Kontakty dziecka z rówieÅ›nikami odgrywajÄ… ważnÄ… rolÄ™ w jego rozwoju emocjonalnym, pomagajÄ… rozwiÄ…zywać problemy, a także uczyć funkcjonowania w spoÅ‚eczeÅ„stwie.
Już w życiu wczesnoszkolnym dziecko poznaje pierwszych przyjacióÅ‚ i buduje wiÄ™zi z osobami spoza rodziny. Zdarza siÄ™ jednak, że beztroskie zabawy i brak umiejÄ™tnoÅ›ci oceny sytuacji powodujÄ… różnego rodzaju niepożądane sytuacje czy wypadki. To dlatego bardzo ważne jest tÅ‚umaczenie dzieciom, aby dbaÅ‚y o bezpieczeÅ„stwo – zarówno swoje, jak i kolegów. Jak pomóc najmÅ‚odszym budować bezpieczne relacje z innymi dziećmi?
Bądź wsparciem
W budowaniu relacji z rówieÅ›nikami istotnÄ… rolÄ™ odgrywa osobowość. Nie każde dziecko jest Å›miaÅ‚e i Å‚atwo nawiÄ…zuje kontakty. Z tego powodu ważnym zadaniem rodziców i nauczycieli w szkole jest budowanie u dzieci poczucia wÅ‚asnej wartoÅ›ci oraz pewnoÅ›ci siebie. Skryte dziecko, zwÅ‚aszcza gdy jest porównywane z innymi, ma problemy w odnalezieniu siÄ™ w grupie oraz gorzej mu idzie stawianie czoÅ‚a problemom. Może to również prowadzić do zachowaÅ„ agresywnych, np. poprzez rozÅ‚adowanie nagromadzonego napiÄ™cia w domu. Opiekunowie powinni pomagać dzieciom w zjednywaniu sobie rówieÅ›ników oraz dbać o to, aby nie zostaÅ‚y one odizolowane przez grupÄ™. Ważne sÄ… pozytywne wzmocnienia, okazywanie miÅ‚oÅ›ci i akceptacji oraz dawanie dziecku poczucia, że jest wartoÅ›ciowe i kochane.
Ucz tolerancji i empatii
KsztaÅ‚towaniu pozytywnych relacji sprzyja uÅ›wiadamianie dzieciom, że nie powinny oceniać innych po wyglÄ…dzie. Każdy czÅ‚owiek jest unikalny i posiada swoje zalety. Należy uczyć dzieci postawy peÅ‚nej akceptacji wobec innych – bez wzglÄ™du na ich wyglÄ…d, pochodzenie czy chorobÄ™. Dzieci powinny również umieć powstrzymać siÄ™ przed wszelkimi komentarzami – nawet tymi w formie żartu. Takie zachowanie może nie tylko zranić drugÄ… osobÄ™, ale także doprowadzić u niej do pojawienia siÄ™ zaburzeÅ„ emocjonalnych.
Podpowiadaj, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach
Zarówno w szkole, jak i poza niÄ… dzieci mogÄ… spotkać siÄ™ z aktami przemocy – fizycznymi (bicie, popychanie) i psychicznymi (obrażanie, wykluczenie z grupy). Każda przemoc jest niedopuszczalna, dlatego uczniowie powinni wiedzieć, że przejawy agresji należy zgÅ‚aszać osobie dorosÅ‚ej – rodzicowi, opiekunowi lub nauczycielowi. Należy także przestrzegać dzieci przed agresywnym rozwiÄ…zywaniem konfliktów, proponujÄ…c sposoby uwzglÄ™dniajÄ…ce zachowanie szacunku do innych. WÅ‚aÅ›ciwe postawy warto pokazywać na codziennych przykÅ‚adach, np. za pomocÄ… odgrywanych scenek czy książeczek z przedstawionymi sytuacjami. Z myÅ›lÄ… o wÅ‚aÅ›ciwych relacjach należy też uczyć dziecko jasnego mówienia o swoich emocjach i potrzebach. Warto także rozmawiać o sytuacjach w szkole, sprawdzać, dlaczego dziecko nie chce spÄ™dzać czasu z niektórymi kolegami – być może jest to spowodowane gÅ‚Ä™bszym problemem wymagajÄ…cym zaangażowania opiekuna.
To ważne!
Dzieci mogÄ… dzielić siÄ™ różnymi drobnymi przedmiotami czy pożyczać je sobie nawzajem. Powinny jednak mieć Å›wiadomość, że w zamian nikt nie może żądać od nich pieniÄ™dzy i innych wartoÅ›ciowych rzeczy. Dobrze, aby rodzice mieli kontrolÄ™ nad tym, co dziecko zabiera do szkoÅ‚y i uczyli je, że nie należy chwalić siÄ™ drogimi rzeczami.
Pokazuj, jak pielęgnować przyjaźń
Warto opowiadać o tym, czym sÄ… relacje przyjacielskie i dlaczego przyjaźń jest taka ważna. Można to robić przez pryzmat wÅ‚asnych doÅ›wiadczeÅ„, a także za pomocÄ… bajek i wystÄ™pujÄ…cych w nich bohaterów. Podczas budowania wiÄ™zi z innymi dziećmi warto angażować je we wspólne aktywnoÅ›ci – spotkania czy zabawy. Dobrym pomysÅ‚em jest zachÄ™canie dziecka do robienia miÅ‚ych uczynków dla swojego przyjaciela, np. samodzielnie stworzonego drobiazgu czy ramki ze wspólnym zdjÄ™ciem.
Rozmawiaj
Traktowanie dziecka jako partnera do rozmowy, dawanie mu możliwoÅ›ci wypowiedzenia siÄ™ w każdym temacie, okazywanie zainteresowania i odpowiadanie na pytania stymuluje u dziecka ciekawość wobec otaczajÄ…cego Å›wiata. Nawet jeÅ›li pytania wydajÄ… siÄ™ dorosÅ‚emu maÅ‚o istotne – warto cierpliwie rozwiewać wszelkie wÄ…tpliwoÅ›ci dziecka. To fundamentalna pierwsza lekcja budowania umiejÄ™tnoÅ›ci komunikacyjnych, która pozwoli tworzyć relacje zarówno teraz, jak i w przyszÅ‚oÅ›ci.
Oprac. redakcja
Wg www.akademiapuchatka.pl.
Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsÅ‚aniajÄ… siÄ™ zalane tarasy. Niestety, ze wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa, nie mogÄ… być jeszcze udostÄ™pnione.
Zdecydowała o tym ekspertyza ...
<czytaj dalej>Apel o pomoc w sprawie odbudowy AJP
W dramatycznej dla uczelni i miasta sytuacji potrzebne jest wspólne dziaÅ‚anie. Dlatego prezydent miasta Jacek Wójcicki apeluje o pomoc w ...
<czytaj dalej>Rozmowa z komisarzem Wojciechowskim
Komunikat w sprawie rolników.
Zgodnie z wczorajszą rozmową telefoniczną z komisarzem rolnictwa Januszem Wojciechowskim przekazuję, że na najbliższym i ostatnim w ...
<czytaj dalej>Zmiana na stanowisku prezesa GIM
ObjÄ™cie funkcji prezesa spóÅ‚ki zajmujÄ…cej siÄ™ realizacjÄ… miejskich inwestycji, jest kolejnym wyzwaniem, które postawiÅ‚ przed AgnieszkÄ… Surmacz - byÅ‚Ä… wiceprezydent ...
<czytaj dalej>