie niskim zainteresowaniu jego usługami, każą uznać go za inwestycje nietrafioną i pozbawioną interesu publicznego. Przede wszystkim jest to podmiot nieopłacalny, gdyż nie sposób przewidzieć momentu, gdy port zacznie się bilansować i nie będzie konieczne dopłacanie do niego z budżetu Województwa Lubuskiego. Biorąc pod uwagę powyższe, jak i niskie wskaźniki obsługi pasażerskiej jasnym staje się, iż port lotniczy Zielona Góra/Babimost ma niewielkie szanse na osiągnięcie w przyszłości poziomu rentowności, który według analiz różnorakich ośrodków, w tym Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynosi dla lokalnego lotniska, obsługującego loty pasażerskie ok. 1 mln pasażerów. obsługiwanych pasażerów rocznie.

Wobec wymienionych czynników port Zielona Góra/Babimost pomimo szeregu prowadzonych i planowanych inwestycji, takich jak wprowadzenie systemu ILS, modernizacja terminala pasażerskiego, czy rozwój przewozów cargo nie posiada potencjału osiągnięcia wskazanego progu. Warto przy tym wskazać, iż port lotniczy Zielona Góra/Babimost został wytknięty przez wpływowy niemiecki dziennik „Der Spiegel”, jako jeden z modelowych przykładów bezsensownych i marnujących środki publiczne, jak i unijne inwestycji.

Beneficjentami istnienia i funkcjonowania portu lotniczego Zielona Góra/Babimost jest wąska grupa odbiorców, stanowiąca przeważnie reprezentacje lokalnej administracji samorządowej. Dowodem na to jest ogłoszenie przez Zarząd województwa przetargu na „zakup do celów promocyjnych bloku miejsc w każdym rejsie na trasie Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost – Gdańsk – Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost.” Mają to być każdorazowo 3 miejsca przeznaczone do dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego.

Nieustępliwość Zarządu województwa w bezrefleksyjnym wsparciu dla nierokującego przedsięwzięcia kontrastuje z brakiem realnego zaangażowania w strategiczne dla regionu inwestycje. Najlepszym tego przykładem jest estakada kolejowa w Gorzowie Wielkopolskim, która jest najdłuższym tego typu obiektem w kraju. Pozwala ona nie tylko na przeprowadzanie ruchu kolejowego przez centrum miasta, ale jest też zabytkowym elementem panoramy miasta. Jej istnienie warunkuje bezkolizyjny ruch kolejowy w Gorzowie Wielkopolskim. Przetrwała dwie wojny światowe, lecz obecnie wymaga pilnego remontu, ze względu na zagrożenie wynikające z fatalnego stanu technicznego. Ciąży na niej 10 nakazów wykonania remontu wystawionych przez nadzór budowlany. Koszt modernizacji wyceniany jest na ok. 120 mln zł. Po wielu zabiegach gorzowskich polityków Zarząd PKP wpisał remont estakady na listę Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych. Zarząd województwa uznał, że w żadnym stopniu nie będzie partycypował w kosztach inwestycji. Z drugiej strony szacowana wartość planowanych i realizowanych przez Województwo Lubuskie inwestycji na rzecz portu Zielona Góra/Babimost w latach 2012 – 2016 ma wynieść 12.788.068,00 zł.

Wszelkie wskazane działania Zarządu województwa w kwestii dotowania portu Zielona Góra/Babimost, jako bezzasadnego przedsięwzięcia każą upatrywać w tym usilny zamiar budowania wizerunkowego znaczenia i prestiżu regionu zielonogórskiego, niestety kosztem niezbędnych i priorytetowych inwestycji w innych częściach województwa lubuskiego. W przypadku opisanej inwestycji mamy zatem do czynienia z działaniem na rzecz efektowności, nie zaś efektywności funkcjonowania, które jest fundamentem mechanizmów rynkowych.

Z poważaniem:
Mateusz Muchel wiceprezes Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej


20 czerwca 2013 23:25, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. - Z doświadczenia wiem, że najważniejsze są relacje bezpośrednie. Ustalenia, które zapadają wtedy ... <czytaj dalej>
Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsłaniają się zalane tarasy. Niestety, ze względów bezpieczeństwa, nie mogą być jeszcze udostępnione. Zdecydowała o tym ekspertyza ... <czytaj dalej>
Apel o pomoc w sprawie odbudowy AJP
W dramatycznej dla uczelni i miasta sytuacji potrzebne jest wspólne działanie. Dlatego prezydent miasta Jacek Wójcicki apeluje o pomoc w ... <czytaj dalej>
Rozmowa z komisarzem Wojciechowskim
Komunikat w sprawie rolników. Zgodnie z wczorajszą rozmową telefoniczną z komisarzem rolnictwa Januszem Wojciechowskim przekazuję, że na najbliższym i ostatnim w ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Wspólnota Mieszkaniowa "Centrum"

ul. Sikorskiego 133 -134, Gorzów Wlkp.
tel. 95 720 48 59
branża: Wspólnoty mieszkaniowe <czytaj dalej>
"P.B.H." S.A. Sklep Odzieżowy "Quiosque"

Al. Konstytucji 3 Maja 102, Gorzów Wlkp.
tel. 95 711 72 13
branża: Odzież - damska <czytaj dalej>
Klub Studencki

ul. Sułkowskiego 7, Gorzów Wlkp.
tel. 601 870 601
branża: Puby <czytaj dalej>

Ostatnie 100 dni mojego życia
Poznajcie Piotrka, wrażliwego, dobrego, ambitnego i z pozoru uśmiechniętego faceta ... <czytaj dalej>
Marta Bejnar-Bejnarowicz wkrótce nie radna
Najaktywniejsza radna Rady Miasta Gorzowa Marta Bejnar-Bejnarowicz przyjmuje stanowisko architekta ... <czytaj dalej>
Koniec blokowania S3 na węźle Myślibórz
Rolnicy blokujący trasę S3 nie dostali zgody na przedłużenie protestu. Tydzień ... <czytaj dalej>
W tym roku gruszka
Miasto Gorzów ogłosiło nabór do kolejnego Nocnego Szlaku Kulinarnego. Zaprasza ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« kwiecień 2024 »
P W Ś C P S N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
     
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_admin.jpg
admin ego:
Piękna inicjatywa w brzydkim mieście
Znany gorzowski lekarz Ireneusz Czerniec zaprosił w niedzielę kandydatów do Rady Miasta, dziennikarzy oraz mieszkańców na spacer ulicami śródmieścia. „Porozmawiajmy i zobaczmy, cóż dobrego możemy zrobić dla naszego miasta, w celu ... <czytaj dalej>
Bez korzeni nie zakwitniesz
Archiwa Państwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają uczniów klas 4-7 <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - 4baa.jpg
admin ego:
Dzień Ochrony Zabytków
Z okazji przypadającego dzisiaj Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków przypominamy, że ... <czytaj dalej>
admin ego:
W Jaskini Zbójeckiej
A dziś zabieramy Was do Łagowa, ściślej – do Jaskini ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Alkoholowa mapa Polski
Ponad 95 tys. pijanych kierowców zatrzymała policja w 2023 roku. ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Filiżanka kawy lub dwie
Czy wiesz, że filiżanka kawy może zdziałać więcej niż tylko ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_8372:
budowa jednostki wojskowej w gorzowie
<czytaj dalej>
Anonim_8372:
ma doswiadczenie w firmie budowlanej poprawiania architektury na małą skalę

cele jakie moge podpowiedzieć
to centrum przesiadkowe <czytaj dalej>
Maria :
Szkoła na MEDAL.BRAWO...



<czytaj dalej>
Anonim_3929:
"Ktoś biegł tą uliczką przed nami, miał jak my
wzrok zdjęty uczuciem;"
(Kamil Kwidziński, pierwszy wers wiersza Jotunheim< <czytaj dalej>
Anonim_9617:
Ciekawe, że depresji nie mają ci, którzy ciężko pracują, którym brakuje do wypłaty, tym, którzy wyprzedają się tym, którzy starają się <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej