Kolej Wschodnia 2025 – wizja na przyszłość
IGOB-Wspólnota Interesów Gospodarczych Linia Kolejowa Berlin-Gorzów EUIG angażuje się, począwszy od roku 2006, wraz ze swoimi członkami założycielami, kooperantami i sympatykami na rzecz wzrostu znaczenia linii kolejowej – Kolej Wschodnia. Chodzi o to, by stała się osią rozwoju regionu przez który przebiega.
Podstawą ku temu było opracowanie z wszystkimi decydentami koncepcji rozwoju – do roku 2014 – a następnie „programu eksploatacji” do roku 2025. Dokumenty stanowią motywację do codziennie podejmowanych działań.
Co chcemy osiągnąć do roku 2025?
1. Począwszy od roku 2010 na odcinku linii kolejowej od Berlina do Piły powstał Region Europejskiego Modelowego Korytarza Transportowego wraz ze strukturą Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej (EUWT). Region ten wpisuje się bez żadnych przeszkód jako „stegholder” (subprojekt) w europejski projekt realizowany w obszarze zagospodarowania przestrzennego - „SoNorA”.
Pierwsze pomysły dotyczące rewitalizacji tej linii do Kaliningradu trafiły na podatny grunt. Polsko-niemiecko-rosyjska grupa robocza dostała od swoich rządów zadanie opracowania koncepcji tej rewitalizacji, którą wspiera także Komisja Europejska.
2. Infrastruktura została zmodernizowana i dostosowana do prędkości 120 km/h. Pociągi towarowe mogą poruszać się na tym odcinku z prędkością 80 km/h. Liczba pociągów kursujących na tej linii kolejowej po obu stronach granicy jest dopasowana do siebie. Odcinek po niemieckiej stronie został rozbudowany o drugi tor i od Berlina do Gorzowa Wlkp./Krzyża Wlkp. zelektryfikowany. Budowa tzw. „zakrętu południowego” w punkcie skrzyżowania Kolei Wschodniej z Północną w miejscowości Werbig pozwala na efektywne poprowadzenie pociągów towarowych do terminalu przeładunku kontenerów we Frankfurcie nad Odrą i była także uzasadniona ekonomicznie ze względu na przypadki awarii na trasie Berlin-Warszawa. Istnieje jednolity system bezpieczeństwa pociągów i jednolita sygnalizacja. Personel w pociągach porozumiewa się po polsku i niemiecku. Informacje w pociągach i na dworcach jak również w restauracjach, muzeach i innych miejscach są w języku niemiecki/polskim/angielskim bądź też polskim/niemieckim/angielskim.
3. Połączenie Kolei Wschodniej z innymi liniami w Berlinie odbywa się na dworcu „Ostkreuz” na górnym poziomie, tak że ok. 1 tys. pasażerów, którzy codziennie dojeżdżają do jednego z największych lotnisk im. „Willy Brandta” mają tylko jedną przesiadkę i tym samym docierają do niego bardzo krótką trasą.
4. Na linii tej realizowane są bezpośrednie połączenia, które odbywają się nowoczesnymi pociągami z ponad 300 miejscami dla pasażerów w takcie cogodzinnym na każdym dworcu i przystanku. Ponownie kursują trzy pary pociągów dalekobieżnych pomiędzy Berlinem a Kaliningradem/Gdańskiem/Warszawą, jak również expres regionalny RE 300 pomiędzy Berlinem a liczącą 450 tys. mieszkańców Bydgoszczą (Bromberg). O wzrost znaczenia gospodarczego linii kolejowej dba 40 pociągów towarowych kursujących na niej codziennie. Powstały niewielkie przeładunkowe terminale kontenerowe w Gorgast, Kostrzynie nad Odrą Witnicy i Gorzowie Wlkp., które cieszą się pełnym obłożeniem. Wykorzystywane są nowoczesne technologie transportowe.
5. Powiaty, miasta i gminy, koleje, przedsiębiorcy sektora transportu kolejowego i inne podmioty stworzyły wspólną polsko-niemiecką strukturę dla wspólnego marketingu produktów, które w świadomy sposób oferują swoim klientom.
Wspólne struktury działają także na rzecz utrzymania odpowiedniego stanu technicznego i eksploatacji tej linii. Są zamierzenia dotyczące stworzenia polsko-niemieckiej spółki, która zajęłaby się eksploatacją majątku i infrastruktury należącej do DB AG i PKP SA.
Efekty:
Codziennie z oferty kolei korzysta ok. 15 tys. klientów. Mieszkańcy są zadowoleni z atrakcyjnych terenów powstałych wokół dworców i odremontowanych historycznych budynków dworcowych, a także z nowoczesnych pociągów i mówiącego po polsku i niemiecku personelu. Turyści masowo podbijają atrakcje turystyczne regionu Europejskiego Modelowego Korytarza Transportowego, a przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają i wykorzystują korzyści wynikające z jego lokalizacji.
Zatrzymany został proces wyludniania się tego regionu. Obserwujemy zjawisko odwrotne. W regionie osiedlają się nowi mieszkańcy.
IW
2 marca 2014 18:30, admin ego
Dodaj komentarz:
II etap prac
28 marca rozpocznie się II etap prac na skrzyżowaniu ulic: Słowiańskiej, Żwirowej, Roosevelta i Kosynierów Gdyńskich.
W czwartek (28 marca), na ...
<czytaj dalej>Wielki Tydzień
W Wielki Czwartek (28 marca) o godz. 10.00 w katedrze gorzowskiej bp Tadeusz Lityński będzie przewodniczył mszy św., podczas której ...
<czytaj dalej>Negocjacje rolników z rządem
Delegacja protestu rolników z S3 węzeł Myślibórz obejmującego trzy powiaty: gryfiński, myśliborski i pyrzycki brała udział wczoraj w negocjacjach pomiędzy ...
<czytaj dalej>Kalwaria Rokitniańska
W piątek 22 marca diecezjalne sanktuarium maryjne w Rokitnie zaprasza do udziału w nabożeństwie Kalwarii Rokitniańskiej urządzanym tradycyjnie w tygodniu ...
<czytaj dalej>
Anonim_2329:
Zgadzam sie z oceną radnych.. Jestem emerytem, ale takiego bałąganu nie było, takiego tumiwisizmu. Ci radni powinni się wstydzic, że nie pilnowa
<czytaj dalej>
FFFF:
Czy Ci bezRadni nie widzieli, nie chcieli widzieć jakości prac w centrum, parku Róż, dmuchania biurokracji w Urzedzie i spółkach, przedłużanyc
<czytaj dalej>
Anonim_4777:
Wszyscy ci kandydaci......porownywac nazwiska, KRS i z własnych źródeł. To jest skok na kasę, dlatego głosujmy na .....niewidocznych.
<czytaj dalej>
Anonim_9349:
Emeryci i ciemięgi tłumnie o idą głosować bo tak media każą nie widzą na kogo ale trzeba to wybiorą dając mięjsce pracy jakiemuś cielakowi
<czytaj dalej>
Anonim_9349:
Na żadnego z tych ujow na plakatach nie zamierzam głosować!!
Maj miasto i region wygląda każdy widzi
Bo siermiegi takie tam siedzą od
<czytaj dalej>