






Długość 24 200 mm, szerokość 2 400 mm, prędkość maksymalna 70 km/h – tu zmniejszona do 50 km/h, liczba miejsc siedzących 48 + 8 składanych, liczba miejsc ogółem (5 os./m kw.) – 170, wysokość podłogi nad główką szyny w strefie wejść 350 mm, udział niskiej podłogi 100 proc. Takie są parametry nowego tramwaju Twist N 2015, którego przejazd techniczny odbył się w piątek 17 kwietnia.
Najnowszy tramwaj PESA z rodziny TWIST został zaprojektowany z myślą o Gorzowie. Jest w 100 proc. niskopodłogowy, przyjazny dla osób starszych i o ograniczonych możliwościach ruchowych a także poruszających się na wózkach inwalidzkich. Tam, gdzie przystanek jest zbyt wysoko, wystarczy otworzyć specjalną klapę ukrytą w podłodze przy wyjściu, która jako rampa ułatwi zjazd wózka. Wagony oraz kabina motorniczego wyposażone są w klimatyzację. Nad całością czuwa system wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu oraz system alarmowy powiadamiający motorniczego. Jego kabina jest w pełni zautomatyzowana i bardziej komfortowa niż do tej pory.
Pojazd wyposażony jest w automat do sprzedaży biletów, kasownik, system informacji pasażerskiej a także system zliczania pasażerów. Mają oni do dyspozycji sieć Wi-fi oraz gniazda ładowarek USB.
Stan tramwaju można zdalnie monitorować i analizować wybrane parametry eksploatacyjne dzięki systemowi diagnostyki on-line.
Przejazd testowy tramwaju od zajezdni na Wieprzycach do pętli przy dawnej Silwanie obserwowało wielu gorzowian. Wzięli w nim udział – poza prezydentem Jackiem Wójcickim i wiceprezydent Agnieszką Surmacz, dyrektor Wydziału Inwestycji Alicją Kajder-Pussty oraz dyr. MZK Romanem Maksymiukiem, przedstawiciele inwestora, producenta tramwaju, wykonawcy remontu oraz pracownicy MZK. To oni prowadzili testy odbiorcze, sprawdzali perony, jakość torowisk i płynność przejazdu.
Ponieważ nowy tramwaj jest ok. 20 cm szerszy od starych, niektóre elementy przeszkadzają w płynnym przejeździe, czego ślady pozostały na zewnętrznych ścianach pojazdu, które MZK we własnym zakresie przeszlifuje. Podobnie było w dwóch przypadkach ze znakiem drogowym oraz sygnalizacji świetlnej przy ul. Pomorskiej. Trzeba było zamykać lustro boczne.
- Przejazd testowy wypadł bardzo przyzwoicie jeśli chodzi poruszanie się tramwaju po wyremontowanej trasie i jego możliwości techniczne. Mamy uwagi do starych tras, ale są to drobiazgi. W niektórych miejscach musimy przyciąć żywopłot i przesunąć krawężniki oraz znaki drogowe – podsumował prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Roman Maksymiak.
Wiceprezydent Agnieszka Surmacz podkreśliła, że przejazd miał również pokazać, jak tramwaj zachowuje się na ul. Sikorskiego, gdzie będzie deptak.
Tramwaj ma ruszyć w swój pierwszy po dłuższej przerwie kurs w lipcu, z okazji święta miasta. Do września będzie kursował do pętli przy Silwanie, a gdy rozpocznie się remont drogi K22, jego trasa zostanie skrócona i na odcinku wyłączonym MZK podstawi komunikację zastępczą.
Tekst i foto Hanna Kaup
Wykorzystywanie zdjęć bez zgody portalu zabronione.
Więcej zdjęć w galerii eGo FOTO:
http://www.egorzowska.pl/pokaz,galeria,0,0,2020-04-17_testowalismy_twista,
« | luty 2025 | » | ||||
P | W | Ś | C | P | S | N |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |