Jedziesz na wakacje? Korzystasz z usług biura podróży? W związku z informacjami na temat upadłości firmy Sky Club, organizującej wycieczki Triady, podpowiadamy Lubuszanom, jak przed urlopem sprawdzić biuro turystyczne i bezpiecznie wrócić z wakacji.
Ważne informacje uzyskasz w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego oraz na stronie Ministerstwa Turystyki.
Urzędnicy pomagają
Przed kupnem wycieczki należy przede wszystkim sprawdzić, czy biuro turystyczne działa legalnie, tzn. czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Zrobimy to dzwoniąc do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego pod nr tel. 68 456 55 67. Informacje są również dostępne na stronie internetowej www.lubuskie.pl w zakładce TURYSTYKA - „Organizatorzy turystyki i pośrednicy turystyczni”. Tam można sprawdzić organizatorów turystycznych działających na trenie województwa lubuskiego. W „Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych” dostępny jest link na stronę Ministerstwa Sportu i Turystyki. Serwis udostępnia rejestry: Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych oraz Internetową Ewidencję Obiektów Hotelarskich. Wystarczy wpisać nazwę biura lub hotelu. Można tutaj sprawdzić do kiedy biuro turystyczne ma ważną gwarancję ubezpieczeniową, bankową lub ubezpieczenie na rzecz klientów. Sygnałem alarmowym powinna być przeterminowana lub niepokojąco niska gwarancja albo wpis o zawieszeniu działalności.
Czarna lista
Gdy upewnimy się, że biuro jest wpisane do rejestru, warto sprawdzić, czy nie jest zadłużone. W tym celu należy skontaktować się z Biurem Informacji Gospodarczej, np. z Krajowym Rejestrem Długów. Jeśli biuro jest na czarnej liście, to dowiemy się też na ile i z jakimi płatnościami zalega. Jeśli będzie notowane jako dłużnik, w raporcie znajdzie się informacja o tym, kto jest wierzycielem, jak jest kwota długu, od kiedy istnieje i czy dłużnik go nie kwestionuje.
Umowa najważniejsza
Umowa z biurem podróży powinna zawierać m.in. określenie organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała; rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela.
Pamiętać należy o tym, że agent, który oferuje imprezę turystyczną, zawiera umowę w imieniu organizatora turystyki/pośrednika turystycznego, posiadającego wpis w rejestrze. Impreza ubezpieczona jest na podstawie gwarancji/ubezpieczenia organizatora, a nie agenta. Agent nie posiada ubezpieczenia/gwarancji na pokrycie kosztów sprowadzenia klientów do kraju i wypłaty tytułem niezrealizowanych imprez turystycznych. Możesz też sprawdzić, bezpośrednio kierując się do organizatora, czy środki wpłacone za planowaną imprezę turystyczną u agenta, zostały wpłacone na konto organizatora. Domagaj się pisemnego potwierdzenia wpłaty środków za zamówioną imprezę turystyczną. Jeżeli w trakcie imprezy turystycznej stwierdzisz wadliwe wykonywanie umowy, powinieneś niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki. Niezależnie od zawiadomienia masz prawo złożyć organizatorowi turystyki reklamację w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy.
Uważaj na promocje
Porównaj ceny imprezy. Jeśli cena imprezy zakupionej w ostatniej chwili znacząco odbiega od cen regularnych, powinnyśmy być czujni i zadać sobie pytanie nad możliwością realizacji wycieczki przez organizatora. Możesz też skorzystać z portali społecznościowych, for internetowych, na których turyści wyrażają swoją opinię na temat zrealizowanych imprez (w tym usług biur podróży, standardu hoteli, dodatkowych atrakcji pobytowych).
(Nie)rzetelna fima?
Rezerwując wakacyjny wyjazd z biurem podróży, warto sprawdzić, czy na stronie internetowej widnieje banner „Rzetelnej Firmy”, który jest poświadczeniem, że biuro nie jest odnotowane w Krajowym Rejestrze Długów.
Czy można uniknąć bankructwa biura podróży?
Nie ma złotego środka. Biura podróży, które przechodzą kłopoty finansowe nie zgłaszają się do Urzędów Marszałkowskich z informacją o spodziewanym terminie zgłoszenia upadłości. O trudnościach wiedzą jedynie podmioty współpracujące z biurem - przewoźnicy, właściciele obiektów hotelarskich, którzy nie mogą np. odzyskać środków za wykonane usługi.
Bankructwo biura? Walcz o swoje!
Prześlij do Urzędu Marszałkowskiego wł. ze względu na siedzibę biura podróży oraz do gwaranta ( ubezpieczyciela) następujące dokumenty:
-
kopię umowy o świadczenie usług turystycznych
-
kopię dowodu wpłaty za imprezę turystyczną
-
oświadczenie na jaki rachunek ma nastąpić wypłata kwoty z gwarancji
-
oświadczenie o niewykonaniu zobowiązań umownych o określonej wartości.
Na tej podstawie Ubezpieczyciel dokona wyliczenia kwot należnych poszkodowanym turystom.
LUM
Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsłaniają się zalane tarasy. Niestety, ze względów bezpieczeństwa, nie mogą być jeszcze udostępnione.
Zdecydowała o tym ekspertyza ...
<czytaj dalej>Apel o pomoc w sprawie odbudowy AJP
W dramatycznej dla uczelni i miasta sytuacji potrzebne jest wspólne działanie. Dlatego prezydent miasta Jacek Wójcicki apeluje o pomoc w ...
<czytaj dalej>Rozmowa z komisarzem Wojciechowskim
Komunikat w sprawie rolników.
Zgodnie z wczorajszą rozmową telefoniczną z komisarzem rolnictwa Januszem Wojciechowskim przekazuję, że na najbliższym i ostatnim w ...
<czytaj dalej>Zmiana na stanowisku prezesa GIM
Objęcie funkcji prezesa spółki zajmującej się realizacją miejskich inwestycji, jest kolejnym wyzwaniem, które postawił przed Agnieszką Surmacz - byłą wiceprezydent ...
<czytaj dalej>