
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uruchomiły pierwszy w kraju system do wykrywania usterek pantografów – ważnych urządzeń lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadziły nowoczesny system do wykrywania usterek pantografów, czyli urządzeń umieszczonych na dachu lokomotyw elektrycznych, które służą do pobierania prądu z sieci trakcyjnej. Rocznie ponad 100 awarii sieci powoduje zły stan techniczny odbieraków prądu, a to w konsekwencji – utrudnienia dla podróżnych.
- Kontrola stanu technicznego pantografów w czasie rzeczywistym nie tylko zwiększy niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ograniczy liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch pociągów, ograniczy koszty utrzymania oraz liczbę uszkodzeń sieci trakcyjnej spowodowanych złym stanem pantografów – mówi członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Piotr Majerczak.
System przetestowano już na linii Warszawa – Katowice (nr 1) oraz podmiejskiej linii Warszawa – Grodzisk Mazowiecki (447). Kolejne urządzenia planowane są do wdrożenia na najbardziej obciążonych odcinkach linii kolejowych, w miejscach, gdzie możliwa będzie zabudowa systemu.
Umieszczony obok toru zespół czujników – system DSAP (Detekcja Stanów Awarii Pantografów) zdiagnozuje w momencie przejazdu pociągu stan pantografu. Urządzenia pomiarowe z oprogramowaniem stworzą trójwymiarowy model pantografu i automatycznie zlokalizują każde odchylenie od stanu wzorcowego. W przypadku niewłaściwego stanu pantografu zostaną wdrożone odpowiednie działania: zmiana uszkodzonego pantografu lub zatrzymanie pociągu, co ograniczy liczbę usterek sieci trakcyjnej. Raporty z monitoringów urządzeń będą przesyłane do centrów prowadzenia ruchu oraz przewoźników, dzięki czemu, możliwe będzie podjęcie działań w celu zapobiegnięcia uszkodzeniom sieci trakcyjnej przez niesprawne pantografy.
System został zabudowany przez Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu Sp. z o.o. Wartość prac to ok. 6,7 mln zł.
Oprac. red.
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
Lepiej z połączeniami regionalnymi
Na sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego 12 maja 2025 r. omówiono bieżącą sytuację związaną z kursowaniem pociągów POLREGIO.
– Mieliśmy taki problem, ...
<czytaj dalej>Dla osób z rdzeniowym zanikiem mięśni
Informacja prasowa dla osób z rdzeniowym zanikiem mięśni.
Centrum Technologicznie Wspomaganej Rehabilitacji Ortopedyczno - Rehabilitacyjnego Szpitala Klinicznego im. Wiktora Degi w ...
<czytaj dalej>Demograficzne trzęsienie ziemi
Polska stoi u progu „demograficznego trzęsienia ziemi”. Już za 15 lat ok. 40 proc. obywateli będzie w wieku senioralnym, a ...
<czytaj dalej>Po majówce - konsultacje
Po majówce startują konsultacje – zaczynamy spotkaniem dla organizacji pozarządowych.
Zapraszamy serdecznie przedstawicieli organizacji pozarządowych do udziału w spotkaniu konsultacyjnym dot. ...
<czytaj dalej>