poniedziałek 17 lutego 2025     Zbigniew, Julian, Łukasz
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
Hanna Kaup BLOG

« powrót
Po co jest edukacja?
Wyjęte z Internetu
eGorzowska - 14186_27VQxOeSqjDjxXxX7GzP.jpgPo co jest edukacja? (Ostrzegam, będę nieco upraszczał). Wielokrotnie pisałem, że zbudowanie sensownego systemu edukacji wymaga odpowiedzi na pytanie: "PO CO MA BYĆ EDUKACJA?".

Człowiekowi zaznajomionemu z filozofią, projektantowi, innowatorowi społecznemu, i paru innym reprezentantom różnych profesji, wydaje się oczywiste, że tworzenie czegokolwiek powinno być poprzedzone rozstrzygnięciem co najmniej dwóch dylematów:

- dlaczego chcę to zrobić?
- po co chcę to zrobić?

Jak się pewnie domyślacie, rozstrzygnięcie pierwszej trudności daje wgląd w potrzeby, drugiej, w oczekiwania.

Kończący się tydzień obfitował w dość intensywne doświadczenia edukacyjne. Miałem okazję przyjrzeć się i porozmawiać z kadrą nauczycielską 11 szkół. Dowiedziałem się, jakie są ich problemy, oczekiwania, aspiracje i wyobrażenia. Mam wiele wniosków, ale jeden wydał mi się zasadniczy:

TO, CO DZIEJE SIĘ W SZKOLE, ZACZYNA DALECE ROZMIJAĆ SIĘ Z WYOBRAŻENIEM DECYDENTÓW EDUKACYJNYCH.

Mam na myśli przede wszystkim to, że zadania szkoły, codzienne aktywności nauczycieli, oczekiwania rodziców i uczniów, coraz mniej mają wspólnego z centralnie planowaną polityką edukacyjną. Mówić prościej, świat się zmienia, wiedza i wola decydentów wcale lub słabo.

Niestety ta sytuacja potęguje mój pesymizm. Odnoszę wrażenie, że każda zmiana wprowadzana do systemu edukacji ma charakter doraźny i akcydentalny. Dodam też, że niektóre z tych zmian mają charakter pozorny, tak jak rezygnacja z zadawania prac domowych (bo przecież nie istnieje przepis, który nakazuje nauczycielom takie prace zadawać).

I tu wraca pytanie o SKUTECZNOŚĆ ZMIAN. Według mnie, gwarancją tej skuteczności jest odpowiedź na zasadnicze pytania: "dlaczego?" i "po co?". Chcę też zaznaczyć, że odpowiedź na te pytania nie ma wyłącznie charakteru teoretycznego, ale warunkuje bezpośrednio i pośrednio praktykę (jeśli uznamy, że celem namysłu nie jest on sam, ale konkretna zmiana rzeczywistości, oczywiście).

Wyjaśnię na przykładzie (tu będę trochę upraszczał).

Zerknąłem na kilka systemów edukacyjnych krajów, które znane są z wysokiego poziomu edukacji. Przyjrzałem się priorytetom edukacyjnym i zrobiłem małe zestawienie:

FINLANDIA
Cel edukacji: Edukacja jako narzędzie do rozwoju osobistego i społecznego, a nie tylko do zdobywania wiedzy

Jak się to przekłada na priorytety edukacyjne?: każde dziecko ma prawo do wysokiej jakości edukacji bez względu na pochodzenie społeczne czy region zamieszkania; rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny uczniów jest priorytetem; system promuje umiejętność rozwiązywania problemów i innowacyjność; brak testów standardowych do 16. roku życia, wysoki status zawodowy nauczycieli, niewielkie różnice w poziomie szkół

SINGAPUR
Cel edukacji: Edukacja jako klucz do osobistego sukcesu i gospodarczej konkurencyjności kraju

Jak się to przekłada na priorytety edukacyjne?: nacisk na rozwijanie umiejętności takich jak krytyczne myślenie, współpraca i umiejętność adaptacji; odkrywanie i rozwijanie talentów od najmłodszych lat; osiąganie doskonałości i przygotowanie do studiów wyższych; zróżnicowane ścieżki edukacyjne dostosowane do zdolności i zainteresowań uczniów, bardzo wysoki poziom zaangażowania rodziców

JAPONIA
Cel edukacji: Edukacja jako fundament dla wychowania obywatela odpowiedzialnego społecznie

Jak się to przekłada na priorytety edukacyjne?: uczniowie są wychowywani w duchu dyscypliny, współpracy i odpowiedzialności społecznej; stałe dążenie do podnoszenia jakości kształcenia w obszarze nauk ścisłych i technicznych; nacisk na nauczanie wartości takich jak harmonia społeczna, praca zespołowa i szacunek dla innych; wysoka dyscyplina w szkołach, nacisk na moralne wychowanie, wspieranie współpracy i zespołowości

To tylko trzy przykłady, ale można w ten sposób porównywać inne systemy. Nie wiem, jak wy, ale ja widzę pewną zależność między tym, czego się oczekuje od systemu edukacji ("DLACZEGO?" I "PO CO?"), a tym, w jaki sposób wdraża się to oczekiwanie ("JAK?").

A jak to wygląda w Polsce?

Cel edukacji: Edukacja to narzędzie do wszechstronnego rozwoju ucznia, przygotowujące go do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym. Główne cele edukacji w Polsce to zapewnienie dostępu do wiedzy, rozwijanie kompetencji kluczowych, wspieranie wychowania obywatelskiego oraz kształtowanie wartości moralnych.

Czy uważacie, że ten cel jasno komunikuje potrzeby i cele? Czy taka wizja edukacyjna precyzyjnie określa priorytety edukacyjne? Czy liczba tych priorytetów daje szanse na skuteczne i efektywne wdrożenie ich do praktyki edukacyjnej czy wychowawczej?

Drodzy nauczyciele, zastanawiacie się, dlaczego nie nadążacie, nie wyrabiacie, nie za bardzo wiecie i rozumiecie, nie za bardzo możecie i macie coraz mniej siły i energii?

Moim zdaniem dzieje się tak dlatego, że NIE DO KOŃCA WIADOMO, JAKĄ WIZJĘ EDUKACJI MA NASZA WŁADZA, czyli w sumie nie wiadomo, w którą stronę to wszystko zmierza (mam wrażenie, że chce we wszystkie).

A jak powszechnie wiadomo, jeśli nie ma się celu. każda droga jest dobra ... nawet ta niezbyt dobra ...

Miłego dnia

ps. Uważam też, że dyskusja o celach edukacji nie powinna prowadzić do rewolucji w edukacji i wymianie jednego systemu na drugi. Jej celem ma być ułatwienie pracy wszystkim, którzy w tym systemie działają i uczynienie całego systemu przejrzystym.

Źródło: dragonfly perspective/FB

1 września 2024 12:01, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Komentarze:


Horacy w dniu 01.09.2024, 21:24 napisał(a):
W Gorzowie szkoły istnieją tylko dla nauczycieli aby ci mieli miejsca pracy.
Stąd "kształca" w niepotrzebnych nikomu kierunkach jak ekonomik, gastronomik czy udawanie nauki zawodu mechanika samochodowego czy elektryka. Albo jeszcze gorzej informatyka.

Horacy w dniu 01.09.2024, 21:27 napisał(a):
O potrzebie reformacji gorzowskich szkół wspominałem 8lat temu wojcickiemu w artykule. Że szczegółami jak stan rzeczy naprawić jak te szkoły zmienić jakie kierunki zrobić.

Ale inteligencja troglodyta pozwala jedynie na z udowanie budynku przy Warszawskiej koniecznie z halą gimnastyczną że i przeniesienie wszystkiego tam.

A to przy Chopina akurat ważniejsza część ajp (tam gdzie kształca nauczycieli) uległa spaleniu

Serwis www.egorzowska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłączną własnością ich autorów.

Walentynki po gorzowsku
Pierwsze małżeństwo w polskim Gorzowie zawarto 9 czerwca 1945 roku. Pan młody miał 29 lat (rocznik 1916), a panna młoda ... <czytaj dalej>
Dla wspólnot mieszkaniowych
5 lutego ruszył nabór wniosków o dofinansowanie dla wspólnot mieszkaniowych obejmujących od 3 do 7 lokali w ramach Programu Priorytetowego ... <czytaj dalej>
Zasady rozliczania rocznego PIT dla emerytów i rencistów
KAS przypomina: Zasady rocznego rozliczenia PIT emerytów i rencistów, którzy otrzymali od organu rentowego PIT-40A albo PIT-11A. Do końca lutego emeryci ... <czytaj dalej>
Nie odpowiadaj na fałszywe wiadomości
Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT. Pocztą elektroniczną rozsyłane są fałszywe wiadomości, których autor podszywa się pod ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
"Eko-Partner" S.C. Izabela Milewska Krzysztof Matuszczak

ul. Kombatantów 34, Gorzów Wlkp.
tel. 668 012 913
branża: Ochrona środowiska <czytaj dalej>
Malara Parkiet Dorota Malara

ul. Wyszyńskiego 6, Gorzów Wlkp.
tel. 517 760 478
branża: Posadzkarskie usługi <czytaj dalej>

Kalendarium eventów
«luty 2025»
PWŚCPSN
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_admin.jpg
admin ego:
Za darmo...
Nowy rok to okazja do nowych nieuczciwych działań, skierowanych do ludzi, którzy swój czas spędzają głównie przed ekranami komputera. Minęło Boże Narodzenie, minął nowy rok, więc w handlu nastał okres ... <czytaj dalej>
Bez korzeni nie zakwitniesz
Archiwa Państwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają uczniów klas 4-7 <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - uniejow.jpg
admin ego:
Ludzie! Zacznijcie myśleć
Nie ma tygodnia, by na portalu społecznościowym nie pojawiały się ... <czytaj dalej>
admin ego:
Prawo powinno chronić człowieka
Jak żyję tu od 40 lat, nigdy nie zdarzyło się ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
System kaucyjny wkrótce. Co o nim wiemy?
Co Polacy wiedzą o kaucji? Czy żyjemy w czystym środowisku? Prawie ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Jak napisać, by dostać maksimum punktów
Prawo.pl: CKE zmieniła zasady oceniania jednego z zadań egzaminu ósmoklasisty. Centralna ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Maria.:
Brawo.Szczególne słowa podziwu dla Pana ,który zatrzymał rozwydrzoną Młodzież.Brak uznania dla MAMUSI,nadopiekuńczość to częsty obrazek rod <czytaj dalej>
Bodek.:
Cuda cuda się dzieją, prawo to tylko definicja. <czytaj dalej>
Anonim_6218:
Płeć pleciugo byle niedługo. <czytaj dalej>
Anonim_9967:
Na ul. Moniuszki, niedaleko od przedszkola jest instytucja, w której rodzice powinni zgłosić domniemanie o popełnieniu przestępstwa. Wystarczy po <czytaj dalej>
Anonim_6129:
Możemy być jak małe miasto Oxford, Cambridge czy Heidelberg. Miernoty nas do tego nie zaprowadzą. Sami wybraliśmy wodzów, a może innych chętn <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej