wtorek 25 września 2018     Aurelia, Władysław, Kamil
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Piąta edycja Europejskiego Barometru Bezpiecznej Jazdy (cz. 1)
eGorzowska - 8693_FsMLRXK554IwcxRGuut.jpgKorzystanie z urządzeń mobilnych podczas prowadzenia auta, niekulturalne zachowania, senność za kierownicą - niełatwo jest zapewnić spokój i bezpieczeństwo na europejskich drogach.

Fundacja VINCI Autoroutes przedstawiła wyniki tegorocznej edycji Europejskiego Barometru Odpowiedzialnej Jazdy. To szeroko zakrojone badanie zrealizowane zostało przez IPSOS i objęło 11 038 europejskich kierowców z 11 państw Unii Europejskiej. Jego celem jest przedstawienie zachowania Europejczyków za kółkiem. Badanie pozwala rozpoznać niebezpieczne zachowania oraz dobre praktyki, i przyczynić się do odpowiedniego ukierunkowania komunikatów dotyczących zapobiegania wypadkom drogowym w każdym kraju.

Liczba osób zabitych na europejskich drogach spadła o 2% w roku 2016 i o kolejne 2% w roku 2017. Choć te dwa ostatnie lata napawają optymizmem, Unii Europejskiej trudno będzie osiągnąć ambitny cel dwukrotnego zmniejszenia liczby osób ponoszących śmierć na drogach między rokiem 2010 a 2020.

Wszechobecność urządzeń mobilnych za kierownicą stoi w sprzeczności ze zwiększoną świadomością ryzyka wynikającego z nieuwagi
• Nieuwaga uznawana jest przez Europejczyków za jedną z głównych przyczyn wypadków śmiertelnych na drogach wraz z prowadzeniem pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających (56%, bez zmian). Uważa tak 54% (-3 pkt) Europejczyków i 34% Polaków. Ponadto Polacy najczęściej uznają nadmierną prędkość (58%) za znaczący czynnik wypadków śmiertelnych.

• Mimo że 84% Europejczyków potwierdza swoją gotowość do zrezygnowania ze wszelkich rozmów telefonicznych w czasie prowadzenia pojazdu (z zestawem głośnomówiącym lub bez niego) aby zmniejszyć liczbę zabitych na drogach, korzystanie za kierownicą z urządzeń połączonych z internetem nadal się rozpowszechnia. Przedmioty te weszły do użytku codziennego i trudno się
z nimi rozstać nawet za kółkiem, jednak prowadzą one do wielu niebezpiecznych zachowań, ze względu na odwrócenie uwagi kierowcy. Praktyki te są bardziej lub mniej powszechne w różnych krajach. Należy zauważyć, że Polska sytuuje się powyżej średniej europejskiej.

Oto dane dotyczące zachowania polskich kierowców za kierownicą:
  • o 51% (+4 pkt) ustawia parametry nawigacji GPS (41% w Europie), co stanowi rekordowo wysoki poziom w Europie.
  • o 50% (+6 pkt) rozmawia przez telefon korzystając z systemu Bluetooth (45% w Europie).
  • o 32% (+4 pkt) pisze i/lub czyta SMS-y i maile (24% w Europie).
  • o 50% rozmawia przez telefon bez zestawu głośnomówiącego (30% w Europie).
  • o 27% sygnalizuje zdarzenie innym kierowcom poprzez aplikację (16% w Europie), co stanowi europejski rekord.
  • o 40% (+5 pkt) rozmawia przez telefon z słuchawką/słuchawkami (30% w Europie).
Niebezpieczne i niekulturalne zachowanie zawsze przypisuje się innym kierowcom: samozadowolenie Europejczyków przeważa nad samokrytyką.
• 81% (+1 pkt) Europejczyków przyznaje, że odczuwało już strach przed agresywnym zachowaniem za strony innego kierowcy. Jest to obawa obecna również w Polsce (75%).

• Europejczycy są niezwykle krytyczni wobec swoich rodaków, a Polacy celują w tym względzie. 83% Europejczyków (91% Polaków) używa przynajmniej jednego negatywnego przymiotnika, aby scharakteryzować pozostałych kierowców. Są oni „nieodpowiedzialni” zdaniem 47% Europejczyków (62% Polaków), „zestresowani” zdaniem 34% Europejczyków (22% Polaków), „agresywni” według 31% Europejczyków (36% Polaków), a nawet „niebezpieczni” w opinii 30% Europejczyków (41% Polaków). Polacy bardzo rzadko opisują pozostałych kierowców jako uważnych, spokojnych, uprzejmych lub wrażliwych (odpowiednio 8%, 8%, 10% i 3%).

• Z kolei oceniając swoje własne zachowanie za kierownicą wykazują się oni daleko idącą pobłażliwością (97% Europejczyków i 99% Polaków przyznaje sobie przynajmniej jedną pozytywną cechę). Europejczycy bardzo pozytywnie oceniają swoje własne zachowanie za kółkiem, uznając się przede wszystkim za uważnych (74% w Europie i do 70% w Polsce), spokojnych (57%, a 68% w Polsce) oraz uprzejmych (26%, a 29% w Polsce). Dużo rzadziej kwestionują swój styl jazdy (jedynie 14% Europejczyków i 11% Polaków używa choć jednego negatywnego określenia, aby opisać swoje zachowanie za kierownicą). 11% uznaje się mimo wszystko za zestresowanych (8% w Polsce), a nawet za agresywnych (3% w Europie i 2% w Polsce). Jedynie 1% uważa się za nieodpowiedzialnych za kierownicą.

• 50% Europejczyków (+4 pkt) i 51% Polaków (+8 pkt) przyznaje, że zdarza im się nadużywać klaksonu wobec denerwujących ich kierowców. Ponadto 56% Europejczyków (+2 pkt) i 41% Polaków przyznaje, że zdarza im się przeklinać na innych kierowców. 33% (+9 pkt) Polaków (i 34% Europejczyków) stwierdza również, że zdarza im się wyprzedzać prawą stroną na autostradzie, a 27% celowo jedzie bardzo blisko pojazdu denerwującego ich kierowcy (32% w Europie). Polacy są rekordzistami, jeśli chodzi o odsetek kierowców (29%) wysiadających z pojazdu, aby rozmówić się z innym kierowcą (17% w Europie).

• Polacy uznają, że średnia liczba niekulturalnych zachowań wynosi 1,8 na 5 (+0,2 pkt).
Wiele podstawowych zasad bezpieczeństwa nie jest respektowanych przez znaczną część europejskich kierowców, w tym i Polaków.

• Przestrzeganie dozwolonej prędkości: 90% polskich kierowców (89% europejskich) przyznaje, że przekracza o kilka kilometrów na godzinę dozwoloną prędkość, choć 58% uznaje nadmierną prędkość za jedną głównych przyczyn wypadków śmiertelnych na drogach (46% na autostradach).

• Dostosowanie prędkości w pobliżu robót drogowych: 54% (+5 pkt) polskich kierowców (55% w Europie) zapomina zwolnić w pobliżu robót drogowych mimo związanego z tym ryzyka dla pracujących tam osób.

• Włączanie kierunkowskazów: 49% (tyle samo ile wynosi europejska średnia) zapomina zasygnalizować innym użytkownikom drogi wyprzedzanie lub zmianę kierunku jazdy.

• Utrzymywanie bezpiecznej odległości: 60% (63% w Europie) nie utrzymuje odpowiedniej odległości od jadącego przed nimi pojazdu.

• Jazda po autostradzie: 47% polskich kierowców (55% europejskich) jeździ środkowym pasem, kiedy prawy pas jest wolny. 15% kierowców jeździ pasem awaryjnym (11% na szczeblu europejskim).

• Zapinanie pasów: 32% polskich kierowców (21% europejskich) nadal zapomina zapiąć pasy prowadząc samochód.

67% Polaków uznaje jazdę pod wpływem alkoholu lub substancji odurzających za główną przyczynę wypadków śmiertelnych na drogach (26% na autostradach). 4% polskich kierowców przyznaje, że zdarza im się wsiąść za kierownicę kierownicę po spożyciu niedozwolonej ilości alkoholu, jeśli nie odczuwają jego efektów, zaś 3% przyznaje, że zdarzało im się prowadzić po wypaleniu marihuany lub zażyciu narkotyków.

Cdn.
Zauważmy, że Polacy rezygnują z prowadzenia pojazdu po wypiciu średnio 1,4 kieliszka, co jest poziomem niższym niż średnia europejska.

8 lipca 2018 22:41, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Przebudowa Sulęcińskiej
W związku z rozpoczęciem przebudowy ul. Sulęcińskiej, 25 września wykonawca przystąpi do prac związanych z przebudową wodociągu na odcinku ok. ... <czytaj dalej>
Na Kostrzyńskiej wrze
Do końca przebudowy Kostrzyńskiej jeszcze daleko, a już pojawiły się poważne problemy. Tym razem nie chodzi o terminowość, ale o ... <czytaj dalej>
Remont torowiska wzdłuż Pomorskiej
W poniedziałek (17 września) przed południem zostanie wprowadzona zmiana organizacji ruchu na ulicy Pomorskiej, związana z rozpoczęciem remontu torowiska tramwajowego. Prace ... <czytaj dalej>
Remont przejazdów drogowych przez torowisko
na Al. 11 Listopada
W poniedziałek, 10 września, rozpocznie się naprawa przejazdów drogowych przez torowisko na Al. 11 Listopada. Pierwsze w kolejności naprawione zostaną dwa ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Ostapowicz Beata Pośrednictwo Finansowe

ul. Dowgielewiczowej 17 /1, Gorzów Wlkp.
tel. 509 891 880
branża: Ubezpieczeniowi pośrednicy <czytaj dalej>
"Żagiel" S.A. Przedstawicielstwo

ul. Pocztowa 9 /3, Gorzów Wlkp.
tel. 95 720 60 80
branża: Finansowanie, kredyty <czytaj dalej>
"Mdesign" Marcin Głażewski

ul. Kostrzyńska 1, Gorzów Wlkp.
tel. 602 868 605
branża: Reklama - agencje, doradcy <czytaj dalej>

Przebudowa Sulęcińskiej
W związku z rozpoczęciem przebudowy ul. Sulęcińskiej, 25 września wykonawca ... <czytaj dalej>
Adam Korzeniowski o Etiopii
Już w najbliższy wtorek kolejna gorzowska inauguracja spotkań w klubie ... <czytaj dalej>
Pierwsi nagrodzeni
Forum „Gorzowski Archipelag Rozwoju” zakończył się w Filharmonii Gorzowskiej galą. ... <czytaj dalej>
Historia jednego pożaru. Czy trafi do kapsuły czasu?
Małgorzata Wrześniak pokaże swój kolejny film. Tym razem będzie to ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« wrzesień 2018 »
P W Ś C P S N
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Umiar wskazany we wszystkim
Za miesiąc wybory. Zaczyna się robić gorąco, choć właśnie nastaje jesień i przyjdzie nam zapomnieć o letnich upałach. Ta przedwyborcza gorączka czasami aż dusi i normalny człowiek nie wie, co ... <czytaj dalej>

Historie Seniorów
na najciekawsze działania aktywizujące
W ramach programu społecznego „Adamed dla Seniora” wystartował konkurs „Historie <czytaj dalej>
Bądź mistrzem
Komenda Wojewódzka Policji w Gorzowie z Dyrekcją Policji Wschód jako <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - dsc_0769.jpg
Marek Z. Piechocki:
Zobacz, jak dojechać na koncert „Straordinario”
w Hubertówce pod Łośnem
Kolejny, jak co roku od dziewięciu lat, koncert z muzyką ... <czytaj dalej>
Marek Z. Piechocki:
Tak, to ja. Płynę!
Motto: Metafory i analogie, poprzez zestawienie razem różnych kontekstów, prowadzą do ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Miasta nie tylko dla ludzi
Zrównoważone miasta to dom nie tylko ludzi, lecz także roślin ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Wady wzroku u dzieci. Kiedy do lekarza?
Problem zaburzeń widzenia dotyczy coraz więcej dzieci i młodzieży. Zazwyczaj ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_8625:
Powinny poleciec glowy nadzoru, planowania, urzednikow.Cala Kostrzynska to przekret dwudziestolecia.Nie czas jednak szukac winnego i x-razy zalamywac <czytaj dalej>
Anonim_5197:
To wojcicki robil gwiazdzista. Zupelnie na zlosc.
Blizej sie przyjrzec to tez wymaga remontu. Szczegolnie wyloty cale dziurawe. A najwiecej miesz <czytaj dalej>
Anonim_5197:
Z tego co wiem to pani Mbb byla za remontem ul Slonecznej i zupelnie jie rozumiala dlaczego robia Gwiazdzista. Moge pokazac fragment maila. <czytaj dalej>
Anonim_5197:
Tam gdzie sa korki albo duze przestrzenie sa rowery.
Np berlin
W Gw wszedzie jest blisko. <czytaj dalej>
Anonim_3975:
Pani Bejnarowicz. Nie zapomnimy (od admina: obrażanie kogokolwiek nie będzie tolerowane) niechęci do remontu ulicy Słonecznej wraz z chodnikami. N <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej