Aktywistom z Zachodniego OÅ›rodka Polityki Regionalnej nie podoba siÄ™ marnotrawienie przez zarzÄ…d województwa lubuskiego naszych wspólnych pieniÄ™dzy. Chodzi im o nieuzasadnione nakÅ‚ady na lotnisko w BabimoÅ›cie.
Babimost to przykÅ‚ad niegospodarnoÅ›ci zarzÄ…du województwa lubuskiego. – To inwestycja bez przyszÅ‚oÅ›ci – mówiÅ‚ wiceprezes ZOPR
Mateusz Muchel na konferencji prasowej zorganizowanej na gorzowskim bulwarze. Dlaczego tam? Å»eby pokazać, że ważniejszy jest remont estakady kolejowej, ale UrzÄ…d MarszaÅ‚kowski nie wykazuje zainteresowania, by go dofinansować. Podobnie jest z licznymi drogami, które nie mogÄ… doczekać siÄ™ na remonty.
Na konferencję młodzi aktywiści przynieśli pismo, jakie wysłali do prezesa Najwyższej Izby Kontroli
Jacka Jezierskiego (treść listu publikujemy poniżej). Na spotkaniu z dziennikarzami porównywali liczbÄ™ pasażerów, których obsÅ‚użyÅ‚ Babimost w minionym roku – 12 tys. – do progu rentownoÅ›ci, który wynosi milion. Dowodzili, że przy naszym poÅ‚ożeniu, osiÄ…gniÄ™cie dodatnich wyników finansowych jest niemożliwe. PodkreÅ›lali, że w Polsce bÄ™dzie rozwijaÅ‚ siÄ™ transport lÄ…dowy.
– Przeznaczenie pieniÄ™dzy na coÅ›, co nie ma realnych szans na rozwój, na projekt, który nie poradzi sobie w warunkach rynkowych i bÄ™dzie musiaÅ‚ być permanentnie zasilany z budżetu samorzÄ…du, jest swoistym wyrazem niegospodarnoÅ›ci – podkreÅ›laÅ‚ M. Muchel.
– To jest nasz sprzeciw i sygnaÅ‚ wysÅ‚any od mÅ‚odego pokolenia, że nie zgadzamy siÄ™ na wydawanie pieniÄ™dzy na projekt oparty na nierealnych zaÅ‚ożeniach – dodaÅ‚ prezes ZOPR
Michał Obiegło.
Pismo przesÅ‚ane do NIK to – wg gorzowian – szansa na kontrolÄ™ i doszukanie siÄ™ nieprawidÅ‚owoÅ›ci w polityce zarzÄ…du dotyczÄ…cej Babimostu. Potem już sprawÄ… powinny zająć siÄ™ organa paÅ„stwowe.
Tekst i foto Hanna Kaup
A oto treść listu:
Szanowny Panie Prezesie.
W imieniu czÅ‚onków stowarzyszenia Zachodni OÅ›rodek Polityki Regionalnej zwracam siÄ™ z proÅ›bÄ… o podjÄ™cie kontroli wobec dziaÅ‚aÅ„ ZarzÄ…du Województwa Lubuskiego w kwestii dotowania dziaÅ‚alnoÅ›ci Portu Lotniczego Zielona Góra/ Babimost pod kÄ…tem niegospodarnoÅ›ci w dysponowaniu Å›rodkami województwa lubuskiego i bezcelowoÅ›ci ich przekazywania na wskazany obszar, jak i wobec „Lotnisko Zielona Góra/Babimost Sp. z o.o. w zakresie wydatkowania Å›rodków przekazanych na rzecz spóÅ‚ki przez Województwo Lubuskie.
Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost jest zarzÄ…dzany przez jednoosobowÄ… spóÅ‚kÄ™ Województwa Lubuskiego „Lotnisko Zielona Góra/Babimost” Sp. z o.o. Od momentu powstania spóÅ‚ki, tj. 2010 r., ZarzÄ…d Województwa Lubuskiego z niezrozumiaÅ‚Ä… konsekwencjÄ… dotuje rzeczonÄ… spóÅ‚kÄ™ w zakresie realizacji funkcjonujÄ…cych w ramach portu poÅ‚Ä…czeÅ„ lotniczych. Na chwilÄ™ obecnÄ… na lotnisko lÄ…duje jeden samolot dziennie. W roku 2012, w ramach realizacji umowy z przewoźnikiem SprintAir na jedyne funkcjonujÄ…ce w ramach portu poÅ‚Ä…czenie do Warszawy województwo lubuskie zostaÅ‚o obciążone kwotÄ… opiewajÄ…ca na 4 707 410 zÅ‚ (pozostaÅ‚Ä… część, ok 2 mln zÅ‚ przekazaÅ‚o miasto Zielona Góra). Koszt uruchomienia owego poÅ‚Ä…czenia wyniósÅ‚ Województwo Lubuskie aż 27 mln zÅ‚. Warto zaznaczyć, iż aby przewoźnik realizowaÅ‚ to poÅ‚Ä…czenie, samorzÄ…d województwa przeznacza 35 mln zÅ‚ rocznie na jego promocjÄ™. Tymczasem liczba obsÅ‚użonych pasażerów w 2012 roku, wedÅ‚ug danych UrzÄ™du Lotnictwa Cywilnego ze stycznia 2013 r. wyniosÅ‚a 12 290 osób, co stawia Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost na 12 miejscu spoÅ›ród 13 sklasyfikowanych portów lotniczych w Polsce.
Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost stanowi typowy przykÅ‚ad nieskoordynowanej, nieuzasadnionej ekonomicznie i strategicznie inwestycji. Usytuowanie w odlegÅ‚oÅ›ci 95 km od Poznania, który posiada port lotniczy o dużym znaczeniu miÄ™dzynarodowym oraz 30 km od wÄ™zÅ‚a na autostradzie A2 - prowadzÄ…cej do Warszawy, sprawia, że istnienie portu lotniczego w tej lokalizacji ma niewielki sens logistyczny. W raporcie poÅ›wiÄ™conym perspektywom rozwoju portu lotniczego, wydanym przez wspomnianÄ… spóÅ‚kÄ™ we wrzeÅ›niu 2011 r., jako przesÅ‚anki rozwoju portu wskazuje siÄ™ prognozy EUROCONTROL, przewidujÄ…ce w latach 2009 -2030 wzrost ruchu pasażerskiego dla Polski od 2,8 do 5,2 %. W dokumencie wskazano ponadto na dane Eurostatu, z których wynika, iż w Polsce sieć lotnisk jest 6-krotnie rzadsza, niż w krajach tzw. „starej Unii” zaÅ› powierzchnia kraju na 1 lotnisko jest 6 – krotnie wiÄ™ksza, niż w UE15.
Argumenty przytaczane w raporcie w żaden sposób nie uzasadniajÄ… istnienia, funkcjonowania oraz dotowania portu Zielona Góra/Babimost, bowiem odnoszÄ… siÄ™ do ogólnych tendencji i szacunkowych przewidywaÅ„ w skali makro, bez uwzglÄ™dnienia specyfiki poÅ‚ożenia portu. Co wiÄ™cej, przywoÅ‚ywanie porównaÅ„ dotyczÄ…cych komunikacji lotniczej Polski i U15 jest co najmniej uproszczeniem. Polska, jako kraj tranzytowy o nizinnym uksztaÅ‚towaniu terenu posiada dużo wiÄ™kszy potencjaÅ‚ rozwoju transportu naziemnego. Ponadto horrendalne Å›rodki przekazywane przez ZarzÄ…d województwa na funkcjonowanie portu lotniczego przy relatywnie niskim zainteresowaniu jego usÅ‚ugami, każą uznać go za inwestycje nietrafionÄ… i pozbawionÄ… interesu publicznego. Przede wszystkim jest to podmiot nieopÅ‚acalny, gdyż nie sposób przewidzieć momentu, gdy port zacznie siÄ™ bilansować i nie bÄ™dzie konieczne dopÅ‚acanie do niego z budżetu Województwa Lubuskiego. BiorÄ…c pod uwagÄ™ powyższe, jak i niskie wskaźniki obsÅ‚ugi pasażerskiej jasnym staje siÄ™, iż port lotniczy Zielona Góra/Babimost ma niewielkie szanse na osiÄ…gniÄ™cie w przyszÅ‚oÅ›ci poziomu rentownoÅ›ci, który wedÅ‚ug analiz różnorakich oÅ›rodków, w tym UrzÄ™du Lotnictwa Cywilnego wynosi dla lokalnego lotniska, obsÅ‚ugujÄ…cego loty pasażerskie ok. 1 mln pasażerów. obsÅ‚ugiwanych pasażerów rocznie.
Wobec wymienionych czynników port Zielona Góra/Babimost pomimo szeregu prowadzonych i planowanych inwestycji, takich jak wprowadzenie systemu ILS, modernizacja terminala pasażerskiego, czy rozwój przewozów cargo nie posiada potencjaÅ‚u osiÄ…gniÄ™cia wskazanego progu. Warto przy tym wskazać, iż port lotniczy Zielona Góra/Babimost zostaÅ‚ wytkniÄ™ty przez wpÅ‚ywowy niemiecki dziennik „Der Spiegel”, jako jeden z modelowych przykÅ‚adów bezsensownych i marnujÄ…cych Å›rodki publiczne, jak i unijne inwestycji.
Beneficjentami istnienia i funkcjonowania portu lotniczego Zielona Góra/Babimost jest wÄ…ska grupa odbiorców, stanowiÄ…ca przeważnie reprezentacje lokalnej administracji samorzÄ…dowej. Dowodem na to jest ogÅ‚oszenie przez ZarzÄ…d województwa przetargu na „zakup do celów promocyjnych bloku miejsc w każdym rejsie na trasie Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost – GdaÅ„sk – Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost.” MajÄ… to być każdorazowo 3 miejsca przeznaczone do dyspozycji UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego.
NieustÄ™pliwość ZarzÄ…du województwa w bezrefleksyjnym wsparciu dla nierokujÄ…cego przedsiÄ™wziÄ™cia kontrastuje z brakiem realnego zaangażowania w strategiczne dla regionu inwestycje. Najlepszym tego przykÅ‚adem jest estakada kolejowa w Gorzowie Wielkopolskim, która jest najdÅ‚uższym tego typu obiektem w kraju. Pozwala ona nie tylko na przeprowadzanie ruchu kolejowego przez centrum miasta, ale jest też zabytkowym elementem panoramy miasta. Jej istnienie warunkuje bezkolizyjny ruch kolejowy w Gorzowie Wielkopolskim. PrzetrwaÅ‚a dwie wojny Å›wiatowe, lecz obecnie wymaga pilnego remontu, ze wzglÄ™du na zagrożenie wynikajÄ…ce z fatalnego stanu technicznego. Ciąży na niej 10 nakazów wykonania remontu wystawionych przez nadzór budowlany. Koszt modernizacji wyceniany jest na ok. 120 mln zÅ‚. Po wielu zabiegach gorzowskich polityków ZarzÄ…d PKP wpisaÅ‚ remont estakady na listÄ™ Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych. ZarzÄ…d województwa uznaÅ‚, że w żadnym stopniu nie bÄ™dzie partycypowaÅ‚ w kosztach inwestycji. Z drugiej strony szacowana wartość planowanych i realizowanych przez Województwo Lubuskie inwestycji na rzecz portu Zielona Góra/Babimost w latach 2012 – 2016 ma wynieść 12.788.068,00 zÅ‚.
Wszelkie wskazane dziaÅ‚ania ZarzÄ…du województwa w kwestii dotowania portu Zielona Góra/Babimost, jako bezzasadnego przedsiÄ™wziÄ™cia każą upatrywać w tym usilny zamiar budowania wizerunkowego znaczenia i prestiżu regionu zielonogórskiego, niestety kosztem niezbÄ™dnych i priorytetowych inwestycji w innych częściach województwa lubuskiego. W przypadku opisanej inwestycji mamy zatem do czynienia z dziaÅ‚aniem na rzecz efektownoÅ›ci, nie zaÅ› efektywnoÅ›ci funkcjonowania, które jest fundamentem mechanizmów rynkowych.
Z poważaniem:
Mateusz Muchel wiceprezes Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej
Pielgrzymki
Tegoroczna piesza pielgrzymka powołaniowa odbędzie się w sobotę w sobotę 27 kwietnia.
Wyjście pielgrzymki na trasę z Paradyża do Rokitna nastąpi ...
<czytaj dalej>Prezydent w ministerstwie
Prezydent Gorzowa w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Z doÅ›wiadczenia wiem, że najważniejsze sÄ… relacje bezpoÅ›rednie. Ustalenia, które zapadajÄ… wtedy ...
<czytaj dalej>Tarasy jeszcze niedostępne
Woda w Warcie opada, odsÅ‚aniajÄ… siÄ™ zalane tarasy. Niestety, ze wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa, nie mogÄ… być jeszcze udostÄ™pnione.
Zdecydowała o tym ekspertyza ...
<czytaj dalej>Apel o pomoc w sprawie odbudowy AJP
W dramatycznej dla uczelni i miasta sytuacji potrzebne jest wspólne dziaÅ‚anie. Dlatego prezydent miasta Jacek Wójcicki apeluje o pomoc w ...
<czytaj dalej>