
We wtorek, 27 lutego w Świebodzinie odbyło się spotkanie lubuskich samorządowców oraz lubuskiego wojewody w sprawie planów budowy kolejowej Magistrali Zachodniej na odcinku Gorzów Wlkp. - Skwierzyna - Międzyrzecz – Świebodzin - Sulechów - Zielona Góra.
W spotkaniu wzięli udział samorządowcy i urzędnicy ze Świebodzina, Skwierzyny, Międzyrzecza i powiatu międzyrzeckiego, Przytocznej, Deszczna, Bledzewa, Łagowa, Pszczewa, Sulęcina, Lubrzy, Czerwieńska, Sulechowa, Zielonej Góry, Gorzowa, powiatu gorzowskiego. Uczestniczyli w nim również przedstawiciele lubuskiego urzędu wojewódzkiego, urzędu marszałkowskiego oraz Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta.
Kolejowa Magistrala Zachodnia jest szczególnie ważną inwestycją infrastrukturalną, która ma stanowić kręgosłup komunikacyjny województwa lubuskiego, podobnie jak droga ekspresowa S3.
W Świebodzińskim Domu Kultury przedstawiono i omówiono propozycję przebiegu trasy oraz jej układ funkcjonalny i parametry techniczne. Analiza objęła północny odcinek przyszłej magistrali. W jego skład wchodzą istniejące odcinki linii kolejowych (L203, L367, L375, L358, L003, L436, L273) oraz dwa nowe: Sulechów – Świebodzin o długości ok. 17 km oraz Świebodzin – Gościkowo o – ok. 14 km.
To połączenie ma skomunikować ponad 600 tys. mieszkańców, dzięki czemu pozwoli na poruszanie się między stolicami województwa w 70 minut.
– Reakcje na ten plan komunikacyjny, zarówno ze strony samorządów, jak i wojewody są bardzo pozytywne. Jestem przekonany, że w najbliższym czasie uruchomimy procedurę, która potrwa kilka lat, ale pozwoli na powstanie szybkiego połączenia kolejowego dwóch stolic województwa oraz innych miejscowości leżących na tej trasie – powiedział prezydent Gorzowa
Jacek Wójcicki.
- Magistrala zachodnia, czyli połączenie naszych dwóch stolic, to bardzo istotny element lepszej komunikacji. Ale nie mniej ważne jest połączenie kolejowe z zewnętrznymi aglomeracjami, z Poznaniem, Wrocławiem, Szczecinem i Berlinem. Dzięki temu będziemy się lepiej rozwijać, ale też zatrzymywać u nas młodych mieszkańców województwa lubuskiego. Dzięki komunikacji będą mogli podejmować pracę na zewnątrz, ale będą mogli szybko wrócić – mówił wojewoda
Marek Cebula.
Wspólne stanowisko samorządów w sprawie budowy kolejowej Magistrali Zachodniej jest jednoznaczne i było już przekazywane do PKP PLK w latach 2021 i 2022, m.in. do dokumentu „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 -2030 z perspektywą do 2040 roku”.
Inwestycja znacznie skróci czas przejazdu pomiędzy obiema stolicami regionu a pociągi PKP Intercity będą mogły kursować przez Sulechów, Świebodzin i Międzyrzecz. Magistrala Zachodnia to także łatwiejszy i całoroczny dojazd do Łagowa czy Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, które staną się dostępne w ruchu regionalnym.
Oprac. redakcja
foto Łukasz Kulczyński
Walentynki po gorzowsku
Pierwsze małżeństwo w polskim Gorzowie zawarto 9 czerwca 1945 roku. Pan młody miał 29 lat (rocznik 1916), a panna młoda ...
<czytaj dalej>Dla wspólnot mieszkaniowych
5 lutego ruszył nabór wniosków o dofinansowanie dla wspólnot mieszkaniowych obejmujących od 3 do 7 lokali w ramach Programu Priorytetowego ...
<czytaj dalej>Zasady rozliczania rocznego PIT dla emerytów i rencistów
KAS przypomina: Zasady rocznego rozliczenia PIT emerytów i rencistów, którzy otrzymali od organu rentowego PIT-40A albo PIT-11A.
Do końca lutego emeryci ...
<czytaj dalej>Nie odpowiadaj na fałszywe wiadomości
Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT.
Pocztą elektroniczną rozsyłane są fałszywe wiadomości, których autor podszywa się pod ...
<czytaj dalej>