Ziemia Lubuska jest piękna. – Warto tu żyć dłużej i zdrowiej – powiedział starosta Józef Kruczkowski.
Specjalną konferencję poświęconą budowie Trasy Rowerowej Warta-Noteć (TRWN) zorganizowało Starostwo Powiatowe w Gorzowie. Do poparcia jej idei zachęcał 19 listopada starosta gorzowski Józef Kruczkowski:
– Wszyscy wiemy, że Ziemia Lubuska jest piękna. Warto tu żyć dłużej i zdrowiej – zwrócił się do starostów i burmistrzów, reprezentantów poszczególnych gmin i powiatów zainteresowanych projektem.
Zobacz, jakie piekno kryje teren, przez który ma przebiegać TRWN:
http://www.egorzowska.pl/pokaz,galeria,0,0,2013-11-21_u_nas_jest_pieknie_warto_zyc_dluz,
Dlaczego budowa trasy rowerowej jest tak ważna?
– Wzdłuż około 120-kilometrowej trasy mieszka około 200 tys. ludzi. Ta populacja w zakresie wzrastającego ruchu rowerowego przekonuje, że ścieżka będzie żyła. Poza tym, w niedalekiej przyszłości ma być zintegrowana z linią kolejową z Berlina. Tak się dzieje w całej Europie, że ludzie jadą rowerem na stację, wsiadają do pociągu, docierają, np. do większego miasta, a potem wracają – mówił starosta gorzowski. – Sam to sprawdziłem w ubiegłym roku. Kiedy na weekend wracałem z Niemiec, na dworcach widziałem tłumy ludzi z rowerami. Dodatkowym zaskoczeniem było dla mnie to, że informowano ich o czekających na poszczególnych stacjach przewodnikach. To oznacza, że w soboty i niedziele u naszych sąsiadów nie likwiduje się pociągów, bo ludzie nie jadą do pracy. Oni wtedy korzystają z nich, by dojechać do ciekawego miejsca i resztę podróży odbyć na rowerze. Chciałbym, żeby i u nas tak było.
Budowę trasy TRWN popiera prezes PTTK Ziemia Gorzowska Zbigniew Rudziński, który podkreśla, że tu konieczne jest działanie dwutorowe.
– Po pierwsze: przygotowanie wałów powodziowych tak, by stały się przyjazne dla rowerzystów i po drugie: by pełniły rolę kręgosłupa dla szlaków turystycznych, głównie rowerowych w powiecie gorzowskim, strzelecko-drezdeneckim i sulęcińskim. Chcemy połączyć Kostrzyn nad Odrą, Gorzów i Krzyż, by tą drogą poznawać piękne tereny Ujścia Warty, Witnicy, Santoka, Gorzowa, Drezdenka, by można było w trakcie całodniowej wyprawy w tych atrakcyjnych miejscach spędzić miło czas. Trudno wyobrazić sobie taką trasę bez infrastruktury informacyjnej, dlatego nie tylko powstaną parkingi i miejsca odpoczynku z ławkami i zadaszeniami, ale też tablice informacyjne o okolicy, by turysta wiedział, że może zjechać do nich z głównej trasy.
Zbigniew Rudziński dodał, że modernizacja wałów przeciwpowodziowych na Warcie i Noteci jest obowiązkiem, stąd niewielki udział kosztów w przygotowaniu korony wałów tak, by na ścieżce rowerzyści czuli się bezpiecznie.
Trasa Rowerowa Warta-Noteć (TRWN) to projekt realizowany przez Powiat Gorzowski przy współpracy z gminami: Kostrzyn nad Odrą, Witnica, Bogdaniec, Deszczno, Santok w ramach środków europejskich Euroregionu Pro Europa Viadrina.
W 2012 r. zakończył się pierwszy etap projektu. Powstała koncepcja lokalizacyjno-techniczna trasy rowerowej Warta-Noteć – TRWN. Obecnie Powiat Gorzowski przeszedł do drugiego etapu, którego celem jest wybudowanie ścieżki rowerowej TRWN.
Projekt zakłada propagowanie zdrowego stylu życia i aktywnego wypoczynku. Miłośnicy turystyki rowerowej będą mogli bezpiecznie przejechać trasę rowerową od Kostrzyna nad Odrą aż do granic gminy Santok i dalej do Drezdenka, nie korzystając z dróg publicznych o wzmożonym ruchu, a więc nie narażając się na niebezpieczeństwo.
Do 30 listopada Powiat Gorzowski powinien uzyskać poparcie jednostek samorządu terytorialnego dla inwestycji. Później prześle je do Urzędu Marszałkowskiego.
Udział w konferencji – poza reprezentantami samorządu – wzięli także: oficer rowerowy Gorzowa Krzysztof Krupiński, prezes PTTK Ziemia Gorzowska Zbigniew Rudziński oraz przedstawiciel Stowarzyszenia Rowerowy Gorzów Krzysztof Leśnicki.
Tekst i foto Hanna Kaup
« | październik 2023 | » | ||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |