
Od czasu do czasu bywam w Telewizji Gorzów, by na zaproszenie
Sebastiana Górnego komentować wydarzenia ostatniego tygodnia w audycji „Prosto z miasta”.
W dzisiejszym nagraniu brał udział red.
Jarosław Miłkowski i z nim dyskutowaliśmy m.in. o przyszłości kolei w Gorzowie Wielkopolskim. Rozmowa była podyktowana ubiegłotygodniową międzynarodową konferencją w sprawie Kolei Dużych Prędkości i związanymi z nią planami połączenia Warszawy z Berlinem i Pragą.
Zakłada się, że za dziesięć lat powstanie linia KDP łącząca Warszawę z Poznaniem. Co dalej? Jak pociąg pojedzie do Berlina> Nad tym zastanawiają się już specjaliści. Także w Gorzowie Wielkopolskim – po medialnych doniesieniach - rozgrzały się fora internetowe i wróciły oczekiwania mieszkańców na zmianę komunikacyjnej sytuacji, w jakiej się obecnie znajdujemy. A sytuacja jest patowo-tragiczna, co oznacza nasze wykluczenie i marginalną pozycję miasta w województwie.
W czasie rozmowy, którą będzie można obejrzeć w sobotę 22 lutego, red. J. Miłkowski wspominał, że wywołany temat to rodzaj testu dla polityków i władz z północy województwa, którzy powinni lobbować za pociągnięciem linii KDP w okolicach Gorzowa Wielkopolskiego, a brane są pod uwagę trzy wersje: Zbąszynek, Gorzów Wielkopolski, Zielone Góra. I ta ostatnia prawdopodobnie najmniej opłacalna.
A tymczasem z CPK otrzymaliśmy informację, którą publikujemy w całości i rekomendujemy jej lekturę.
Tytuł informacji brzmi: Zielona Góra gospodarzem warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej.
"Regionalny Panel Ekspercki Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) dotarł do Zielonej Góry, gdzie eksperci Centralnego Portu Komunikacyjnego, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Instytutu Rozwoju Miast i Regionów spotkali się z przedstawicielami administracji województwa lubuskiego, samorządów i środowisk akademickich. To kolejne spotkanie po Białymstoku, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Rzeszowie, Wrocławiu, Opolu i Poznaniu, organizowane na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury.
– Konsultacje są fundamentem zmian na każdym poziomie, nie tylko ogólnokrajowym, ale także regionalnym i lokalnym. Dlatego w ramach Zintegrowanej Sieci Kolejowej silnie stawiamy na współpracę, aby przygotować długoterminowy plan rozwoju infrastruktury kolejowej, który będzie uwzględniał regionalne potrzeby transportowe. Mocno stawiamy również na liczby i analizy opracowane na podstawie Pasażerskiego Modelu Transportowego, które pozwolą nam obiektywnie porównać różnorodne scenariusze. Specyfiką województwa lubuskiego są silne powiązania transgraniczne, ale podczas warsztatów będziemy również szukać rozwiązań infrastrukturalnych, które pozwolą na lepsze powiązania z sąsiednimi województwami. Wypracujemy różne pomysły na kontynuację rozwoju nowych linii kolejowych w kraju po zakończeniu budowy „Y" na odcinku Warszawa - Łódź - Wrocław / Poznań. Jego realizacja przybliży województwo lubuskie do centralnej części kraju. Wiemy, że kolejne etapy tych działań również są potrzebne. Jakie? To możemy wypracować w trakcie warsztatów – powiedział
Michał Jasiak, dyrektor Biura Wdrażania Strategii i Planowania Podprogramu Kolejowego CPK.
Podczas wydarzenia omówiono m.in. potrzeby transportowe mieszkańców ziemi lubuskiej. Uczestnicy wskazywali na konieczność usprawniania połączeń pasażersko-towarowych, na trasach międzyregionalnych na osi północ-południe. W kontekście Zielonej Góry czy Gorzowa Wielkopolskiego i innych miast województwa podkreślano wagę kolejowych połączeń ze Szczecinem, Poznaniem i Wrocławiem. Wśród powiązań transgranicznych wskazywano na Ukrainę, Czechy i kraje Europy Zachodniej.
– Podczas warsztatów konsultacyjnych w województwie lubuskim podkreślono potrzebę scalenia sieci kolejowej w układzie pasażerskim i towarowym. Kluczową rolę odgrywa tu linia nr 273, stanowiąca kręgosłup łączący porty w Szczecinie i Świnoujściu z południem Polski i Europy. Obecne działania PLK SA oraz horyzontalne planowanie w ramach ZSK mają na celu wzmocnienie jej roli, co przyczyni się do rozwoju terminali intermodalnych. Jednym z efektów dzisiejszej dyskusji jest koncepcja Magistrali Zachodniej, obejmującej istniejące i nowe odcinki linii kolejowej. Podsumowując, intermodalność i mobilność to klucz do rozwoju – powiedział
Rafał Banaszkiewicz, dyrektor i pełnomocnik Zarządu ds. przygotowania inwestycji PLK S.A.
W warsztatach, które odbyły się w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze, uczestniczyli przedstawiciele administracji samorządowej, naukowcy oraz eksperci branżowi. W spotkaniu udział wzięli także m.in. reprezentanci Agencji Rozwoju Regionalnego w Zielonej Górze, Uniwersytetu Zielonogórskiego czy Urzędu Transportu Kolejowego.
Projekt ZSK ma na celu opracowanie planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce po 2035 r., uwzględniając plany inwestycyjne CPK i PKP PLK. Po zakończeniu wszystkich 16 wojewódzkich Paneli Eksperckich rozpocznie się etap analiz sieciowych i prac planistycznych. Efektem tych działań będzie długoterminowy, stabilny plan rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.
Docelowy projekt ZSK powstanie w oparciu o wnioski płynące z warsztatów, kształt obecnej sieci kolejowej z uwzględnieniem planów inwestycyjnych CPK i PKP PLK realizowanych do 2035 r. W jego opracowaniu pomogą analizy wielokryterialne oraz zaawansowane narzędzia analityczne CPK, takie jak Pasażerski Model Transportowy.
Zakończenie prac nad projektem ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r."
Moje pytanie, którego nie zdążyłam zadać w urzędzie, bo dziś piątek i nikt już nie pracuje, brzmi: Kto z Gorzowa Wielkopolskiego uczestniczył w warsztatach? Skądinąd wiem, że ktoś był. Zastanawia mnie tylko, że nie pojawił się w tej szczególnie ważnej sprawie żaden komunikat z Urzędu Miasta. Czego więc możemy oczekiwać?
Na to pytanie pewnie każdy odpowie sam. Wystarczy spojrzeć na reprezentację południa, w której byli m.in.: przedstawiciele administracji województwa, samorządu i środowiska akademickiego contra jednoosobowa delegacja z naszego miasta.
Na co może więc liczyć gorzowianin? Tu nawet komentarz "Jednym słowem" nie jest potrzebny.
Hanna Kaup
foto CPK
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
Cynizm i manipulacja
Kiedy myślisz, że władze miasta nie mogą wymyślić już nic głupszego, przychodzi Gorzów Wielkopolski i mówi: "Potrzymaj mi wodomierz".
Nowy pomysł, ...
<czytaj dalej>Umowy koalicyjne bez podstaw prawnych
Samorządowe "umowy koalicyjne": polityczna konieczność czy wypaczenie demokracji?
W samorządach, w których w ostatnich wyborach Koalicja Obywatelska nie wprowadziła swojego prezydenta/wójta/burmistrza, ...
<czytaj dalej>