sobota 13 lipca 2024     Małgorzata, Ernest, Henryk
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Zadbaj o dobry sen
eGorzowska - 12924_e8Ri9qkx5csbZzohTcZv.jpgWedług szacunków, ponad 50 proc. dorosłych na świecie nie zapewnia sobie wystarczającej ilości snu. Te dane są alarmujące, ponieważ sen odgrywa niezwykle istotną rolę w naszym życiu, wpływając na zdrowie fizyczne i psychiczne. Nie tylko długość, ale także jego jakość mają ogromne znaczenie dla kondycji i koncentracji dla funkcjonowania organizmu w ciągu kolejnego dnia ale i w dłuższej perspektywie. Badania naukowe dowodzą, że sen jest kluczowy dla naszego dobrostanu, a jego roli nie sposób przecenić. Dlatego poniższe 5 zasad warto wcielić w życie i potraktować jako inwestycję we własne zdrowie.

Czy sen faktycznie jest taki ważny?
Sen jest jedną z podstawowych ludzkich potrzeb. Odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i metabolizmu, a także pamięci oraz zdolności do nauki. Eksperci stwierdzili, że już jedna zarwana noc może prowadzić do negatywnych skutków – zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego – które stopniowo się nasilają. Tymczasem wielu z nas nie śpi wystarczająco długo nie tylko przez jedną noc.

Stres, hałas czy nieodpowiednie warunki, uniemożliwiające komfortowe wypoczywanie, odbierają nam cenne godziny snu, których liczba powinna wynosić od 7,5 do 8,5 każdej nocy. Zatem, aby spać dobrze, potrzebujemy odpowiednich warunków. Wówczas nasze ciało i umysł mogą się zrelaksować i zregenerować. Co możemy zrobić, by stworzyć sprzyjającą ku temu atmosferę:

Zadbaj o regularność i jakość snu
Wyobraź sobie, że zawsze budzisz się rano z werwą i energią do działania. Można to osiągnąć m. in. poprzez stworzenie regularnego harmonogramu snu, w którym kładziemy się i wstajemy o stałych porach. To jedna z podstawowych zasad. Taka rutyna pomaga organizmowi dostosować się do naturalnego rytmu dobowego. Regularne godziny snu zapewniają odpowiednią ilość energii na cały dzień oraz pozwalają uniknąć problemów z nadmiernym zmęczeniem.
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na jakość i ilość naszego snu są także warunki panujące w sypialni, w tym temperatura. Optymalna powinna wynosić około 18-20°C, choć preferencje mogą się różnić. Ważne jest też utrzymanie odpowiedniej wilgotności powietrza, która sprzyja komfortowemu oddychaniu i pozwala zapobiegać podrażnieniom dróg oddechowych.

Stwórz odpowiednią atmosferę dzięki osłonom okiennym
Osłony okienne, które skutecznie zaciemniają pomieszczenie, są kluczowe dla zapewnienia odpowiednich warunków do snu. Zwłaszcza w okresie letnim, gdy dni są dłuższe, ciemność pomaga organizmowi wytworzyć melatoninę – hormon niezbędny do zasypiania. Dobrej jakości rolety czy żaluzje mogą skutecznie blokować nadmierną ilość światła, tworząc odpowiednie warunki do regeneracji organizmu.
Wybierając rolety czy żaluzje, które blokują nadmiar światła, stwarzamy sobie sprzyjające warunki do spokojnego zasypiania. Dzięki nim możemy nie tylko w pełni wykorzystać potencjał regeneracyjny snu każdej nocy. To także nieodzowne rozwiązanie dla tych, którzy odpoczywają w ciągu dnia, np. z uwagi na zmianowy system pracy.

Zainwestuj w odpowiedni materac
Wybór dobrego materaca to podstawa udanego i regenerującego snu, podczas którego odpoczywa nie tylko mózg, ale także kręgosłup. Z tego względu posiadanie wygodnego, ergonomicznego materaca jest nieodzownym elementem umożliwiającym właściwy wypoczynek.

Pamiętajmy, by podczas wyboru nie kierować się tylko ceną, ale przede wszystkim właściwościami materaca, m.in. twardością, wysokością i rodzajem materiału, z jakiego został wykonany. Najlepiej skorzystać z pomocy specjalisty, który zaoferuje produkt odpowiedni do naszych potrzeb. Wiele sklepów daje dziś możliwość wypróbowania materaca przez jakiś czas, dlatego by wybrać odpowiedni, możemy przetestować nawet kilka modeli.

Unikaj stresu i ucinaj sobie drzemki
Stres i napięcie to największy wróg dobrego snu. Dobrą praktyką jest medytacja, joga lub inna forma wyciszenia, która pozwoli się zrelaksować jeszcze w trakcie dnia, a nie przed samym położeniem do łóżka, kiedy myśli zaczynają niebezpiecznie krążyć wokół problemów w pracy czy domu. Prewencja to najlepsze, co możemy dla siebie zrobić. Warto więc znaleźć choćby parę minut dla siebie, podczas których możemy też… uciąć sobie drzemkę w momencie, gdy doświadczamy naturalnego spadku energii i czujności w ciągu dnia.

Zdaniem badaczy 15-20 minut to idealna długość tzw. drzemki energetycznej, znanej także jako power nap. Dlatego jeśli tylko masz taką możliwość, nastaw budzik na 20 minut i znajdź chłodne, ciche oraz ciemne miejsce, w którym nikt nie będzie ci przeszkadzał. Odpowiednie osłony okienne pozwolą stworzyć przytulne i komfortowe środowisko do drzemki
Jeśli zależy ci na maksymalnym komforcie, warto rozważyć elektroniczne osłony okienne. Dzięki nim możesz zdalnie kontrolować stopień zaciemnienia pomieszczenia i ustawić moment ponownego podniesienia się osłon, nawet nie wstając przy tym z łóżka.

Zadbaj o odpowiednią aktywność fizyczną i dietę
Regularna aktywność fizyczna wspomaga zdrowy sen, pomagając regulować nasz rytm dobowy. Unikajmy jednak intensywnego wysiłku tuż przed snem, gdyż może on zakłócić proces zasypiania. Znaczenie ma również to, co jemy. Spożywanie posiłków zaraz przed położeniem się do łóżka z pewnością nikomu nie służy. Unikajmy także obcowania z elektroniką. Ekran telewizora, smartfonu czy laptopa emituje światło niebieskie, które hamuje wydzielanie melatoniny i utrudnia zasypianie. Dlatego warto powstrzymywać się przed korzystaniem z tych urządzeń przynajmniej godzinę przed snem, a w miarę możliwości, także w ciągu wieczoru.

Warto traktować sen jako fundamentalny proces biologiczny. Zdrowy sen jest kluczem do poprawy funkcjonowania mózgu, wzmocnienia układu odpornościowego, regulacji hormonalnej oraz utrzymania równowagi emocjonalnej. Zadbajmy więc o siebie i najbliższych, dbając o optymalne warunki do conocnej regeneracji.

oprac. red.

13 września 2023 09:44, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Oszuści wciąż dzwonią
Uwaga! Przestępcy podszywają się pod pracowników urzędów skarbowych. Resort finansów otrzymuje sygnały o próbach manipulacji oraz wyłudzenia pieniędzy pod pretekstem konieczności ... <czytaj dalej>
Ciąg dalszy urodzinowych uroczystości
W najbliższy weekend, od 5 do 7 lipca odbędzie się kolejna część uroczystości uświetniających urodziny miasta. Jednym z elementów świętowania ... <czytaj dalej>
Otwarte nowe rondo przy Słowiance
Po weekendzie otwarte dla kierowców zostanie nowe rondo przy CSR „Słowianka”. Ruch na skrzyżowaniu ulic: Słowiańskiej, Żwirowej, Roosevelta i Kosynierów Gdyńskich ... <czytaj dalej>
Budżet Obywatelski 2024
W ramach ogłoszonego postępowania przetargowego na budowę osiedlowego placu zabaw między budynkami przy ulicy Słonecznej 64-68, 69-73 w ramach Budżetu ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Centrum Doradztwa i Reklamy

ul. Krzywa 5, Gorzów Wlkp.
tel. 605 050 145
branża: Reklama - agencje, doradcy <czytaj dalej>
"Laura" Zakład Fryzjerski Alicja Witkowska

ul. Ogińskiego 91, Gorzów Wlkp.
tel. 95 735 89 79
branża: Fryzjerskie usługi, salony <czytaj dalej>
"Gowtel" S.C. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe

ul. Armii Polskiej 41, Gorzów Wlkp.
tel. 95 735 73 58
branża: Telekomunikacja - systemy, usługi <czytaj dalej>

Dlaczego zakrętki "na uwięzi"
Zakrętki „na uwięzi” budzą emocje wśród konsumentów napojów, a jednak ... <czytaj dalej>
Odeszła legenda gorzowskiego żużla
Legenda gorzowskiego żużla, Bogusław Nowak nie żyje. Jak podaje klub Stali ... <czytaj dalej>
Kabaret Hrabi w Gorzowie
W Teatrze im. J. Osterwy w Gorzowie wystąpi kabaret Hrabi. „Kabaret ... <czytaj dalej>
Kolejny kontrakt
Ewelina Śmiałek zostaje w Gorzowie. – W każdym sezonie moim celem ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« lipiec 2024 »
P W Ś C P S N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
    
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Walka o Gorzów, czyli teatrzyk manipulacji
Jesteśmy po pierwszym spotkaniu w związku z propozycją zmiany nazwy Gorzowa Wielkopolskiego. Odbyło się w auli AJP przy obecności ok. 70-80 osób. Ponieważ w mediach społeczościowych trwa ożywiona dyskusja między ... <czytaj dalej>
Bez korzeni nie zakwitniesz
Archiwa Państwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają uczniów klas 4-7 <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - x.jpg
admin ego:
Co z cenami warzyw?
Aktualne ceny sezonowych warzyw i owoców. W 2024 roku jest ... <czytaj dalej>
admin ego:
Nie powiedzieliśmy żegnaj
Długo się zbieraliśmy do wyjazdu. Marcelina wpadła nawet na pomysł, ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Bez makijażu?
5 maja obchodzimy Światowy Dzień Bez Makijażu, poświęcony promowaniu naturalnego ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Alkoholowa mapa Polski
Ponad 95 tys. pijanych kierowców zatrzymała policja w 2023 roku. ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_1892:
No ale w końcu ten "urobek" i tak trzeba wygarnąć i wywieźć. chyba!
Z.M.P. <czytaj dalej>
Anonim_1497:
w Gorzowie nie ma przemysłu?????? <czytaj dalej>
Jarosław :
Też mam wrażenie, że to spektakl, a wszysko jest już ustalone <czytaj dalej>
Anonim_8168:
Prosta odpowiedź. Za co kupić, jak wszystko drożeje, w Gorzowku Wielkopolskim nie ma przemysłu, miasto jest zdychające, jak i zmanipulowani miesz <czytaj dalej>
Anonim_1892:
obczytał
Z.M.P. <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej