Nowiutki lubuski szynobus już na torach.
Pierwszy z dwóch fabrycznie nowych pojazdów zakupionych przez Województwo Lubuskie od polskiego producenta H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. można spotkać już na kolejowych szlakach naszego regionu.
Pojazd o wartości 35 608 500 zł został już nieodpłatnie przekazany przewoźnikowi Polregio SA, która pełni funkcję operatora publicznego transportu zbiorowego w naszym województwie.
Obecnie trwają jeszcze procedury związane ze szkoleniem maszynistów Lubuskiego Zakładu spółki Polregio, którzy będą na co dzień prowadzili ten pojazd. Po ich zakończeniu pojazd w połowie września zostanie skierowany do obsługi planowych kursów na trasie Gorzów Wlkp. - Zbąszynek - Zielona Góra, która jest tylko w części zelektryfikowana.
229 pasażerów w „Plusie"
Spalinowo - elektryczny zespół trakcyjny „Plus" oznaczony jako 227M-001 składa się z dwóch członów. Człon spalinowy wyposażony jest w przedział agregatów prądotwórczych i silniki asynchroniczne prądu przemiennego, kabinę WC przystosowaną dla osób niepełnosprawnych oraz w przedział służbowy.
16 września 2024 r. planujemy zaprosić Lubuszan na pokazowy przejazd nowym „Plusem". Start na dworcu PKP w Gorzowie Wlkp.
Człon elektryczny wyposażony jest w kabinę WC w formie tradycyjnej oraz w miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zespół może rozwijać prędkość 120 km/h przy napędzie spalinowym i 160 km/h przy napędzie elektrycznym.
Całkowita pojemność pojazdu to 229 miejsc, w tym 84 miejsca siedzące.
W trosce o osoby z niepełnosprawnością
Fotele zabudowane są w układzie tzw. „lotniczym" oraz naprzeciwległym (2+2). Pomiędzy fotelami w układzie naprzeciwległym znajdują się stoły rozkładane lub stoliki podokienne i śmietniczki. Dodatkowo w członie spalinowym znajdują się dwa miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, dwa fotele stałe dla osób towarzyszących osobom niepełnosprawnym, dwa fotele stałe w okolicy przedziału służbowego, a w pobliżu przedziału WC dla osób niepełnosprawnych trzy regały z półkami na bagaże. Półki bagażowe zamocowano do ścian bocznych wzdłuż całego pojazdu.
Dla ułatwienia wprowadzenia i wyprowadzenia osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, oraz dla osób na wózkach inwalidzkich przy drugich drzwiach za kabiną maszynisty po obu stronach pojazdu w członie spalinowym zamontowano ręcznie rozkładane rampy wjazdowe.
Przy każdych drzwiach odskokowo – przesuwnych zabudowano wysuwane stopnie wejściowe. Wysuwany stopień pozwala na korzystanie z peronów o wysokości od 300 do 760 mm nad poziomem główki szyny. Przy wysokości peronu powyżej 760 mm wysunięte stopnie przeciwdziałają uczuciu dyskomfortu pasażera spowodowanym otwartą przestrzenią pomiędzy progiem otworu drzwiowego a krawędzią peronu.
Drugi nowy pojazd – jesienią
Drugi z zakupionych pojazdów powinien pojawić się w naszym województwie w listopadzie 2024 r. Jest to większa, trójczłonowa odmiana spalinowo-elektrycznego zespołu trakcyjnego oznaczonego jako 228M-001, który posiada 156 ergonomicznie rozmieszczonych miejsc siedzących. Zostanie on skierowany do obsługi trasy Kostrzyn - Gorzów Wlkp. - Krzyż – Poznań, która jest również tylko w części zeletryfikowana.
Ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Projekt pn. „Zakup taboru kolejowego do przewozów regionalnych" został dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020. Łączna wartość obu zakupionych pojazdów wynosi 73,8 mln zł brutto z czego 80,19% dofinansowano z UE.
LUM
Uwaga na zapadliska
Służby miejskie, nadzorujące gorzowskie bulwary, podczas codziennego przeglądu zauważyły zapadliska w rogach przystani na Bulwarze Zachodnim.
Zapadanie się nawierzchni jest najprawdopodobniej ...
<czytaj dalej>Fundusz Małych Projektów
„Małe projekty – duże sukcesy" to hasło inaugurujące Fundusz Małych Projektów w Euroregionie Pro Europa Viadrina. Konferencja na temat funduszu ...
<czytaj dalej>Gorzów z dofinansowaniem
Dofinansowanie na retencję w rejonie ul. Warszawskiej.
W środę (11 września) w siedzibie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ...
<czytaj dalej>Koniec z kolejowym wykluczeniem?
Gorzów i gminy północy przestaną być wykluczone kolejowo. Już jesienią zwiększy się liczba i poprawi jakość połączeń. Ale to tylko ...
<czytaj dalej>