Konferencja na temat międzynarodowej drogi rowerowej EuroVelo zakończyła się podpisaniem wspólnego stanowiska.
W sali sesyjnej Urzędu Miasta odbyła się konferencja „Trasa Rowerowa EuroVelo założenia i harmonogram realizacji na lata 2014-2025”.
EuroVelo to projekt Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF). Zakłada stworzenie ogólnoeuropejskiej sieci dróg rowerowych dla turystów jak i mieszkańców. Do 2020 r. ma powstać 14 długodystansowych tras EuroVelo o długości ok. 70 tys. km, w Polsce – ok. 5270 km (sześć odcinków), które będą przebiegać przez 16 województw.
EuroVelo gwarantuje wykonanie tras rowerowych o najwyższych innowacyjnych standardach europejskich, najlepszej jakości i bezpieczeństwie podróży. Powstanie też międzynarodowy geoportal EuroVelo. Projekt będzie dofinansowany w 85 proc. w ramach Funduszy Europejskich na lata 2014-2020.
W województwie lubuskim działania związane z budową EuroVelo poprzedził projekt Starostwa Powiatowego w Gorzowie pn. Trasa Rowerowa Warta-Noteć (TRWN), który ma być włączony do EuroVelo. Na konferencji zorganizowanej w Urzędzie Miasta w Gorzowie zainteresowani powstaniem TRWN podpisali oficjalne stanowisko w sprawie realizacji Trasy Rowerowej EuroVelo w województwie lubuskim. Wkrótce zostanie ono przedstawione w Lubuskim Urzędzie Marszałkowskim.
– Dobrze by było, gdyby Marszałek Województwa został liderem projektu, bo gwarancja zarządu jest tu bardzo ważna. Znaczenie tego projektu jest nie tylko ponadwojewódzkie, ale też ponadregionalne z oddziaływaniem na Europę – powiedział koordynator krajowy EuroVelo w Polsce Marek Zamana.
– Dotychczasowe inicjatywy i wspólne działania samorządów gminnych i powiatowych, opracowana trasa, dalsze działania związane z koncepcjami technicznymi, przekonały wszystkich, że jesteśmy w stanie to zrobić z korzyścią dla mieszkańców północnej części regionu, ale także dla rozwoju turystyki na pograniczu i w Europie – powiedział starosta gorzowski Józef Kruczkowski. – Gdyby pomysł budowy ścieżki Warta-Noteć był wsparty EuroVelo, moglibyśmy mówić o większych pieniądzach zarówno europejskich, ale i regionalnych na wybudowanie ścieżki i innych skorelowanych z nią ścieżek oraz z połączeniem kolejowym Berlin-Kostrzyn-Gorzów-Piła. Wtedy turyści jadąc pociągiem, mogliby wysiąść na dowolnej stacji i skorzystać z takiej atrakcji, jaka na danym obszarze byłaby dostępna. Przypomnę, że już dziś mamy wykonany jednolity system oznakowania od Berlina po Krzyż. Miłośnicy natury mogliby więc wysiąść w Parku Narodowym Ujście Warty, a ci którzy lubią historię – w otoczeniu Gorzowa, Santoka i poznać historie tej ziemi. Trasa docelowo biegłaby aż do Poznania, czym zainteresowany jest już dziś nasz partner powiat czarnkowsko-trzcianecki.
Zainteresowane samorządy zakładają, że o ścieżce można myśleć w perspektywie 2014-20.
– Wtedy powinna być gotowa z towarzyszącą jej infrastrukturą, platformami i wieżami widokowymi, ale także z przejściami nad kanałami czy rzekami – mówił starosta Kruczkowski. – Na pewno w Gorzowie przydałaby się ładna pieszo-rowerowa kładka przez Wartę i Kanał Ulgi, bo tak ta trasa ma biec. Myślę, że zastąpiłaby wyłączone z użytkowania przejście wzdłuż linii kolejowej. Należy trzymać kciuki, żeby to się udało, znalazło właściwe uznanie nie tylko na poziomie samorządów, ale regionu i kraju. Myślę, że znajdzie akceptację i poparcie w Unii Europejskiej, która zatwierdziła program EuroVelo z trasą biegnąca przez Ziemię Lubuską. Jak to się robi, można już dziś zobaczyć na trasie R10 na północy kraju, gdzie z Niemiec przez Świnoujście i wzdłuż wybrzeża powstaje ścieżka do Gdańska. To jest atrakcja i dla turystów i dla lokalnych mieszkańców.
W konferencji udział wzięli – poza przedstawicielami gmin, przez które ma przebiegać TRWN: wicemarszałek Województwa Lubuskiego Maciej Szykuła, prezydent Gorzowa Tadeusz Jędrzejczak, starosta Powiatu Gorzowskiego Józef Kruczkowski, koordynatorzy krajowi EuroVelo w Polsce: dr hab. inż. Andrzej Zalewski i Marek Zamana.
Główne cele EuroVelo:
Trasa przebiegu EuroVelo 2 nitką nr 1:
Miasto Kostrzyn nad Odrą – Gmina Górzyca – Miasto i Gmina Ośno Lubuskie – Miasto i Gmina Sulęcin – Gmina Lubniewice – Gmina Bledzew – Miasto i Gmina Międzyrzecz – Gmina Pszczew
Trasa przebiegu EuroVelo 2 nitką nr 2 (po przebiegu TRWN):
Miasto Kostrzyn nad Odrą- Gmina Witnica – Gmina Bogdaniec – Miasto Gorzów Wlkp. - Gmina Deszczno – Gmina Santok – Gmina Zwierzyn – Gmina Stare Kurowo – Miasto i Gmina Drezdenko
Tekst i foto Hanna Kaup
« | styczeń 2024 | » | ||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |