Spotkanie władz miasta w sprawie planowanych inwestycji kolejowych, tramwaju dwusystemowego i centrum przesiadkowego.
Na poczÄ…tku wrzeÅ›nia w UrzÄ™dzie Miasta Gorzowa odbyÅ‚o siÄ™ spotkanie z udziaÅ‚em Prezydenta Miasta, ZastÄ™pców Prezydenta Miasta, dyrektorów wydziaÅ‚ów merytorycznych oraz zaproszonych goÅ›ci, które poÅ›wiÄ™cone byÅ‚o omówieniu stanu prac projektowych dotyczÄ…cych infrastruktury kolejowej PKP PLK, które przyczyniÄ… siÄ™ do poprawy w dostÄ™pnoÅ›ci w zakresie komunikacji kolejowej Gorzowa Wlkp. i Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Przedstawiono także propozycjÄ™ kierunków rozwoju transportu publicznego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wlkp. z wykorzystaniem do tego celu koncepcji tzw. tramwaju dwusystemowego, oraz przedyskutowano dalsze dziaÅ‚ania jakie bÄ™dÄ… konieczne do podjÄ™cia przez Miasto oraz SpóÅ‚kÄ™ PKP: - potrzebÄ™ budowy Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego w zmienionym zakresie lecz przy zachowaniu peÅ‚nej jego funkcjonalnoÅ›ci; - konieczność remontu przez SpóÅ‚kÄ™ PKP dworca wraz z budowÄ… odpowiedniego zaplecza sanitarnego.
W spotkaniu wzięli udział zaproszeni eksperci z dziedzin związanych z infrastrukturą kolejową
i tramwajowÄ… tj. Pan
Piotr Malepszak oraz Pan
Jacek Szmagliński. Ponadto, w związku z omawianym na spotkaniu tematem dotyczącym tramwaju dwusystemowego, w spotkaniu wzięli udział także Pan
Mateusza Karkoszka Sekretarz Miasta Strzelec Krajeńskie i Pan
Wojciech Kowalewski Zastępca Burmistrza Skwierzyny.
W pierwszej części spotkania przedstawiono stan prac projektowych dotyczÄ…cych infrastruktury kolejowej PKP PLK, w które zaangażowane jest miasto Gorzów Wlkp. wraz z innymi samorzÄ…dami. SÄ… to wytypowane trzy kluczowe inwestycje, których realizacja znaczÄ…co wpÅ‚ynie na poprawÄ™ dostÄ™pnoÅ›ci w zakresie komunikacji kolejowej Gorzowa Wlkp. i Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego, ale także województwa lubuskiego.
Pierwszy projekt dotyczy przebudowy linii kolejowej 273 i rozpoczÄ™tego przez PKP PLK Studium WykonalnoÅ›ci dla odcinka Rzepin - Szczecin Podjuchy, do którego w 2020 roku Prezydent Miasta Gorzowa Wlkp. przy wsparciu: Wojewody Lubuskiego, MarszaÅ‚ka Województwa Lubuskiego, PrzewodniczÄ…cej Sejmiku Województwa Lubuskiego, KostrzyÅ„sko-SÅ‚ubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, UrzÄ™du Miasta w Kostrzynie nad OdrÄ…, Lubuskiej Organizacji Pracodawców, zgÅ‚osiÅ‚ potrzebÄ™ zaprojektowania i nastÄ™pnie wybudowania nowych torów stacyjnych w Kostrzynie nad OdrÄ… o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci okoÅ‚o 1500 m, Å‚Ä…czÄ…cych liniÄ™ nr 203 z 273 (tzw. Å‚Ä…cznice), które pozwolÄ… prowadzić ruch pociÄ…gów bez zmiany kierunku jazdy i zbÄ™dnych manewrów, w takich relacjach jak PKP IC: Warszawa - PoznaÅ„ – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn n/O. – Szczecin - ÅšwinoujÅ›cie; REGIO Gorzów Wlkp. – Kostrzyn n/O. – Szczecin – ÅšwinoujÅ›cie.
Drugim projektem, omówionym w trakcie spotkania, majÄ…cym na celu poprawÄ™ w dostÄ™pnoÅ›ci do komunikacji kolejowej Gorzowa Wlkp. oraz MOF, jest linia komunikacyjna Gorzów Wlkp. – MiÄ™dzychód – PoznaÅ„, która zostaÅ‚a ujÄ™ta w programie UzupeÅ‚nienia Lokalnej Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. StaÅ‚o siÄ™ to dziÄ™ki zaangażowaniu wszystkich samorzÄ…dów gminnych i powiatowych leżących wzdÅ‚uż linii kolejowych wytypowanych do tego programu, zarówno z województwa lubuskiego jak i wielkopolskiego. W ramach tego projektu możliwe bÄ™dzie ponowne uruchomienie (najkrótszej) linii komunikacyjnej Gorzów Wlkp. – PoznaÅ„, miÄ™dzy innymi także przez miejscowoÅ›ci pozbawione dziÅ› komunikacji kolejowej, odbudowa linii nr 415 na odcinku od stacji Gorzów Wlkp. Wieprzyce do Gorzów Wlkp. Strefa Ekonomiczna (nazwa robocza) a także, odbudowa kÅ‚adki pieszej na moÅ›cie kolejowym w Gorzowie Wlkp. na rzece Warcie czy budowa przystanku kolejowego Gorzów Wlkp. Zachodni na wysokoÅ›ci Placu SÅ‚onecznego.
Trzecim omówionym tematem dotyczÄ…cym stanu prac w zakresie toczÄ…cych siÄ™ projektów infrastrukturalnych PKP PLK byÅ‚a tzw. Magistrala Zachodnia, czyli utworzenie nowej linii komunikacyjnej (kolejowej), na bazie istniejÄ…cych linii kolejowych i dwóch krótkich odcinków
w nowym Å›ladzie, która bÄ™dzie obsÅ‚ugiwaÅ‚a ok. 60% populacji województwa lubuskiego w ramach jednej linii komunikacyjnej w ukÅ‚adzie póÅ‚noc-poÅ‚udnie tj. Gorzów Wlkp. - Skwierzyna - MiÄ™dzyrzecz - Åšwiebodzin - Sulechów - Zielona Góra - Nowa Sól/Å»agaÅ„/Å»ary. Pozwoli ona miÄ™dzy innymi na zbliżenie centrów obu stolic województwa lubuskiego na „odlegÅ‚ość 80 min” i realizacjÄ™ poÅ‚Ä…czeÅ„ dalekobieżnych z Gorzowa na poÅ‚udnie Polski oraz zwiÄ™kszy oddziaÅ‚ywanie pasażerskie i towarowe zachodniego korytarza transportowego w ciÄ…gu linii kolejowej nr 273.
W tej sprawie w ostatnich latach z inicjatywy Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego, odbyÅ‚ siÄ™ cykl spotkaÅ„ z ZastÄ™pcÄ… Burmistrza Skwierzyny, Burmistrzem MiÄ™dzyrzecza, ZastÄ™pcÄ… Starosty MiÄ™dzyrzeckiego, peÅ‚nomocnikiem Wojewody ds. inwestycji kolejowo-drogowych i radnym Województwa Lubuskiego, Burmistrzem Åšwiebodzina, Burmistrzem Sulechowa oraz przedstawicielami UrzÄ™du Miasta Zielona Góra, w trakcie których udaÅ‚o siÄ™ wypracować wspólne stanowisko i ostatecznie zgÅ‚osić do PKP PLK, w ramach toczÄ…cego siÄ™ studium wykonalnoÅ›ci linii nr 003 PoznaÅ„ – Kunowice (granica paÅ„stwa), propozycjÄ™ przebudowy stacji Åšwiebodzin, pozwalajÄ…cej w przyszÅ‚oÅ›ci na wÅ‚Ä…czenie tzw. Magistrali Zachodniej w tÄ™ liniÄ™ tj. unikniecie prac traconych.
UkÅ‚ad torowy stacji Åšwiebodzin powinien bowiem uwzglÄ™dniać obecne i planowane potrzeby techniczno-ruchowe, ale także uwzglÄ™dniać możliwość przyszÅ‚ej rozbudowy ukÅ‚adu torowego pod wÅ‚Ä…czenie Magistrali Zachodniej (stacja wÄ™zÅ‚owa). Ostatnie spotkanie samorzÄ…dów w tej sprawie odbyÅ‚o siÄ™ w Åšwiebodzinie 22 czerwca br. w tracie którego wypracowano wspólne stanowisko samorzÄ…dów zaangażowanych w ten projekt, skierowane do UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego Województwa Lubuskiego w zwiÄ…zku z prowadzonymi pracami nad Regionalnym Programem Rozwoju Transportu Województwa Lubuskiego.
Oprócz ważnych tematów dotyczÄ…cych najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci transportu publicznego rozmawiano również o koncepcji tramwaju dwusystemowego (ang. Tram-train) majÄ…cej szansÄ™ rozwinąć siÄ™ również w Polsce. RozwiÄ…zanie tego typu, czyli wykorzystanie pojazdu szynowego, Å‚Ä…czÄ…cego w sobie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci pojazdu kolejowego i tramwaju, który może poruszać siÄ™ zarówno po torach tramwajowych (na obszarze Miasta), jak i po torach kolejowych (na odcinkach podmiejskich) sÄ… już znane od ponad 100 lat np. w Austrii, Niemczech, Francji a ostatnio również na WÄ™grzech.
W odleglejszej perspektywie czasowej, możliwym mogÅ‚oby być zaimplementowanie takiego rozwiÄ…zania również w Gorzowie Wlkp., gdzie stacja kolejowa czeka na generalnÄ… przebudowÄ™,
a wstÄ™pnie to w tym miejscu tramwaj dwusystemowy mógÅ‚by wjeżdżać na liniÄ™ kolejowÄ…. Tym samym dyskusja nad wprowadzeniem tego rozwiÄ…zania transportowego jest w dobrym momencie – brak prac traconych. Technicznie również jest to możliwe do wykonania, ponieważ istniejÄ…ca infrastruktura tramwajowa, czyli rozstaw torów jest taki samym jak kolejowy (1435 mm), istniejÄ…ce linie kolejowe sÄ… „obroÅ›niÄ™te” miejscowoÅ›ciami, a planowana budowa nowej infrastruktury kolejowej skierowana jest do dużych generatorów ruchu (linia 415 na StrefÄ™ EkonomicznÄ… w Gorzowie, odbudowa linii kolejowej 426 do Strzelec Kraj.), pamiÄ™tać należy także o istniejÄ…cym zapleczu technicznym w gorzowskim MZK.
Projekt tramwaju dwusystemowego może stać siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci koÅ‚em zamachowym dla rozwoju poÅ‚Ä…czeÅ„ tramwajowych w MieÅ›cie jednoczeÅ›nie, w powiÄ…zaniu z pozostaÅ‚ym transportem publicznym, integrujÄ…c komunikacyjnie caÅ‚y MOF GW. W Polsce nie ma jeszcze przepisów prawnych, które pozwalaÅ‚yby na realizacjÄ™ takiego Å›rodka transportu, niemniej jednak miasto Gorzów, ale także inne miasta prowadzÄ… wstÄ™pne analizy, jednoczeÅ›nie zabiegajÄ…c o rozpoczÄ™cie odpowiednich prac legislacyjnych.
Ostatnim poruszonym tematem byÅ‚ unieważniony przez PKP SA przetarg na budowÄ™ zintegrowanego centrum podróży – centrum przesiadkowe w Gorzowie Wlkp. W trakcie spotkania, poddano pod dyskusjÄ™ dalsze kroki zmierzajÄ…ce do realizacji tej inwestycji
i decyzje jakie Miasto będzie musiało podjąć w najbliższych latach.
DziaÅ‚ania miasta zmierzajÄ… do poprawy oferty przewozowej poprzez zabieganie o nowÄ… infrastrukturÄ™ kolejowÄ… u paÅ„stwowego zarzÄ…dcy PKP PLK, która pozwoli zbudować lepiej dostosowanÄ… do potrzeb siatkÄ™ poÅ‚Ä…czeÅ„, rozwój miejskiej komunikacji tramwajowej i autobusowej, planowanÄ… modernizacjÄ™ dróg wokóÅ‚ dworca, trwajÄ…ce prace nad Planem Zrównoważonej MobilnoÅ›ci Miejskiej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wlkp. wpÅ‚ynÄ… na to że dworzec kolejowy w Gorzowie Wlkp. stanie siÄ™ w tej części województwa lubuskiego i regionu ważnym punktem przesiadkowym. Dlatego też koniecznym jest ponowne rozpoczÄ™cie rozmów z PKP SA w celu rozpisania nowego przetargu przez na realizacjÄ™ obiektu, który zintegruje maksymalnie blisko siebie wszystkie formy transportu (tramwaj/kolej/PKS/bus/ indywidualny transport).
Rafał Walentynowicz
Dyrektor Wydziału ZIT i Programowania Strategicznego
UrzÄ…d Miasta Gorzowa Wlkp.