Coraz częściej odcinkowy pomiar prędkości pojawia się na polskich drogach. Będą nowe lokalizacje. Wśród ok. 40 z nich są też te w lubuskim.
Odcinkowy pomiar prędkości to system kontroli prędkości na danym odcinku trasy. Skuteczniej niż fotoradar monitoruje prędkość jazdy, ponieważ nie robi pojedynczego zdjęcia, ale mierzy czas przejazdu na wyznaczonym odcinku. Jeśli prędkość zostanie przekroczona, kierowca otrzyma mandat.
Jeszcze do niedawna był stosowany wyłącznie na autostradach. Dziś można go już spotkać na różnych rodzajach dróg. Wielu kierowców, którzy nie potrafią przejechać przepisowo OPP często stosuje takie metody, jak przymusowy postój, nagłe hamowanie, a nawet powolne pokonywanie ostatnich kilometrów.
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD planuje kolejne OPP w 39 lokalizacjach. Wytypowano je na podstawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, którą przygotował Instytut Transportu Samochodowego. Urządzenia OPP będą kontrolowały wszystkie kategorie dróg, w tym wybrane odcinki autostrad A1, A2 i A4.
Podstawowa lista wybranych lokalizacji zawiera 39 odcinków dróg w 13 województwach. Najwięcej z nich ma się pojawić w województwie łódzkim (5) i podkarpackim, ale też w lubuskim, mazowieckim i śląskim (4), w kujawsko-pomorskim i dolnośląskim (3).
W naszym województwie OPP pojawią się w lokalizacjach: Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie, Sudoł-Radomia, Chełmsko-Przytocznia, Motylewo – Łupowo,
Inne lokalizacje, to:
● w mazowieckim – Natolin – Chrzanów Duży – Grodzisk Mazowiecki, Mszczonów, Białobrzegi,
● w łódzkim – Pomorzany / Bociany, Pabianice, Łódź, Bychlew /Jadwinin, Mokra Prawa,
● w podkarpackim – Nosówka, Dukla, Nowa Dęba, Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka, Nisko,
● w dolnośląskim – Bierzów – Przylesie, Kostomłoty – Kąty Wrocławskie, Wrocław,
● w zachodniopomorskim – Piecnik – Nieradz, Łubianka – Brynka,
● w małopolskim – Węzeł Balice – Rudno, Kęty,
● w śląskim – Katowice, Jankowice/Świerklany, Gliwice, Zabrze,
● w opolskim – Kietlice-Klisino,
● w wielkopolskim – Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica, Konin,
● w lubelskim – Hrubieszów, Gołąb,
● w kujawsko-pomorskim – Rogoźno Zamek – Kłódka, Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek, Rycerzewo,
● w pomorskim – Swarożyn, Borowo.
Ostateczne ocena możliwości montażu odcinkowych pomiarów prędkości będzie przeprowadzona po wybraniu wykonawcy, który indywidualnie przeprowadzi analizy z uwzględnieniem najważniejszych warunków technicznych. Są też rezerwowe lokalizacje:
● w łódzkim - Skierniewice Biała Pierwsza, Rajec Poduchowny, Antoniówka, Sieczki,
● w podkarpackim - Lutcza i Podgrodzie, Gorzyce, węzeł Jasionka i Sokołów Małopolski,
● w dolnośląskim - Jeleniów i Legnica, Piława Dolna, Gać,
● w świętokrzyskim - Ćmielów i Włoszczowa,
● w małopolskim - Bochnia,
● w śląskim - Bielsko-Biała, Pszów, Mikołów, Suszec/Kobielice, Ochaby Małe/Skoczów,
● w kujawsko-pomorskim - Bydgoszcz,
● w mazowieckim - Nieporęt-Zielonka,
● w podlaskim – Baciuty-Łupianka Stara, Kamień -Osowy Grąd, Dąbrowa Białostocka – Słomianka,
● w lubuskim – Białcz, Stypułów, Międzyrzecz,
● w pomorskim – Borcz-Babi Dół, S6.
Oprac. red. wg Yanosik