czwartek 27 marca 2025     Lidia, Ernest, Jan
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Nie ma zgody na totalny chaos na torach w naszym regionie

eGorzowska - 14733_fOOn0uNNsua4PheRfmh.jpgInformacja wicemarszałka województwa lubuskiego Sebastiana Ciemnoczołowskiego w sprawie niewłaściwego wykonywania usług przewozowych przez operatora Polregio SA na terenie województwa lubuskiego.

Szanowni Państwo, Lubuszanki i Lubuszanie.

W związku z niekończącymi się utrudnieniami dla podróżnych pociągów regionalnych, które obsługuje przewoźnik Polregio SA, informuję, że nie będę tolerował tak nieprofesjonalnego podejścia do wykonywania usług publicznych.

Kolejna, istna lawina odwołań pociągów, jaka miała miejsce w dniu 03.02.2025r. jest szczególnie bulwersująca, ze względu na fakt, że zaledwie 2 dni wcześniej rozszerzono ofertę połączeń kolejowych m.in. do Nowej Soli oraz przygranicznego Frankfurtu nad Odrą.

Całkowicie nieakceptowalne jest cykliczne doprowadzanie do totalnego chaosu na torach w naszym regionie. Mimo przeprowadzanej w czerwcu 2024 roku zmiany władz spółki, sytuacja transportowa w województwie lubuskim nie uległa poprawie. Mieszkańców i pasażerów nie interesują wewnętrzne problemy organizacyjne operatora - interesuje nas wszystkich przewidywalny i godny zaufania transport publiczny.

Jeżeli ogólnopolski przewoźnik Polregio SA, nie jest w stanie w pełni obsłużyć połączeń zakontraktowanych przez Województwo Lubuskie, to apeluję, żeby tę informację oficjalnie zakomunikował. Całkowicie niezrozumiała jest sytuacja, w której licencjonowany podmiot kolejowy przyjmuje do realizacji pracę, której nie jest w stanie wykonać własnymi zasobami.

Przez ostatnie 5 lat samorząd województwa zwiększył pracę zlecaną corocznie Polregio SA z 2,7 mln pockm do ponad 4,7 mln pockm. Nakłady na dofinansowanie połączeń kolejowych istotnie wzrosły tj. z 42,6 mln zł w roku 2017 do 136 mln zł w roku 2024. Wzrost o 60% pracy eksploatacyjnej przekłada się bezpośrednio na zwiększenie ilości pociągów na poszczególnych liniach i wzrost przewożonych pasażerów. Tych pasażerów przewozi się na naszym terenie rocznie około 3,6 mln. Gdyby Polregio wywiązywało się w pełni z umowy to tych przewiezionych pasażerów mielibyśmy o wiele więcej.

W tym miejscu pragnę zdementować fałszywą informację, rozprzestrzenianą w przestrzeni publicznej, o rzekomym braku zabezpieczenia przez Województwo Lubuskie odpowiedniej ilości pojazdów do obsługi regionalnych połączeń. Problemem nie jest ilość taboru tylko jakość jego utrzymania przez Polregio SA. Samorząd Województwa Lubuskiego przez ostatnie 20 lat zakupił 25 pojazdów o łącznej wartości ponad 336 mln zł! Cały zakupiony tabor został przekazany w użytkowanie Polregio SA, które ma przecież na miejscu również własne pojazdy, a dodatkowe pojazdy dzierżawi od innych podmiotów. Obecnie jesteśmy w trakcie rozstrzygania kolejnego przetargu na zakup sześciu pojazdów pasażerskich za kwotę 245,7 mln zł!

Przez te wszystkie lata Polregio SA nie zakupiło ŻADNEGO nowego pojazdu z przeznaczeniem dla naszego regionu, ani nie zainwestowało w lepszą bazę utrzymaniową dla stacjonujących tu już pojazdów. Nawet obecna hala w Rzepinie została pozyskana dla Lubuskiego Zakładu Polregio dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego w okresie restrukturyzacji tej spółki.

Nieprawdziwe są również informacje, że przyczyną odwołań pociągów są zaniechania po stronie Urzędu Marszałkowskiego, który nie zleca planowych przeglądów tzw. napraw rewizyjnych (P4) i głównych (P5). Przeglądy te są wykonane, a odwołania pociągów trwają nieprzerwanie dalej.
Podobnie jest z zarzutami kierowanymi do Urzędu Marszałkowskiego w sprawie rzekomej niskiej jakości wykonywanych przeglądów taboru, które zlecamy. Chcę postawić to jasno: rola Samorządu Województwa sprowadza się do sfinansowania tych przeglądów, bo są one traktowane jako inwestycja odtworzeniowa. W praktyce czynności te wykonywane są pod nadzorem komisarzy odbiorczych z Polregio i zakończone jazdą próbną na dystansie 500 km. Wówczas testowane są wszystkie systemy po wykonanych naprawach. Jeżeli po przeglądzie Urząd Marszałkowski otrzymuje dokumenty poświadczające wykonanie poszczególnych czynności zgodnie z dokumentacją, a przedstawiciel Polregio SA wydaje Świadectwo wykonania naprawy okresowej, to nie mamy podstawy tego kwestionować...

Awarie oczywiście się zdarzają, ale część z nich wynika niestety ze złej eksploatacji pojazdów przez ich obsługę. Jest to szczególnie bulwersujące w sytuacji gdy kupujemy sprzęt za wiele milionów i finansujemy jego utrzymanie. Niepokojące informacje docierają do nas bezpośrednio od wykonawców napraw, którzy są gwarantami prawidłowej pracy taboru.

Analizując ilość i przyczyny odwoływanych oraz nadmiernie opóźnianych pociągów, widać wyraźnie, że problem nie dotyczy planowych przeglądów. Odwołania się nie kończą, BO WIĘKSZOŚĆ POJAZDÓW STOI W OCZEKIWANIU NA WYKONANIE NAPRAW BIEŻĄCYCH. Te naprawy są "bieżące" tylko z nazwy, bo najczęściej są zlecane na zewnątrz poprzez długotrwałe procedury. Nie jest to zatem problem braku pojazdów, ale przyjętego w Polregio SA systemu utrzymania.
Już ponad rok temu Polregio SA przedstawiło do zarządu województwa plan naprawczy. Zakładał on m.in. zawarcie z podmiotem zewnętrznym ramowej umowy na utrzymanie spalinowych zespołów trakcyjnych w Rzepinie. Miało to umożliwić przejęcie pełnej odpowiedzialności za jakość utrzymania i sprawność pojazdów. Do dziś tego nie załatwiono, a bieżące naprawy są zlecane raz jednej, raz drugiej firmie, w długich procedurach.

Mimo potwornej nieprzewidywalności usług Polregio SA, mieszkańcy regionu wracają do kolei i chcą nadal korzystać z jej usług. Nie ma mojej zgody na systematycznie niweczenie potencjału transportu kolejowego przez przewoźnika. Trwają przygotowania do powołania samorządowej spółki transportowej, której zadaniem ma być przygotowanie konkurencyjnej oferty przewozowej. Ważne, żebyśmy wszyscy pamiętali, że w przypadku wcześniejszego, częściowego lub całkowitego wypowiedzenia umowy dzisiejszego operatora, spółka samorządowa musi być zorganizowana na takim poziomie, żeby była w stanie wziąć udział w koniecznym postępowaniu przetargowym i mieć szansę na rywalizowaniu w nim na równym poziomie.

Robimy wszystko co jest możliwe w ramach porządku prawnego i obowiązujących umów, żeby dać podróżnym przewidywalną, godną zaufania kolej. Nakładamy na Polregio kary pieniężne i będziemy je egzekwować z całą surowością. Przepraszam za obecną sytuację i proszę o wsparcie na drodze do stworzenia nowoczesnego transportu kolejowego w Lubuskiem.

Sebastian Ciemnoczołowski

wicemarszałek województwa lubuskiego


6 lutego 2025 20:27, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Komentarze:


Anonim_5736 w dniu 07.02.2025, 11:46 napisał(a):
Takie tam sranie w banie. Marszałek klei głupa jakby nie wiedzial że bez nowych składów się nie pojedzie. Polregio jest chyba spółką państwową? Powinien wystarczyć jeden telefon do kumpla z ministerstwa i po sprawie. Niestety, albo się nie chce albo się jest za cienkim w uszach na Warszawkę. W końcu marszałek jest z partii która tworzy rząd.

Miejscowy w dniu 07.02.2025, 18:45 napisał(a):
Szkoda słów na PR, na PKP. Tam jest beton związkowo- z nadania i pracownicy tak wq...i na to co się dzieje. Każde działanie wymaga akceptacji urzędasów kolejowych, marszałkowych i rządowych. Nieudolność poraża. Rozwiązaniem jest wywalenie od góry w dół nieudaczników. Następnie wstawienie okresowo ludzi z Kolei Wielkopolskich, Dolnośląskie na zar@ądzających. Ale gdzie się podzieją znajomkowie, kochanki, rodzina? Po za tym system powiązań jest taki, że atak bombowy to pestka.

Anonim_5267 w dniu 08.02.2025, 03:08 napisał(a):
Ale co wy się pieklicie niedługo i tak Gorzow nie będzie miał statusu miasta Wojewódzkiego. Problem rozwiaze sie sam.
Gmina klodawa a za nią santok nie chcą oczywiście dołączenia do Gorzowa bo jak tam się przenieśli milionerzy z GW i gmina ma z nich tyle kasy że buduje 6ty.dom kultury to co im będzie Gorzow zabierał dojną krowe

Anonim_5267 w dniu 08.02.2025, 03:09 napisał(a):
Z Klodawy jest ścieżka rowerowa można dojechać hulajnogą elektryczn po co pociąg. Ważniejsze schody donikad które miasto chce zrobic

Anonim_5267 w dniu 08.02.2025, 03:10 napisał(a):
I nitkę Jancarza tramwajową bo jest koniecznie tam potrzebna (jakmpsu piąta noga)

Anonim_5527 w dniu 08.02.2025, 15:22 napisał(a):
a gdzie lotnisko tyle prób było, tylko nie w strefie przemysłowej ?

Anonim_5267 w dniu 09.02.2025, 16:09 napisał(a):
U siebie na podwórku zrob lotnisko

Anonim_1281 w dniu 11.02.2025, 09:08 napisał(a):
Niewiele sie da w Gorzowie zrobic , bo nie ma na nic pieniadzy.
Gorzowska Filharmonia, jak czytam pochłania ponad 12 mln rocznie. Z czego sama generuje jedynie ok 500 tys rocznie z biletow, wynajmu sali.
Gorzowowi potrzebna jest jak kwiatek do walonek.
Zlikwidowano chyba wszystkie kluby osiedlowe bo nie mozna spiąć budżetu.
Nie ma kasy na miejskiego Sylwestra, nie ma kasy na Dni Gorzowa etc.



Serwis www.egorzowska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłączną własnością ich autorów.

80 rocznica polskiej administracji
W 2025 roku przypada 80 rocznica ustanowienia polskiej administracji w Gorzowie Wielkopolskim. Z tej okazji w tym roku Dzień Pioniera ... <czytaj dalej>
Cynizm i manipulacja
Kiedy myślisz, że władze miasta nie mogą wymyślić już nic głupszego, przychodzi Gorzów Wielkopolski i mówi: "Potrzymaj mi wodomierz". Nowy pomysł, ... <czytaj dalej>
Umowy koalicyjne bez podstaw prawnych
Samorządowe "umowy koalicyjne": polityczna konieczność czy wypaczenie demokracji? W samorządach, w których w ostatnich wyborach Koalicja Obywatelska nie wprowadziła swojego prezydenta/wójta/burmistrza, ... <czytaj dalej>
Bezrobocie w górę
W lutym w Gorzowie było zarejestrowanych 1 508 bezrobotnych; ich liczba wzrosła o 62 osoby; wyrejestrowano 358 osób, zarejestrowano 420. ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Lubuski Urząd Wojewódzki

ul. Kazimierza Jagiellończyka 8, Gorzów Wlkp.
tel. 95 711 56 00
branża: Urząd Wojewódzki <czytaj dalej>
"Melpol" Sklep Rowerowy Hurt-Detal Janina i Jan Mela

ul. Kostrzyńska 61 a, Gorzów Wlkp.
tel. 95 720 49 86
branża: Rowery <czytaj dalej>

Nigdy dwoje...
Przy wypełnionej po brzegi sali Jazz Clubu Pod Filarami odbył ... <czytaj dalej>
Z kroniki policyjnej
Rowerzysta wjechał na czerwonym świetle wprost pod auto. Doprowadził do ... <czytaj dalej>
Cynizm i manipulacja
Kiedy myślisz, że władze miasta nie mogą wymyślić już nic ... <czytaj dalej>
Wygaszanie ogniska WZW A
W związku z zachorowaniami na wirusowe zapalenie wątroby typu A ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
«marzec 2025»
PWŚCPSN
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
      
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
To nie miało prawa się wydarzyć
To nie miało prawa się wydarzyć. Przecież nie pierwszy i nie ostatni raz jakiś prezydent odwołuje kogoś ze stanowiska. Nie pierwszy i nie ostatni raz, gdy jakiś prezydent odwołuje kogoś ... <czytaj dalej>
Bez korzeni nie zakwitniesz
Archiwa Państwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają uczniów klas 4-7 <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - 7g.jpg
admin ego:
W poniedziałek pierwszy "Kobiecy dialog z przeszłością"
Dzięki pomysłowi społeczniczki Renaty Ostrzeniewskiej, współpracy z Muzeum Lubuskim, Radą ... <czytaj dalej>
admin ego:
Langkawi – wyspa naturalnego piękna i spokoju (1)
Langkawi. Teren wielkości Warszawy. Otoczony dżunglą z sięgającymi pół miliona ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Wyrok w sprawie wody
Czy woda wodociągowa może być butelkowana? – jest wyrok sądu. Wyrok ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Odpowiedzialne i oszczędne
Dziewczyny w świecie finansów są odpowiedzialne i oszczędne. I to ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_9245:
To miasto jest upadłe mentalnością jego mieszkańców do której doprowadził deszczowiec oraz portal kluwaka gorzowianin codziennymi głupawymi in <czytaj dalej>
Anonim_9245:
Trwa wycinka dziś złodzieja rana drzew wzdłuż z myśliborskiejnaz do Małyszyna. Wszystkie zaznaczone na czerwonym rana jak leci 100 letnie dęby <czytaj dalej>
Anonim_2588:
W magistracie rządzą de..le.a na jego czele stron osioł wybrany przez beee barany mieszkańców którzy ideee poglądy i rozeznanie mają na podst <czytaj dalej>
Anonim_2588:
Schody donikad zrobią i nitkę na dworzec (przebudowa za minimum 60mln tramwaj żeby pod dworzec do którego jest 200m od przystanku specjalnie zajez <czytaj dalej>
Anonim_2588:
I nie zapomnij pita rozloczyc w Gorzowie mieszkańcy deszczna żeby gorzowskie drogi budować pod kolejnybdyskont zagraniczny w osiedlu piaski <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej