Jak poparcie protestów przekÅ‚ada siÄ™ na zakupy polskich produktów? SÄ… już wyniki badaÅ„.
60% Polaków ma w planach kupować wiÄ™cej polskich owoców i warzyw - wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar Polska. WÅ›ród owoców dominujÄ… jabÅ‚ka, truskawki, czereÅ›nie oraz maliny, Å›liwki, gruszki i borówki, wÅ›ród warzyw pomidory, ogórki, ziemniaki, marchew, cebula, kapusta i papryka.
Protesty rolników zwiÄ™kszyÅ‚y zainteresowanie jakoÅ›ciÄ… żywnoÅ›ci. Polska żywność zyskuje w oczach konsumentów, w tym warzywa i owoce, które stanowić powinny poÅ‚owÄ™ tego, co jemy. To dobra wiadomość przed rozpoczynajÄ…cym siÄ™ sezonem. KomentujÄ…cy wyniki badaÅ„ eksperci zwracajÄ… uwagÄ™ na szansÄ™, jakÄ… niesie zainteresowanie tym, co lokalne i sezonowe.
„Deklaracje na poziomie 60% to informacja niezwykle pocieszajÄ…ca. Pokazuje, że za każdym wydarzeniem, które budzi Å›wiadomość Polaków, idÄ… przyszÅ‚e lepsze wybory żywieniowe. JeÅ›li Polacy sÅ‚yszÄ…c o tym, że może być zagrożona produkcja polskiej żywnoÅ›ci, stawiajÄ… na to, by wspierać polskich rolników poprzez kupowanie polskich owoców i warzyw - pomagajÄ… podwójnie - producentom i sobie. Każda porcja warzyw i owoców wiÄ™cej, w ciÄ…gu dnia, to mniejsze ryzyko chorób i lepsze samopoczucie” - przekonuje prof.
Ewa Stachowska, kierownik Katedry Żywienia Człowieka i Metabolomiki, Wydział Nauk o Zdrowiu, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie.
Doceniamy polskich rolników, sadowników i plantatorów
Aż 81 proc. Polaków popiera organizowane ostatnio w caÅ‚ym kraju protesty rolników (poÅ‚owa deklaruje nawet zdecydowane poparcie) - wynika z badania CBOS.
„Rolnicy zafundowali nam narodowÄ… refleksjÄ™, częściej rozmawiamy o tym, co jemy. Obecnie konsumenci wiÄ™kszÄ… wagÄ™ przykÅ‚adajÄ… do jakoÅ›ci oraz pochodzenia kupowanych produktów. Przez to poszukajÄ… tego, co polskie, lokalne czy sezonowe. Produkty importowane sÄ… wrÄ™cz na cenzurowanym. To wszystko doprowadziÅ‚o do realizacji badaÅ„. ZapytaliÅ›my Polaków, czy myÅ›lÄ…c o tych aspektach i wÅ‚asnych preferencjach, zamierzajÄ… w najbliższym czasie kupować częściej niż dotychczas poszczególne gatunki naszych polskich owoców i warzyw?” - mówi
Witold Boguta, prezes Krajowego ZwiÄ…zku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Jesteśmy zmotywowani, by kupować polskie, lokalne i sezonowe
„Ponad poÅ‚owa Polek i Polaków (60%) jest zmotywowana do tego, by siÄ™gać częściej niż dotychczas po poszczególne gatunki rodzimych owoców i warzyw. NadchodzÄ…ca wiosna, coraz popularniejsza moda na zdrowy styl życia i wybieranie tego, co lokalne oraz protesty rolników - to tylko niektóre z czynników, które mogÄ… wpÅ‚ywać na zwiÄ™kszenie popularnoÅ›ci polskich warzyw i owoców” - komentujÄ… eksperci Kantar Polska.
WÅ›ród owoców najchÄ™tniej siÄ™gać bÄ™dÄ… po polskie jabÅ‚ka (25%), truskawki (22%), czereÅ›nie (17%), maliny (15%), Å›liwki (13%), gruszki (12%). Dalej owoce, których sezon przed nami: borówka wysoka (7%), jagoda kamczacka (5%), agrest (5%), porzeczki (4%) oraz polskie minikiwi (3%).
WÅ›ród warzyw najchÄ™tniej siÄ™gać bÄ™dÄ… po polskie pomidory (27%), ogórki (24%), ziemniaki (21%), marchew (17%), cebulÄ™ (14%), kapustÄ™ (12%), paprykÄ™ (12%), pieczarki (10%) oraz cukinie (6%).
Polacy coraz chętniej jedzą owoce i warzywa
Polacy coraz chÄ™tniej jedzÄ… owoce i warzywa, lecz w niedostatecznej iloÅ›ci. Potrzebna jest edukacja i modelowanie postaw - mówiÅ‚a dr Beata SiÅ„ska, p.o. kierownika ZakÅ‚adu Å»ywienia CzÅ‚owieka, WydziaÅ‚ Nauk o Zdrowiu WUM podczas webinarium „Gramy do jednej skrzynki. Jak ksztaÅ‚tować nawyki żywieniowe i zwiÄ™kszać konsumpcjÄ™ owoców i warzyw?”.
„Badania, które wskazujÄ… na rosnÄ…cÄ… Å›wiadomość konsumentów i zainteresowanie polskimi owocami i warzywami, sÄ… niezwykle optymistycznym sygnaÅ‚em dla rodzimej produkcji rolniczej. DziÄ™ki polskiej hodowli na rynku dostÄ™pnych jest coraz wiÄ™cej nowych odmian owoców i warzyw. Szczególnie zachÄ™cajÄ…ce sÄ… wysokie deklaracje dotyczÄ…ce owoców jagodowych, które cieszÄ… siÄ™ dużym zainteresowaniem konsumentów. To jest czas na polskie superowoce!” - mówi dr
Agnieszka Orzeł, hodowca z Niwa Hodowla Roślin Jagodowych w Brzeznej.
Owoce i warzywa kupuj lokalnie
„Warzywa i owoce, które przemierzajÄ… do nas setki tysiÄ…ce kilometrów nie sÄ… - fizycznie nie mogÄ… być - produktem porównywalnie wartoÅ›ciowym odżywczo. Truskawka, która jedzie z Maroka byÅ‚a zbierana jako niedojrzaÅ‚a, mówi siÄ™ "na blado". Musimy to zrozumieć i wybierać żywność, której Å›wieżość i dostÄ™pność mamy na wyciÄ…gniÄ™cie rÄ™ki. Czas kupować "wokóÅ‚ komina", u lokalnych, bliskich rolników i sadowników. CaÅ‚ym sercem wspieramy protest polskich rolników. Niech roÅ›nie Å›wiadomość obostrzeÅ„ nakÅ‚adanych na polskich producentów. Åšwiadomy konsument wybierze lokalne - podpowiadajÄ…
Weronika i Karol Maciejczyk, producenci truskawek i pionierzy samozbiorów, Truskawki od Karola.
Konsumpcja owoców i warzyw roÅ›nie w Polsce od pandemii. Polacy postrzegajÄ… warzywa i owoce jako podstawa zdrowego odżywania i źródÅ‚o odpornoÅ›ci. NajwiÄ™kszÄ… jakoÅ›ciowÄ… zmianÄ… byÅ‚o postrzeganie smaku jako kluczowej konsumenckiej korzyÅ›ci z jedzenia warzyw i owoców.
W pandemii wiÄ™cej czasu poÅ›wiÄ™caliÅ›my na gotowanie. W efekcie nie postrzegamy już warzyw i owoców jako trudne i czasochÅ‚onne w przygotowaniu. ByÅ‚y to istotne bariery dla konsumentów. Aktualne badania pokazujÄ…, że te trendy i protesty rolników motywujÄ… - aż 60 proc. Polaków - do wiÄ™kszych zakupów.
Przed nami sezon, w którym roÅ›nie zainteresowanie tym, co jemy i jak produkujemy. Częściej bÄ™dziemy o tym rozmawiać i częściej doceniać jakość identyfikowalnego lokalnie produktu, pochodzÄ…cego od wiarygodnego producenta. To może być dobry sezon dla rolniczego handlu detalicznego, kooperatyw, samozbiorów. Pierwszej weryfikacji dokonajÄ… truskawki i pomidory, ulubione owoce i warzywa Polaków. Sezon na polskie pomidory już siÄ™ zaczÄ…Å‚, pierwsze szklarniowe polskie truskawki dostÄ™pne bÄ™dÄ… już drugiej poÅ‚owie kwietnia.
Badanie CBOS „AktualnoÅ›ci” zostaÅ‚o zrealizowane metodÄ… wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI) w okresie 4-7 marca 2024 roku na próbie dorosÅ‚ych mieszkaÅ„ców Polski (N=1000).
Badanie Kantar Polska zostaÅ‚o zrealizowane metodÄ… wywiadów bezpoÅ›rednich w domach respondentów (CAPI) w dniach 15-20 marca 2024 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i wiÄ™cej (N=1015).
ŹródÅ‚o informacji: Krajowy ZwiÄ…zek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć