wtorek 5 lipca 2022     Karolina, Antoni, Filomena
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Ważne zmiany dla kierowców
eGorzowska - 11199_Ytt5LYLJAT3SP5dR6cGt.jpgOd 1 grudnia autostrady bez szlabanów. Niestety, e-Toll zamiast ułatwiać, komplikuje.

System e-TOLL obowiązuje kierowców pojazdów ciężarowych od 1 października 2021 r. Pierwsze doświadczenia wykazały mnóstwo kłopotów związanych z przejściem z viaTOLL na e-TOLL, m.in. brak kompatybilności z urządzeniami ZSL i OBU. Tymczasem już od 1 grudnia zmiany obejmą także kierowców osobówek. Autostradą A2 i A4 przejedziemy bez szlabanów, ale zanim to nastąpi, lepiej się do tego dobrze przygotować, by uniknąć nerwów i stresu.

Od 1 grudnia bez szlabanów na A2 i A4

Już za niecałe dwa tygodnie kierowcy poruszający się autostradą A2 na odcinku Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, będą mogli przejechać bez zatrzymywania się przed szlabanem. Za przejazd nie zapłacą już w kiosku poboru opłat na bramkach. Będzie to możliwe wyłącznie na podstawie elektronicznego biletu autostradowego lub za pośrednictwem aplikacji e-TOLL PL.

Gdzie kupisz e-bilet

Aplikacja jest dostępna dla kierowców, natomiast wciąż nie podano listy punktów, w których będzie można kupić bilet autostradowy.

Ministerstwo Finansów ogłosiło, że partnerami dystrybuującymi bilety autostradowe będą wybrane stacje paliw. Najprawdopodobniej będą to takie placówki, jak Lotos i Orlen, choć i użytkownicy BP, Circle K, Moya i Shell również powinni mieć możliwość zakupu biletu. Na ten moment to wyłącznie przypuszczenia, ponieważ wciąż trwają przygotowania techniczne i nie ogłoszono jeszcze oficjalnych partnerów.
Preferowanym rozwiązaniem jest płatność przez aplikację, która wymagać będzie założenia indywidualnego konta i przypisania samochodu.

Aplikacja e-TOLL dla wszystkich

Według założeń Ministerstwa Finansów to aplikacja ma być głównym źródłem zakupu e-biletu autostradowego. Należy ją pobrać na swój telefon, a także założyć konto i przypisać samochód. Chcąc dodać pojazd, musimy wskazać tablice rejestracyjne, klasę wagową auta, a norma spalin zostanie określona automatycznie.
Aby założyć konto potrzebny będzie profil zaufany lub inne metody weryfikujące, takie jak e-dowód czy m-Obywatel. Po założeniu konta należy wpłacić kwotę, z której automatycznie będą pobierane opłaty.
Zakupiony bilet będzie ważny przez 48 godzin od wskazanej daty. Będzie można go zwrócić przed zadeklarowaną godziną rozpoczęcia podróży. Bilet można również kupić z wyprzedzeniem po podaniu numerów rejestracyjnych auta, a także odcinka autostrady, którą zamierzamy jechać wraz z datą i godziną rozpoczęcia przejazdu.
- Aplikacja e-TOLL wciąż wzbudza wiele negatywnych emocji wśród kierowców. Nie da się ukryć, że wielu z nich liczy wyłącznie na tę formę pobierania opłat za przejazdy na autostradzie, ze względu na to, że jest najwygodniejsza dla zmotoryzowanych. Mogę już teraz zdradzić, że aktualnie trwają prace wdrożeniowe systemu e-TOLL również do Yanosika. Wszyscy użytkownicy będą mogli korzystać z tej opcji i w ten sposób opłacać przejazdy autostradą. Wierzymy, że to rozwiązanie dla kierowców, które zaspokoi ich potrzeby, a także stworzy możliwość korzystania wyłącznie z jednej aplikacji, w której znajdą wszystkie niezbędne opcje – komentuje Julia Langa z Yanosik Autoplac.

Były już problemy z wprowadzeniem e-TOLL

10 lat temu wprowadzono system viaTOLL, który przysporzył kierowcom wiele problemów. Widocznie niewiele nauczono się na błędach, gdyż wprowadzenie e-TOLL również spowodowało wiele kłopotów nie tylko kierowcom.
Aplikacja e-TOLL niewłaściwie pobierała opłaty od kierowców ciężarówek, wieszała się w trakcie jazdy i nie działała prawidłowo. Z kolei firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją urządzeń OBU i ZSL nie nadążały z wprowadzeniem aktualizacji (strona rządowa również nie pomagała). Wciąż istnieje ryzyko, że urządzeń po prostu zabraknie. Powodem jest światowy kryzys związany z brakiem podzespołów elektronicznych niezbędnych do produkcji urządzeń.
- Wprowadzenie systemu e-TOLL do urządzeń OBU i ZSL nie należało do najłatwiejszych zadań, ze względu na konieczność przeprogramowywania oraz dostosowania do wytycznych narzuconych przez Ministerstwo Finansów. Niestety, firmy oferujące urządzenia OBU i ZSL wciąż borykają się z problemami związanymi z e-TOLL-em. Niektóre podmioty nie zdążyły na czas wprowadzić zmian, a co za tym idzie – obecnie przeżywają kryzys finansowy. Wiele firm, które korzystają z urządzeń danych dostawców, którzy nie zdążyli wdrożyć systemu e-TOLL, musiało wstrzymać działalność i czekać na zielone światło od dostawców sprzętu – komentuje Jakub Wesołowski.

Dalsze problemy
System e-TOLL jeszcze nie zaczął obowiązywać kierowców samochodów osobowych, a już przysparza im problemów. Nie dość, że wciąż nie podano listy partnerów dystrybuujących e-bilety autostradowe, to aplikacja, która zdaniem ministerstwa, będzie najlepszą formą opłat za przejazdy, zbiera negatywne oceny.
Zdaniem użytkowników, którzy oceniają ją w sklepach App Store i Google Play, aplikacja wiesza się, niewłaściwie nalicza opłaty oraz jest niebezpieczną formą ich uiszczania, bo jej skomplikowana obsługa odciąga uwagę kierowcy od trasy.
Wielu użytkowników twierdzi, że włączona aplikacja nagrzewa telefon, a ciągła praca z GPS znacznie zwiększa zużycie baterii.

Od 1 grudnia się nie wymigasz
Już za chwilę system e-TOLL będzie obowiązkowy również dla kierowców aut osobowych. Od płatności lepiej się nie migać, bo mandaty za brak uregulowanej opłaty za przejazd autostradą są wysokie, a służby doskonale przygotowane do zdalnych kontroli.
Za brak biletu zapłacisz mandat 500 zł, a kolejne 500 zł za zakrywanie tablicy rejestracyjnej lub umieszczenie jej w niewłaściwym miejscu.
Kontrolą opłat zajmie się flota 102 radiowozów – głównie Ford Focus oraz Transit, które mają specjalne zestawy kamer do identyfikacji tablic rejestracyjnych. Ich rozpoznanie w systemie umożliwi błyskawiczne sprawdzenie, czy kierowca danego pojazdu uiścił opłatę o odpowiedniej wysokości. Funkcjonariusze mogą przeprowadzać kontrole w trakcie jazdy, bez konieczności zatrzymywania się.

Oprac. red. wg yanosik



18 listopada 2021 17:01, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Spóźnione tramwaje
PESA spóźni się z tramwajami, miasto pieniądze przeznaczy na infrastrukturę transportu niskoemisyjnego. Producent tramwajów PESA poinformował, że z powodu sytuacji gospodarczej ... <czytaj dalej>
Znów zmiany
Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Mieszka I, Roosevelta, al. ks. Andrzejewskiego – etap 3 i 4. W niedzielę, 3 lipca ... <czytaj dalej>
Adrian Put biskupem pomocniczym
28 czerwca 2022 r. o godz. 12.00 Nuncjatura Apostolska w Polsce ogłosiła komunikat informujący o nominacji biskupa pomocniczego dla diecezji ... <czytaj dalej>
Raport o stanie województwa
44. sesja Sejmiku Województwa Lubuskiego. Raport o stanie województwa przyjęty. Radni przyjęli raport o stanie województwa za 2021 r., zaprezentowany przez ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
"Chata Polska" S.A. Biuro Regionalne

ul. Małorolnych 1, Gorzów Wlkp.
tel. 95 650 03 60
branża: Spożywcze artykuły - detal <czytaj dalej>
"Jubiler-Piaskowski" Sklep

Al. Konstytucji 3 Maja 102, Gorzów Wlkp.
tel. 95 737 26 44
branża: Jubilerstwo - detal <czytaj dalej>

Spóźnione tramwaje
PESA spóźni się z tramwajami, miasto pieniądze przeznaczy na infrastrukturę ... <czytaj dalej>
Kolejny sukces Adama Bałdycha
Adam Bałdych Quartet, Kari Sál i Gorzowska Orkiestra Dęta to ... <czytaj dalej>
Czesław Ganda honorowym obywatelem
Kolejne święto miasta i kolejny Honorowy Obywatel. W tym roku ... <czytaj dalej>
Znów zmiany
Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Mieszka I, Roosevelta, al. ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« lipiec 2022 »
P W Ś C P S N
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Przegraliśmy
Niedawno pisałam tekst o instalacji artysty plastyka Jerzego Gąsiorka. Nosił tytuł „Powinnością artysty jest protestować”. Zachęcałam do obejrzenia i refleksji nad tym, co dzieje się za naszą wschodnią granicą. Niestety. ... <czytaj dalej>
Gorzowskie drzewa w obiektywie
Prezydent Miasta Gorzowa Wielkopolskiego w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „ZazieleńMY Gorzów” <czytaj dalej>
Uwaga konkurs: Lubuska pocztówka z wakacji
Jeszcze tych zdjęć za wiele nie ma. Ale lubuskie jest <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - obaszewska-001.jpg
admin ego:
Dobroczynny nagietek
5 lipca. W „Kurierze Porannym” z 1937 r. znalazłam odkrywcze ... <czytaj dalej>
admin ego:
W lipcu przygotować...
4 lipca. Nie wiem kto i nie wiem kiedy, wymyślił ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Ucz bezpiecznych relacji z rówieśnikami
Kontakty dziecka z rówieśnikami odgrywają ważną rolę w jego rozwoju ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Coraz więcej śmieci na dzikich wysypiskach
W 2020 r. drastycznie wzrosła ilość śmieci zebranych podczas likwidacji ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_6614:
Wspaniały koncert. Niestety ani miasto ani MCK nie stanęło na wysokości zadania.Brak jakiejkolwiek dekoracji - kwiatów (w innych miejsach stać n <czytaj dalej>
Andrzej Trzaskowski:
Pamiętam czasy kiedy to cała strona ulicy Pomorskiej - od Podmiejskiej do stołówki "Włókna"(teraz supermarket Muszkieterów) - była p <czytaj dalej>
Anonim_6191:
Brawa dla artystów. <czytaj dalej>
Anonim_6429:
kolej to relikt zeszłego wieku

niemcy w to sie jeszcze bawią z innych powodów mają za dużo pieniedzy w budżecie <czytaj dalej>
Anonim_9574:
Ok. Pięknie, ale wpraktyce, co z kolejami w Gorzówku, takiej "dużej" mieścinie na pół ocy województwa?? Proszę redakcję o przepytan <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej