Przebudowa mostu kolejowego i budowa nowego układu torowego to inwestycja realizowana za ponad 23 mln zł.
Inwestycja Wód Polskich rozpoczęła się w 2021 r. Teraz trwają prace związane z przebudową sieci teletechnicznych, żelbetowe przy budowie nowego wiaduktu (fundamenty i podpory). Realizowana w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły obejmuje przebudowę linii kolejowej nr 203 od km 341,480 do km 342,300 z rozbiórką, budową, remontem, przebudową i rozbudową infrastruktury kolejowej i infrastruktury kolidującej z inwestycją. Zadanie jest współfinansowane przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), Bank Rozwoju Rady Europy (BRRE) i budżet państwa.
Wcześniej wykonawca rozebrał starą nawierzchnię torową, ceglany most nad Suchodołem i stary wiadukt nad ul. Górzyńską. Kolejnym etapem będzie wzmocnienie nasypu. Zakończenie prac planowane jest na grudzień 2022 r. Przedsięwzięcie zrealizuje konsorcjum firm PBW Inżynieria Jacek Garbacz, LWZ, Probudowa.com. Nadzór nad robotami prowadzi zespół Inżyniera Kontraktu, Sweco Polska sp. z o.o.
Z kolei na 2023 r. przewidziano zakończenie przebudowy mostu drogowego w Kostrzynie nad Odrą. W miejsce starego powstanie nowy o długości 300 metrów z lepszymi parametrami nośnymi. Pod wyższą konstrukcją będą mogły przepływać barki i lodołamacze o dużych gabarytach. To jedno z zadań Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej mieszkańców dorzecza Odry i dorzecza górnej Wisły, realizowanego przez Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie przy wsparciu Inżyniera Sweco Polska Sp. z o.o. Inwestycja w Kostrzynie powstaje w partnerstwie z GDDKiA.
W tej chwili Główny Wykonawca Warbud S.A. przeprowadza prace przygotowawcze. Ponadto trwa przebudowa powiązanej z układem drogowym sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej na prawym brzegu Warty.
- Docelowo będzie on łączył ideę konstrukcji podwieszanej i belkowej sprężonej. Oznacza to, że część kabli sprężających prowadzona będzie nad podporami, które wykonane będą w formie niskich pylonów tzw. dewiatorów. Cięgna sprężające zakotwione w belce pomostu będą biegły pod małym kątem i przechodziły przez niewysoki pylon. Takie nowoczesne rozwiązanie nie tylko skróci czas budowy, ale również zminimalizuje problemy technologiczne – mówi dyrektor Wód Polskich w Szczecinie
Marek Duklanowski i dodaje:
- Postępy prac przy inwestycjach w Kostrzynie nad Odrą: mowa zarówno o moście kolejowym jak i drogowym są widoczne gołym okiem. Prace przy inwestycji przebiegają zgodnie z planami wykonawcy inwestycji. Mówimy o bardzo dużym zadaniu, którego podstawowym celem jest zwiększenie prześwitu nad lustrem wody, a torami kolejowymi, co w znaczący sposób ułatwi żeglugę na Odrze oraz działanie np. podczas akcji lodołamania. Zadanie jest istotne również z punktu widzenia transportu kolejowego. Łączymy tu wiele istotnych działań, które w finalnym efekcie poprawiają komfort życia mieszkańców na wielu polach.
Całkowity koszt inwestycji w Kostrzynie nad Odrą szacuje się na ponad 101 mln zł brutto. Inwestycję wspólnie finansują Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) i Bank Rozwoju Rady Europy, część środków pochodzi również z budżetu państwa.
Oprac. redakcja
Foto archiwum własne wykonawcy
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doświadczenia wiem, że najważniejsze są relacje bezpośrednie. Ustalenia, które zapadają wtedy ...
<czytaj dalej>Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsłaniają się zalane tarasy. Niestety, ze względów bezpieczeństwa, nie mogą być jeszcze udostępnione.
Zdecydowała o tym ekspertyza ...
<czytaj dalej>Apel o pomoc w sprawie odbudowy AJP
W dramatycznej dla uczelni i miasta sytuacji potrzebne jest wspólne działanie. Dlatego prezydent miasta Jacek Wójcicki apeluje o pomoc w ...
<czytaj dalej>Rozmowa z komisarzem Wojciechowskim
Komunikat w sprawie rolników.
Zgodnie z wczorajszą rozmową telefoniczną z komisarzem rolnictwa Januszem Wojciechowskim przekazuję, że na najbliższym i ostatnim w ...
<czytaj dalej>